بعد از کشیدن دندان چه بخوریم ، چه غذایی را بخوریم و چه غذایی را نخوریم

غذاهای مفید بعد از کشیدن دندان عقل

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم ، چه غذایی را بخوریم و چه غذایی را نخوریم

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم ؟ چه غذاهایی را بعد از کشیدن دندان باید خورد؟ در این مطلب غذاهای مفید بعد از کشیدن دندان عقل و این که چه غذایی بعد از کشیدن دندان عقل بخوریم را معرفی می کنیم. دندان عقل یکی از سری دندان های آسیاب است که در سنین 17 تا 25 سالگی در دهان ظاهر شده و در بسیاری از افراد موجب مشکلاتی در قسمت انتهای دهان آن ها خواهد شد.

دندانهای عقل ، سومین مجموعه از دندان های آسیاب است که در قسمت پشت دهان شما قرار دارد. آنها معمولاً وقتی به 17 تا 25 سالگی می رسید وارد می شوند. معمول است که دندان عقل خود را بکشید و یا جراحی کنید. ممکن است آنها نیاز به حذف داشته باشند زیرا تحت تأثیر قرار می گیرند و به طور عادی همانند سایر دندان ها رشد نمی کنند. یا ممکن است آنها نیاز به حذف داشته باشند زیرا با زاویه ای اشتباه وارد دهان خواهند شد.

اگر دندان عقل شما به شکل بدی بیرون زده باشد نیاز به جراحی داشته و بیهوشی به شما داده می شود. بسیاری از جراحان از نوعی بی حسی موضعی ، آرام بخش یا عمومی استفاده می کنند. اگر هنوز دندانهایتان وارد نشده باشد ، جراح شما احتمالاً لثه را برش می دهد.

  • بعد از کشیدن دندان چه بخوریم
  • بعد از کشیدن دندان چه غذایی نخوریم
  • چه مدت بعد از کشیدن دندان غذا بخوریم؟

اگر ریشه دندان عقل وجود نداشته باشد چه کنیم

در صورت جلوگیری از دسترسی به ریشه دندان ، ممکن است آنها نیاز به برداشتن استخوان داشته باشند. پس از برداشتن دندان ، آنها سایت را تمیز کرده و بخیه هایی اضافه می کنند تا در صورت لزوم محل برش را ببندید. آنها همچنین گاز را روی محل استخراج قرار می دهند.

آنچه بعد از برداشتن دندان عقل خود می خورید مهم است. خوردن غذاهای نرم یا مایع باعث تحریک محل استخراج نمی شود و به بهبود سریعتر آن کمک می کند. در این مقاله غذاهای مفید بعد از کشیدن دندان عقل و این که چه غذایی را بعداز کشیدن دندان عقل بخوریم را معرفی می کنیم. بعضی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند در محل های استخراج تحریک شده یا به دام بیایند و منجر به عفونت دندان شوند. مهم است که دستورات پزشک خود را در مورد آنچه باید بعد از عمل بخورید ، پیروی کنید.

غذاهای مفید بعد از کشیدن دندان عقل
بعد از کشیدن دندان عقل چه غذایی بخوریم

بلافاصله پس از برداشتن دندانهای عقل و حین بهبودی ، باید غذاهای مفید بعد از کشیدن دندان عقل را بشناسید و با غذاهای مایع و نرم شروع کنید. نیازی به جویدن این غذاها نیست و باعث درد شما می شود. در این زمان از خوردن غذاهای سخت تر خودداری کنید ، زیرا این موارد ممکن است به منطقه ریکاوری آسیب وارد شود یا به دام نیفتد.

نمونه هایی از غذاهایی که می توانید بعد از کشیدن دندان بخورید :

  • سس سیب
  • ماست
  • اسموتی
  • آبگوشت و سوپ مخلوط
  • پوره سیب زمینی
  • ژله O ، پودینگ و بستنی

غذاهای سرد مانند Jell-O ، اسموتی و بستنی ممکن است برخی از ناراحتی ها را تسکین دهد. سوپ ها و اسموتی های سرشار از مواد مغذی می توانند به بهبود بهبودی کمک کنند. به طور خاص سوپ ها می توانند به تعادل سایر گزینه های قند بالای موجود در لیست کمک کنند.

از آنجا که شروع به بهبودی می کنید ، می توانید غذاهای عادی بیشتری را در خود گنجانید. قبل از انتقال به غذاهایی مانند مرغ ، میوه و سبزیجات ، غذاهای نیمه تمام مانند تخم مرغ های عقل شده ، جو دوسر فوری و نان تست را به راحتی شروع کنید.

چه غذایی نباید بعد از کشیدن دندان عقل بخوریم

غذاهای مفید بعد از کشیدن دندان عقل

چه غذاهایی را نباید بعد از کشیدن دندان بخوریم ؟ بعضی از غذاها وجود دارد که باید از خوردن بعد از کشیدن دندان عقل خودداری کنید. برای چند روز اول به غذاهای ذکر شده در بالا اکتفا کنید. تا زمانی که محل استخراج بهبود نیابد ، از غذاهای زیر برای یک هفته یا بیشتر خودداری کنید.

غذاهای اسیدی و تند (از جمله آب مرکبات) ممکن است باعث تحریک و درد شوند.
نوشابه های الکلی می توانند منطقه را تحریک کنند و احتمالاً با داروهای ضد درد که توسط پزشک تجویز شده است ، منفی دارند.
دانه ها (از جمله برنج و quinoa) و انواع مختلف دانه ها به راحتی در محل استخراج قرار می گیرند.
غذاهای سخت یا مشکل جویدن (از جمله آجیل ، چیپس و تند) می توانند بخیه ها را مجدداً باز کرده و بهبود را به تاخیر بیاندازند.

همچنین باید از مصرف سیگار یا استفاده از هر نوع تنباکو به مدت حداقل 72 ساعت پس از عمل خودداری کنید زیرا این امر می تواند خطر عوارض را به شدت افزایش دهد. حداقل یک هفته از دخانیات جویدنی استفاده نکنید.

چه مدت بعد از کشیدن دندان می توانیم غذا بخوریم؟

جقدر طول می کشد تا درد بعد از کشیدن دندان عقل خوب شود

پس از کشیدن دندان عقل احتمالا پزشک شما، مسکن قوی تجویز می کند، اما برای این که بفهمید تا چه میزان زمان بعد درد دندان شما کاهش پیدا می کند، برای 24 تا 48 ساعت اول ، فقط غذاهای مایع و نرم مانند ماست ، سس سیب و بستنی بخورید. غذاهای سرد ممکن است به برخی از ناراحتی ها کمک کند.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح مسواک زدن ، چند بار در روز مسواک بزنیم؟

وقتی احساس بهتری پیدا می کنید ، می توانید غذاهای جامد تری را ترکیب کنید. در روز سوم بعد از عمل ، غذاهایی مانند تخم مرغ ، نان تست یا جو دوسر را امتحان کنید. به تدریج به افزایش غذاهای جامد ادامه دهید زیرا جویدن باعث درد نمی شود. اگر هنگام جویدن احساس درد دارید ، دوباره به غذاهای نرم و نیمه راه بروید. بسیاری از افراد قادرند ظرف یک هفته غذای طبیعی را از سر بگیرند.

غذاهای مفید بعد از کشیدن دندان عقل

عوارض کشیدن دندان عقل

عوارض کشیدن دندان عقل شایع نیستند ، اما می توانند رخ دهند. شایعترین عارضه ، بازگشایی محل استخراج است که باعث بهبود تأخیر در بهبودی می شود.

خشکی لثه

خشکی لثه نیز متداول هستند. آنها هنگامی رخ می دهند که خون در لامپ دندان نتواند لخته شود یا در صورت خارج شدن لخته باشد. این به طور معمول بین سه تا پنج روز پس از برداشتن دندان اتفاق می افتد. سوکت های خشک توسط جراح شما قابل درمان است. آنها زباله ها را بیرون می کشند و ممکن است سوکت را با پانسمان دارویی بپوشانند. علائم سوکت های خشک شامل موارد زیر است:

طعم و بوی ناخوشایند از لثه می آید
درد درد یا لرزش در لثه یا فک (ممکن است شدید باشد)
استخوان جا مانده

عفونت ها

عفونت ها ممکن است در اثر ذرات مواد غذایی یا باکتری های دیگر در دامنه سوکت که دندان عقل شما برداشته شده گرفتار شوند. باکتریها می توانند در بدن پخش شوند و باید به سرعت درمان شوند. علائم عفونت عبارتند از:

  • خون یا چرک از محل استخراج است
  • تب
  • اسپاسم عضلات فک
  • لرز
  • لثه های دردناک یا متورم در نزدیکی منطقه استخراج
  • طعم و بوی بد دهان

آسیب عصبی

آسیب عصبی از بین بردن دندان عقل بسیار نادر است ، اما می تواند رخ دهد. در حین عمل ممکن است عصب سه قلو آسیب ببیند. صدمات بیشتر موقت است و چند هفته یا ماه طول می کشد. اگر آسیب شدید باشد آسیب عصبی می تواند دائمی باشد. علائم آسیب عصبی ناشی از برداشت دندان عقل شامل موارد زیر است:

  • درد
  • بی حسی
  • یا لوزه در لثه ، زبان ، چانه ، دندانهای اطراف و لب های پایین
  • واکنش آلرژیک

اگر علائمی از واکنش آلرژیک نشان دادید ، به دنبال فوریت های پزشکی باشید. ممکن است شما به داروهایی که پزشک تجویز کرده است ، از جمله داروهای ضد درد شما حساسیت داشته باشید. علائم واکنش آلرژیک عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • در تنفس مشکل دارد
  • احساس می کنید گلو شما در حال بسته شدن است و یا زبان شما در حال تورم است
  • سبکی
  • قلب سریع
  • بثورات پوستی
  • تب

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید