پلاک دندان چیست و چگونه آن را از بین ببریم، رفع پلاک دندان به صورت خانگی

پلاک دندان

پلاک دندان چیست و چگونه آن را از بین ببریم، رفع پلاک دندان به صورت خانگی

پلاک دندان  ، چگونه پلاک دندان را از بین ببریم ؟ پلاک دندان غشایی است که روی دندان را می پوشاند و زردی بیش از حد و همچنین تیرگی به دندان می دهد، در این مطلب درمان و رفع پلاک دندان و همچنین روش هایی برای پیشگیری از آن را آموزش می دهیم.

آیا تا به حال متوجه شده اید که پس از تمیز کردن دندان ها ، دندان های شما به نظر می رسد درخشان و سفید است ، اما با گذشت زمان ، آنها کسل تیره تر و زرد تر به نظر می رسند؟ این رنگ زرد از پلاک می آید ، یک ماده لکه دار که از باکتری ها ساخته شده است. پلاک روی دندان های شما چه در بالا و چه در زیر لثه شما جمع می شود. ممکن است آن را ناخوشایند بدانید ، اما چه چیز دیگری ، در صورت برداشته شدن ، می تواند به دندان و لثه شما آسیب برساند.

چگونه پلاک دندان را از بین ببریم

آسانترین راه برای از بین بردن پلاک ، مسواک زدن دندانهای شما حداقل دو بار در روز است. شما باید از یک مسواک نرم استفاده کنید که حداقل هر سه تا چهار ماه یکبار جایگزین آن شوید .همچنین می توانید از مسواک برقی استفاده کنید که می تواند در از بین بردن پلاک از مسواک سنتی موثر باشد.

پلاک دندان

قبل از خواب مسواک بزنید تا مواد غذایی کمی از بین برود تا بتوانید آنها را از بین ببرید. برای نخ دندان کشیدن:

  • حدود 18 اینچ نخ دندان را بچسبانید و یک انتهای آن را در اطراف هر یک از انگشتان میانی خود بپیچید.
  • نخ را بین انگشت شست و پیشانی خود محکم نگه دارید ، سپس نخ را به آرامی بین دو دندان فشار دهید.
  • نخ را به شکل “C” در طرف یک دندان حرکت دهید.
  • نخ را به آرامی بالا و پایین بمالید ، و همچنان به دندان خود فشار دهید. مراقب باشید نخ را تکان ندهید و یا نخورید.
  • این روند را برای تمام دندان های خود تکرار کنید ، همچنین باید مراقب نخ دندان های پشتی خود باشید.

 برای مسواک زدن دندان های خود

  • مقدار خمیردندان به اندازه نخود را روی مسواک خود قرار دهید. برای کودکان ، مقدار خمیر دندان باید به اندازه یک دانه برنج باشد.
  • مسواک خود را روی دندان های خود در زاویه 45 درجه نسبت به لثه خود نگه دارید.
  • مسواک خود را به جلو و عقب بکشید و سکته های کوتاه و ملایمی با همان پهنای هر دندان خود انجام دهید.
  • تمام سطوح بیرونی ، سطوح داخلی ، و جویدن دندان هایتان را مسواک بزنید و زبان خود را فراموش نکنید.
  • برای قسمت داخلی دندانهای جلوی خود ، مسواک خود را به صورت عمودی خم کرده و سکته های کوچک به بالا و پایین بکشید.

خلاص شدن از تجمع پلاک دندان در دهان

پلاک دندان  چیست ؟ متأسفانه ، پلاک پس از جدا شدن دوباره جمع می شود. برخی از متخصصان برای از بین بردن تجمع پلاک ، سایر روشهای درمانی در منزل را توصیه می کنند. اینها شامل روغن جوش شیرین و جوش شیرین است.

روغن- معمولاً روغن نارگیل یا روغن زیتون – در اطراف دهان ممکن است باعث تقویت دندان شما ، جلوگیری از پوسیدگی دندان ، تسکین لثه ها و از بین بردن پلاک شود.

برای انجام یک “کشش روغن” ، به مدت 20 تا 30 دقیقه یک قاشق غذاخوری نارگیل یا روغن زیتون را در دهان خود میل کنید (خیلی بیشتر از آنچه که در اطراف دهانشویه معمولی دارید). اعتقاد بر این است که روغن نارگیل بسیار مفید است زیرا حاوی اسیدهای چرب مانند اسید لوریک ، ماده ای با اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی است.
جوش شیرین

خمیر دندان حاوی فلوراید و جوش شیرین

محققان Trusted Source دریافتند که افرادی که دندانهای خود را با خمیردندان حاوی جوش شیرین مسواک زده اند ، پلاک بیشتری از بدن جدا کرده و پلاک کمتری داشتند در طی 24 ساعت نسبت به افرادی که دندان های خود را با خمیردندان که حاوی جوش شیرین نیستند مسواک بزنند ، رشد می کنند.

جوش شیرین در از بین بردن پلاک موثر است زیرا این ماده پاک کننده طبیعی و ساینده است ، به این معنی که برای شستشوی آن خوب است.

در این مطلب بهترین خمیردندان را برای دندان خود انتخاب کنید.

پلاک دندان

شاید از خود بپرسید چگونه پلاک دندان را از بین ببریم اما باید به این نکته توجه کنید که ساخت پلاک می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد. باکتریهای موجود در پلاک با تغذیه قند موجود در غذاهایی که می خورید اسید ایجاد می کنند که می تواند به دندان شما آسیب برساند و باعث ایجاد حفره شود. این باکتری همچنین سموم ایجاد می کند که می تواند لثه شما را تشدید کند و منجر به بیماری پریودنتال (بیماری لثه) شود.

وقتی پلاک روی دندان ها با مواد معدنی موجود در بزاق شما ترکیب می شود تا یک سپرده سخت تشکیل شود ، به آن تارتار گفته می شود. نام دیگر تارتار حسابگر است. مانند پلاک ، تارتار می تواند هم در بالا و هم در زیر خط لثه تشکیل شود. تارتار زمینی را برای رشد باکتریهای پلاک تشکیل می دهد و باعث می شود باکتریهای پلاک به سرعت تکثیر شوند.

بر خلاف پلاک ، تارتار را نمی توان با مسواک زدن یا نخ دندان جدا کرد. برای خلاص شدن از شر آن ، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید ، که از ابزارهای ویژه ای برای برداشتن آن در تکنیکی به نام “مقیاس و پولیش” استفاده می کند. پوسته پوسته شدن به برداشتن یا برداشتن تارتار از دندان ها اشاره دارد ، در حالی که پولیش به صاف شدن و درخشش دندان ها بعد از آن کمک می کند.

نحوه جلوگیری از ایجاد پلاک دندان

جلوگیری از ایجاد پلاک دندان  ، بهترین راه برای این که بتوانیم پلاک دندان را از بین ببریم ، تکیه به عادت های خوب سلامتی دندان است. حداقل دو بار در روز دندانهای خود را مسواک بزنید (ایده آل یک بار در صبح و یک بار قبل از رفتن به رختخواب) و حداقل روزی یک بار نخ دندان بزنید.

قرار ملاقات منظم دندان همچنین در جلوگیری از ایجاد پلاک اضافی و ایجاد تارتار روی دندان های شما بسیار مهم است. دندانپزشک شما دندان های شما را خراشیده و تمیز می کند تا از پلاک و تارتار عاری شود. آنها همچنین ممکن است یک درمان با فلوراید را انجام دهند ، که می تواند از رشد باکتریهای پلاک و ایجاد تارتار روی دندانهای شما جلوگیری و کند کند. این به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد که آدامس های شیرین شده با سوربیتول یا زایلیتول بین وعده های غذایی می توانند از ایجاد پلاک جلوگیری کنند. حتما آدامس ها را با شکر جوید ، که باعث تشویق باکتری ها می شود

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید