پالپ دندان چیست و ساختار پالپ دندان شیری چگونه است

پالپ دندان

پالپ دندان چیست و ساختار پالپ دندان شیری چگونه است

پالپ دندان داخلی ترین قسمت دندان است. این در داخل محفظه سخت دندان قرار دارد که از مینا و عاج تشکیل شده است. این محفظه سخت در اطراف پالپ از آن در برابر عفونت توسط میکروب های موجود در دهان محافظت می کند. در صورت پوسیدگی دندان ، این پوشش خارجی از بین می رود و حفره ها یا حفره هایی ایجاد می کند که می تواند مغز دندان یا pulp دندان را در معرض این میکروب ها و همچنین در دمای شدید غذا قرار دهد.

پالپ دندان

پالپ دندان

مغز دندان یا pulp دندان از سلول های تاجی عصبی در جنین ایجاد می شود که متراکم می شوند و پاپیلای دندان را تشکیل می دهند. پالپ بالغ دارای لایه ای از سلولهای کاملاً تخصصی به نام ادونتوبلاست است که در اطراف مرزهای خارجی پالپ قرار دارد. پالپ دندان خود منبع غنی رگها و اعصاب دارد.

عملکردها و ساختار پالپ دندان

پس از درمان عصب کشی برای از بین بردن پالپ آسیب دیده ، برای دندان مشکلی پیش نمی آید. اگرچه پالپ برداشته شده است ، رباط پریودنتال و بافت های اطراف آن همچنان از دندان پشتیبانی می کنند که این سوال را ایجاد می کند که چرا پالپ در یک دندان کاملاً شکل گرفته ضروری است. با این حال ، مطالعات نشان داده است که دندانهای دارای پالپ دست نخورده بهتر از دندانهای بدون پالپ برای مبارزه با حمله باکتریایی مجهز هستند. بنابراین ، مهمترین عملکرد مغز دندان یا pulp ارائه دفاع در برابر میکروبهای مهاجم است.

بیماری و آسیب

پالپ دندان

از آنجا که مینا و عاج در اثر عواملی مانند آسیب ، ترک ، شکستگی ، پوسیدگی دندان و خرابی دندان آسیب می بینند ، میکروب های دهان وارد مغز دندان یا pulp دندان می شوند. سپس مغز دندان یا pulp  ملتهب شده و منجر به دندان درد می شود. با پیشرفت عفونت و التهاب ، پالپ ممکن است نکروز شود یا از بین برود. عفونت همچنین ممکن است به بافتهای اطراف دندان گسترش یابد و باعث آبسه دندان و عفونت استخوان ریشه و فک شود.

عفونت مغز دندان یا pulp می تواند شدید باشد ، حتی منجر به سپسیس دهانی شود که در صورت عدم درمان ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. عفونت پالپ در فک بالا نیز ممکن است به سینوس ها منتقل شود و باعث سینوزیت چرکی شود یا حتی به مغز گسترش یابد و باعث مننژیت یا آبسه مغز شود. عفونت همچنین ممکن است به گلوله چشم منتقل شود و باعث ایجاد سلولیت مداری یا به سینوس غاری شود که باعث ترومبوز سینوس غاری شود. هر یک از این شرایط تهدید کننده زندگی است.

عفونت در فک پایین ممکن است عوارضی مانند آبسه پارافارنکس ، آنژین لودویگ ، پریکاردیت (بافت اطراف قلب را تحت تأثیر قرار دهد) یا مدیاستینیت (تحت تأثیر حفره قفسه سینه) ، ترومبوفلبیت ژوگولار یا آمفیزم ریه ها قرار دهد. هر یک از این شرایط نیز شدید است و نیاز به درمان سریع دارد.

مغز دندان یا pulp ناحیه نرم در مرکز دندان است و شامل عصب ، رگ های خونی و بافت همبند است. عصب دندان در “ریشه” یا “پاهای” دندان است. کانال های ریشه از نوک ریشه دندان به داخل محفظه می روند.

چرا پالپ باید برداشته شود؟

وقتی مغز دندان یا pulp آسیب ببیند ، تجزیه می شود و باکتری ها در محفظه پالپ شروع به تکثیر می کنند. باکتری ها و سایر باقی مانده های پالپ در حال مرگ می توانند باعث ایجاد عفونت یا آبسه دندان شوند. آبسه یک جیب چرکی است که در انتهای ریشه دندان تشکیل می شود.

مغز دندان یا pulp دندان شیری چگونه درمان می شود

پالپ دندان

درمان پالپ دندان شیری ، متاسفانه به دلایل مختلف دندانهای کودکان خراب می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مهمترین دلایل پوسیدگی مراجعه کنید. در صورت پوسیدگی دندان بهتر است بلافاصله پوسیدگی را درمان کنیم. اگر دندان های شیری کودک خراب نشود ، پوسیدگی پیشرفت کرده و مغز دندان یا pulp که حاوی شریان ها و اعصاب دندان کودک است و در مرکز دندان قرار دارد ، باعث التهاب می شود. یعنی مغز دندان می شود.

اگر مشکل پوسیدگی دندان در مراحل اولیه برای دندان بزرگسالان و دندانهای شیری درمان نشود ، باعث ایجاد عفونت و التهاب می شود و این التهاب به ریشه دندان گسترش می یابد و در نهایت باعث عفونت و آبسه می شود. آبسه دندان در کودکان یکی از مشکلاتی است که می تواند به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان ایجاد شود.

پالپ دندان شیری

وقتی پوسیدگی دندان کودکان به داخل دندان رسید ، دندانپزشک اطفال پس از معاینات لازم قسمت تاج دندان را از بین می برد تا بافت های آلوده ، آلوده و ملتهب دندان را از بین ببرد و پس از انجام آن ، فضای مغز دندان یا pulp تاج دندان پالپ با استفاده از مواد مناسب مانند مواد کامپوزیت برای داشتن عملکرد مجدد دندان دوباره پر می شود ، درمان پالپ شیری کودکان باعث افزایش عمر دندان ها و همچنین عملکرد دندان های کودکان می شود.

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید