مواد غذایی مفید برای دندان ها ، برای سلامت دندان چه غذایی بخوریم

مواد غذایی مفید برای دندان ها

مواد غذایی مفید برای دندان ها ، برای سلامت دندان چه غذایی بخوریم

چه بخوریم تا دندان های سالمی داشته باشیم ؟ مواد غذایی مفید برای دندان ها و ویتامین ها را باید به صورت دائم مصرف کرد تا دندان های سالم تری داشته باشید. اما در کل چه موادی بخوریم و چه غذایی را نخوریم؟

سلامت دندان از آنچه بیشتر مردم می دانند از اهمیت بیشتری برخوردار است و تغذیه نقش بزرگی در این امر دارد. آیا می خواهید بدانید که برای نگه داشتن دندان و لثه چه باید بخورید؟ در این مطلب مواد غذایی مفید برای دندان ها را بررسی می کنیم و نشان می دهیم که چطور باید دندان های سالم تری داشته باشید.

دندانهای ما ممکن است کوچک ترین عضو های بدن ما باشد. اما آنها و لثه های ما نسبت به بسیاری از اعضای ما برای سلامتی ما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

بدون دندان نمی توانیم غذا بخوریم. تصور کنید که دیگر سبزیجات و میوه های خرد نشده ترد نیستند! بیشتر آجیل نیست! بیشتر بادام زمینی شکننده نیست!

و واقعیت جالب اینجاست: افرادی که 25 یا بیشتر دندان دارند تمایل بیشتری به خوردن مواد مغذی دارند. (به غیر از بادام زمینی و .. )

برای خوردن مواد غذایی مفید برای دندان ها به دندان و لثه سالم نیاز داریم. و ما باید برای دندانهای سالم غذاهای مغذی بخوریم.

در كودكان ، رژیم غذایی ما بر رشد دندانهای ما تأثیر می گذارد. و هنگامی که رشد کردیم ، با وجود همه دندان ها ، آنچه می خوریم در حفظ سلامت دندان نقش دارد.

چه بخوریم تا دندان های سالمی داشته باشیم

مواد غذایی مفید برای دندان ها

مواد غذایی مفید برای دندان ها

عوارض نخوردن مواد غذایی مفید

پوسیدگی دندان

چه بخوریم تا دندان های سالمی داشته باشیم اگر مراقب دندان و لثه خود نباشیم ، پوسیدگی دندان ، بیماری لثه و حتی ریزش استخوان پیدا می کنیم.

در همین حال ، وضعیت دندانها و لثه های ما غالباً می تواند مشکلات سیستمیک را از جمله بیماری های قلبی عروقی ، بیماری سلیاک ، دیابت ، عفونت سینوس ، آرتریت روماتوئید ، روده تحریک پذیر روده ، رفلاکس معده دستگاه گوارش ، الکلیسم و ​​موارد دیگر نشان دهد. در حقیقت ، دندانپزشک شما می تواند بعضی اوقات این موراد را قبل از پزشک عمومی تشخیص دهد!

عفونت دندان

عفونت دندان ، سوراخ در مینای دندان است. حداکثر 90٪ کودکان مدرسه و اکثر بزرگسالان حداقل یک نوع پوسیدگی یا عفونت دارند.

اگر می خواهید برای مسواک زدن و نخ کردن الهام بگیرید ، برخی از تصاویر Google را از حفره های بد جستجو کنید. مطمئنا تاثیرات بسیاری روی شما می گذارد.

حفره از ایجاد پلاک ناشی می شود – یک ماده لاغر و چسبنده که بیشتر از باکتری ها تشکیل شده اند. در تجزیه قندها و کربوهیدراتها ، باکتریها اسیدهایی ایجاد می کنند و این اسیدها می توانند در دندانها از بین بروند.

حفره ها وقتی بزرگتر می شوند و وارد اعصاب می شوند صدمه می بینند. حفره درمان نشده می تواند به آبسه دندان تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: آیا مواد قندی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

بیماری پریودنتال

چه بخوریم تا دندان های سالمی داشته باشیم حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی بالای سی سال ، نوعی بیماری پریودنتال یا لثه دارند.

لثه یا التهاب بافت لثه یک مشکل در مراحل اولیه است. با مراقبت مناسب می توانید آن را معکوس کنید. اما اگر این کار را نکنید ، در نهایت التهاب منجر به “تخریب” یا فاصله کمی بین دندان ها و لثه ها خواهد شد.

باکتری ها عاشق استعمار این شکاف ها هستند ، که می تواند منجر به پریودنتیت شود: نابودی دائمی بافت هایی که دندان ها را به استخوان دهان وصل می کنند. خوب نیست.

علائم پریودنتیت شامل لثه های متورم یا تغییر رنگ ، لثه های لکه دار ، خونریزی لثه ها ، لثه های زایمان ، تغییر احساس دندان هنگام غذا خوردن ، شل شدن دندان ها ، ریزش دندان و بوی بد دهان است.

و گویی این به اندازه کافی بد نیست ، وقتی لثه ها ملتهب و شکسته می شوند ، باکتری های مضر می توانند راحت تر وارد جریان خون شوند و منجر به سایر مشکلات سلامتی مزمن شود.

بیماری پریودنتال یک عامل خطر برای بیماری عروق کرونر است. چرا؟ ما واقعاً نمی دانیم ، اما ظاهراً بیماری لثه فقط التهاب را نشان نمی دهد. همچنین باعث افزایش التهاب می شود. و التهاب به بیماری عروق کرونر می پیوندد.

جالب است بدانید ، همان باکتری هایی که لثه های ما را استعمار می کنند ، در پلاک دیواره شریانی نیز یافت شده اند.

بیماری پریودنتال را می توان با روشی بنام دبریدمان سطح ریشه درمان کرد. دبریدمان سطح ریشه ، هر اندازه که به نظر می رسد سرگرم کننده است ، شامل ابزارهایی است که شبیه دستگاههای شکنجه ، بی حسی موضعی ، ساعت هایی که در صندلی دندانپزشکی قرار دارند و یک لایحه بسیار زیاد است.

کمبود مواد غذایی مفید برای سلامت دهان و دندان

سلولهای مخاطی در دهان ما طی سه تا هفت روز می چرخند. بنابراین کمبودها و مواد مغذی موجود در مواد مغذی قبل از بروز هر جای دیگری در بافت دهان ظاهر می شود.

بیماری پریودنتال با پایین آمدن سطح ویتامین ها و مواد معدنی خون همراه است. و به مقدار کافی از مواد مغذی خاص می تواند برای موفقیت در درمان مهم باشد.

برای دندانها و لثه های سالم به چه چیزهایی نیاز دارید و چرا؟

مواد غذایی مفید برای دندان ها
مواد مغذی مفید برای دندان ها / چه بخوریم تا دندان های سالمی داشته باشیم

  • ساختار پروتئین ، رشد مخاطی / بافت همبند و عملکرد سیستم ایمنی بدن.
  • ساختار کلسیم؛ ممکن است باعث تقویت یادآوری مینا شود.
  • ساختار فسفر.
  • بافت مخاطی / همبند روی و عملکرد سیستم ایمنی.
  • آنتی اکسیدان ها بافت مخاطی / همبند و عملکرد سیستم ایمنی.
  • بافت مخاطی / همبند و عملکرد سیستم ایمنی بدن سطوح پایین با بیماری پریودنتال همراه است.
  • بافت مخاطی / همبند آهن و عملکرد سیستم ایمنی.
  • ویتامین A بافتهای مخاطی / همبند و عملکرد سیستم ایمنی بدن. اما توجه داشته باشید که مصرف زیاد مکمل ها ممکن است منجر به مشکلات لثه شود.
  • ویتامین C کلاژن و حفظ تمامیت رباط پریودنتال. بافت مخاطی / همبند و عملکرد سیستم ایمنی.
  • چربی های امگا 3 بافت های همبند / موکوس و عملکرد سیستم ایمنی بدن. پاسخ التهابی را تعدیل می کند.
  • ویتامین D مخاطی / بافتهای همبند ،

عملکرد سیستم ایمنی؛ ممکن است باعث تقویت یادآوری مینا دندان شود.

چه مواد غذایی برای سلامت دندان بخوریم؟

درست کردن لیستی از مواد غذایی مفید برای دندان ها کاملاً خوب است ، اما وقتی در محوطه فروشگاه ایستاده اید ، هنوز باید بدانید که چه مواد غذایی را واقعا خریداری کنید.
خوشبختانه ، شما مجبور به انجام کارهای خاصی نیستید:

  • یک رژیم غذایی عمدتاً کامل با مقدار زیادی پروتئین بدون چربی و سبزیجات تازه بخورید.
  • از بیشتر غذاهای فرآوری شده ، به ویژه غذاهای حاوی قندهای ساده پرهیز کنید.
  • روغن ماهی بخوردی

در اینجا چند ماده غذایی ، مواد مغذی و یا مکمل هایی که ممکن است در سلامت دهان نقش ویژه داشته باشند را معرفی خواهیم کرد.

پروبیوتیک

پروبیوتیک ها ممکن است به کاهش عفونت لثه و پلاک کمک کنند. باکتری های موجود در غذاهای تخمیر شده ممکن است رشد عوامل بیماری زا در حفره دهان را سرکوب کنند. یک مطالعه نشان داد که مصرف لبنیات تخمیر شده با بیماری های پریودنتال کمتر همراه است. پروبیوتیک از هر منبع می تواند به روشی مشابه مفید باشد.

کران بری

یکی از بهترین مواد غذایی مفید برای دندان ها یعنی زغال اخته و سایر غذاهای گیاهی سرشار از آنتوسیانین ها (مانند زغال اخته ، کلم قرمز ، پوست بادمجان ، برنج سیاه و تمشک) ممکن است از اتصال و استعمار عوامل بیماری زا بر روی بافت میزبان (از جمله دندان ها) جلوگیری کنند.

برخی مطالعات حتی نشان می دهد که دهانشویه های تزریق عصاره زغال اخته باعث بهبود سلامت دندان ها می شود! مطمئنا ، همه ما در مورد ابر قدرتهای زغال اخته آگاهی داشتیم ، اما چه کسی می دانست که توت توت فروتن می تواند دندانهای سالم به شما بدهد؟

برای اطلاعات بیشتر درباره فیتوشیمیایی مانند آنتوسیانین ها ، به قدرت فیتوشیمیایی مراجعه کنید.

چای سبز

تصور می شود که پلی فنول ها باعث کاهش باکتری ها و محصولات سمی باکتری ها در دهان می شوند. همچنین چای تمایل به سرشار از فلوراید ، احتمالاً شناخته شده ترین تقویت کننده دندان دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد فواید چای ، به آنچه در مورد چای باید بدانید مراجعه کنید. چای سبز از بهترین مواد غذایی مفید برای دندان ها است.

آدامس با پیکنوژنول

تصور می شود که آدامس ساخته شده با پوست کاج یا شیره باعث کاهش پلاک و خونریزی لثه می شود. درمان بزرگ پدربزرگ واقعاً مؤثر است!

سویا

رژیم غذایی شامل سویا ممکن است به کاهش بیماری پریودنتال کمک کند.

آرژنین

این اسید آمینه مهم ممکن است pH دهان را تغییر داده و احتمال حفره ها را کاهش دهد.

CoQ10

کوآنزیم Q10 ماده ای مشابه ویتامین است. بدن ما برای تولید انرژی به آن احتیاج دارد و در هر سلول یافت می شود. کمبودها ممکن است در بروز بیماری پریودنتال نقش داشته باشند.

اکیناسه ، سیر ، زنجبیل و جینسنگ

تحقیقات نشان می دهد که این گیاهان به مهار رشد پاتوژن های پریودنتال در لوله های آزمایش کمک می کنند. اما مطالعات انسانی هنوز فاقد است ، بنابراین ما نمی توانیم درباره مزایای آنها نتیجه گیری محکم بگیریم.

این مواد مغذی را اول از خوراکی ها بگیرید، بعد مکمل

سعی کنید مواد غذایی مفید برای دندان ها در بالا را از غذاهای کامل دریافت کنید. (جایزه: شما به دندانها و لثه های خود تمرین می دهید!) مگر اینکه دچار کمبود شناخته شده باشید ، مکمل ها لازم نیست.

به خاطر داشته باشید که اگر شما یک رژیم غذایی مزمن هستید یا جراحی بریاتریک انجام داده اید ، کمبودها همیشه محتمل است. با پزشک معاینه کنید.

مواد غذایی مفید برای دندان ها
فلوراید

فلوراید معدنی به جلوگیری از تجزیه در بدن ما کمک می کند. به عبارت دیگر ، این به ما کمک می کند تا کلسیم به طور مؤثر جذب و استفاده شود.

همچنین برای ارتقاء سطح سلامت آنها روی دندانها بطور موضعی عمل می کند. فلوراید موجود در بزاق ممکن است به تقویت یادآوری مینای دندان کمک کند.

در حقیقت ، به میزان کافی فلوراید از کاهش قند هنگام جلوگیری از عفونت دندان مهم است.

بافت چربی

در چاقی ، بافت چربی اضافی (چربی) غالباً در جاهایی که نباید باشد ، مانند کبد ، جمع می شود. سلامت دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

چاقی با بافت چربی که به عنوان لیپوما (اساساً یک توده مانند تومور از چربی ساخته شده) داخل حفره دهان مانند داخل لب یا گونه (مخاط شکم) ، روی زبان یا درون غدد بزاقی قرار دارد ، ارتباط دارد. (سیالیپوما)

التهاب

واضح است که کنترل التهاب برای سلامتی دهان مهم است ، و چاقی با التهاب در ارتباط است. به همین دلیل است که چاقی دومین عامل خطرناک التهاب در دهان است. تنها چیزی که برای سلامتی دهان و دندان شما بدتر از اضافه وزن است ، استعمال سیگار است.

چرا؟ از آنجا که قند خون بالا ، پیری ، تغییر در pH بزاق و ترکیبات ضد التهابی ، همگی در افرادی که چربی بیش از حد دارند ، وجود دارد. در همین حال ، سلولهای مخاط نیز ممکن است نفوذپذیرتر باشند (به دلیل کمبود مواد مغذی یا عدم تعادل).

نتیجه؟ افزایش اکسیدان – آن رادیکال های بد زننده که باعث آسیب به سلول های بدن ما می شوند.

علاوه بر این ، سلولهای چربی بدن ترکیبات التهابی را آزاد می کنند.

چه بخوریم تا دندان های سالمی داشته باشیم یکی از نشانگرهای التهابی رایج در ارتباط با التهاب پریودنتال در افراد دارای چربی بیشتر بدن ، orosomucoid است. در همین حال ، orosomucoid همچنین یک نشانگر سوء تغذیه است. آیا باید تعجب آور باشد؟ شاید اینطور نباشد ، وقتی فکر می کنید که بسیاری از افراد در رژیم غذایی ضعیف از چربی اضافه می کنند.

افرادی که بیش از حد چربی هستند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت هستند و دیابت نیز به نوبه خود با سلامتی ضعیف دهان همراه است. این احتمالاً به دلیل بالا رفتن قند خون و اثرات مرتبط با آن است.

مواد غذایی مفید
اختلال در خوردن و سلامت دهان و دندان

الگوهای غذایی سالم می تواند سلامت دهان را بهبود بخشد ، و pH محیط دهان را تغییر دهد.

در همین حال ، پاکسازی و سوء تغذیه همراه با اختلال در خوردن غذا می تواند سلامت دهان را به خطر بیاندازد. مشکلات شامل ریزش مینای دندان ، ضایعات ، بزاق عملکردی ، تورم و حساسیت است.

پیری و سلامت دهان و دندان

خطر بیماری پریودنتال با افزایش سن بالا می رود. اما هر چه سلامتی دهان و دندان بیشتری حفظ شود ، کیفیت زندگی ما بهتر خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد بیماری دهان با افزایش سن می شود. نظریه ها شامل سایش و پارگی روی دندان ها / لثه ها ، استفاده از دارو ، تغییرات مالی (منجر به درمان پیشگیرانه کمتر) ، سایر بیماری های مزمن مرتبط با سلامت دهان و دندان و / یا تغییرات ایمنی است.

آنچه مشخص است این است که مراقبت از دندان ها و لثه هایمان در هر سنی بسیار مهم است.

قند و سلامت دهان و دندان

شکر بیشتری بخورید ، پوسیدگی های بیشتری دریافت کنید ، درست است؟ نه!

در حقیقت ، یک مطالعه نشان می دهد هیچ ارتباطی بین خوردن غلات صبحانه بسیار پرمصرف و ایجاد حفره ها دندانی وجود ندارد.

اما یک توضیح محتمل تر در اینجا آمده است: معلوم است که مقدار قندی که می خوریم ممکن است برای سلامت دندان از فرکانس مکمتری در تخریب دندان برخوردار باشد.

به همین دلیل نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا برای سلامتی دندان بسیار خطرناک هستند و از مواد غذایی مفید برای دندان ها به شمار نمی رود.

نوشیدن نوشیدنی های حاوی قند ، تعداد مکرر قند روی دندان ها را فراهم می کند. بیشتر نوشیدنی های قندی بسیار اسیدی هستند ، که باعث ضد آب شدن بدن می شوند. دهان ما دوقلوی می شود.

اینکه فرآورده یا میزان مصرف قند مهم باشد ، یک چیز مطمئناست: یک رژیم غذایی که در اطراف غذاهای کربوهیدرات تصفیه شده و فرآوری شده ساخته شده است ، می تواند منجر به پوسیدگی دندان و التهاب لثه شود.

قندهای اضافه شده برای دندانها از قندهای طبیعی طبیعی بدتر به نظر می رسند.

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می کند که بیش از 10٪ از کل انرژی مصرفی نباید از قندهای اضافه شده باشد. بنابراین ، اگر شما روزانه 2000 کالری می خورید ، این 200 کالری قند اضافه شده یا 50 گرم است.

(WHO همچنین روزانه بیش از چهار غذای قند اضافه اضافه نمی کند. بر اساس این توصیه های لیبرال ، باید شگفت زده باشم که آیا نویسندگان گزارش WHO سهمی در کارخانه شکلات سازی ویلی وونکا دارند؟)
شیرین کننده های دیگر

به نظر نمی رسد که شیرین کننده های مصنوعی مانند سوکرالوز (Splenda) و آسپارتام (Equal) باعث بیماری یا حفره های پریودنتال نشوند.

به نظر نمی رسد که الکل های قندی مانند زایلیتول یا اریتریتول بر سلامت دهان تأثیر بگذارد. در واقع ، جویدن آدامس حاوی الکل زیتیلول قند بعد از غذا حتی ممکن است خطر ایجاد حفره ها را کاهش دهد و می تواند از مواد غذایی مفید برای دندان ها باشد.

در مورد استویا ، به نظر نمی رسد که تأثیرات منفی بر سلامت دهان و دندان داشته باشد. اما تحقیقات بیشتری در اینجا لازم است.

دندان سالم
توصیه ها / چه بخوریم تا دندان های سالمی داشته باشیم

مواد غذایی مفید برای دندان ها را به صورت لیست درست کرده و بهداشت دهان و دندان خود را ادامه دهید. به طور جدی. آیا نخ دندان می زنید؟ آیا حداقل دو بار در روز مسواک می زنید؟ اگر نه ، شروع کنید.

  • نه تنها با خمیردندان های مبتنی بر فلوراید ، دندان های خود را نیز مسواک بزنید و خمیر دندان های حاوی سودا را نیز استفاده نمایی. جوش شیرین باعث افزایش pH در دهان شما می شود و باعث می شود قلیایی تر شود و بنابراین خطر حفره ها را کاهش می دهد.
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید. استعمال دخانیات می تواند سلامت لثه و دندان را خراب کند.
  • چای سبز بنوشید. نوشیدن چای سبز باعث بهبود سلامتی دندانها و لثه های شما می شود ، زیرا باعث کاهش التهاب می شود ، دهان را قلیایی تر می کند ، از رشد باکتری های ایجاد کننده حفره جلوگیری می کند ، از ریزش دندان جلوگیری می کند ، ممکن است پیشرفت سرطان دهان را کند کند و با از بین بردن بوی نفس ایجاد باکتری وای! همه اینها ، و می تواند به شما در از دست دادن چربی نیز کمک کند.
  • آدامس زایلیتول را بعد از غذا جویدن. زایلیتول تولید بزاق را افزایش می دهد و از تولید باکتری های موجود در دهان ، اسیدهای ایجاد کننده حفره را جلوگیری می کند. اما بیش از حد نکشید ، زیرا حتی اگر الکلهای شکر به دندان شما آسیب نمی رسانند ، می توانند باعث گاز و نفخ شوند.
  • غذاهای غلیظ کاملاً مغذی بخورید که کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، ویتامین K (به ویژه K2) و ویتامین D. را تأمین می کند.
  • غذاهایی مانند سبزیجات برگ سبز ، آجیل ، دانه ها ، پنیرهای کهولت سن ، ماست ساده ، گوشت ، ناتو ، لوبیا ، قارچ ، ماهی ، تخم مرغ و گوشت ارگان ها در اینجا کار می کنند. اوه ، و مطمئن شوید که تابش نور خورشید را دریافت می کنید.
    هر روز مقداری میوه و سبزیجات خام ، ترد بخورید. سبزیجات خام دندان های شما را تا حدی تمیز می کنند (سیب ، هویج ، فلفل زنگ دار و غیره). خوردن یک سیب به عنوان دسر بعد از ناهار به از بین بردن موادی که به سطح دندان های شما چسبیده اند کمک می کند. به علاوه ، سیب حاوی زایلیتول است که به طور طبیعی وجود دارد.
  • قندهای اضافه شده را هم از مواد غذایی و هم از نوشیدنی ها محدود کنید. این شامل نوشابه ، آب میوه ، نوشیدنی های انرژی زا ، آب نبات و غیره است. نوشیدنی های انرژی زا به ویژه آسیب می رسانند زیرا یک قند زیاد را با pH فوق العاده اسیدی ترکیب می کنند. اگر رژیم غذایی شما در اطراف میله های انرژی و نوشیدنی های انرژی زا ساخته شده است ، احتمالاً در تولد 45 سالگی هیچ دندان دیگری نخواهید ماند.
  • یک ترکیب غذایی ناب و سالم را حفظ کنید. چربی بیش از حد بدن می تواند باعث افزایش سلامتی سیستمیک از جمله سلامت دهان و دندان شود.
  • مقدار آرژنین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. بخور بیشتر اسفناج ، عدس ، آجیل ، تخم مرغ ، غلات کامل ، گوشت ، غذاهای دریایی و سویا.
  • به طور منظم ورزش کنید. به نظر می رسد ورزش از بیماری پریودنتال محافظت می کند.

برگرفته از precisionnutrition

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید