علت بوی بد دهان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد

بوی بد دهان

علت بوی بد دهان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد

علت بوی بد دهان چیست ؟ مشکل بوی بد دهان تقریباً 25 درصد افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. تعدادی از این مشکلات به خاطر وجود احتمالی بروز هالیتوز وجود دارد ، اما اکثریت قریب به اتفاق به خاطر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان صورت می گیرد.

Halitosis چیست؟ علت بوی بد دهان

اگرچه بوی بد دهان با بیماریهای خاصی همراه است ، بهداشت دهان و دندان شایعترین علت آن است.

بوی بد دهان یک مشکل شایع است که می تواند پریشانی روانی قابل توجهی ایجاد کند. برای این مشکل چندین علت و درمان احتمالی در دسترس است.

هر کسی می تواند از بوی بد دهان رنج ببرد. تخمین زده می شود که از هر 4 نفر 1 نفر بطور منظم این مشکل را داشته باشد. Halitosis سومین دلیل شایع مردم پس از پوسیدگی دندان و بیماری لثه به دنبال مراقبت از دندان است. داروهای ساده خانگی و تغییر شیوه زندگی ، از جمله بهداشت دندان پزشکی و ترک سیگار ، اغلب می تواند این مشکل را برطرف کند. اگر بوی بد دهان ادامه یابد ، توصیه می شود برای بررسی دلایل اساسی به پزشک مراجعه کنید.

بوی بد دهان

بوی بد دهان

بهترین روش برای کاهش هالیتوز ، بهداشت دهان و دندان است. این امر باعث می شود از پوسیدگی ها جلوگیری شود و احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد.

توصیه می شود افراد برای معاینه و تمیز کردن دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنند.

دندانپزشک ممکن است یک خمیر دندان خوب را معرفی کند که شامل یک ماده ضد باکتری یا دهانشویه ضد باکتریایی باشد.

از طرف دیگر ، اگر بیماری لثه وجود داشته باشد ، ممکن است تمیز کردن حرفه ای برای پاکسازی ساخت باکتری در شکاف بین لثه و دندان لازم باشد.

علت بوی بد دهان

بوی بد دهان

علل احتمالی بوی بد دهان عبارتند از:

  • دخانیات: محصولات دخانی باعث ایجاد بوی دهان خاص خود می شوند. علاوه بر این ، آنها احتمال ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
  • غذا: شکستن ذرات غذایی که در دندان گیر کرده اند می تواند باعث بو شود. برخی غذاها مانند پیاز و سیر نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پس از هضم شدن ، محصولات تجزیه آنها در خون به ریه ها منتقل می شوند و در نتیجه می توانند نفس را تحت تأثیر قرار دهند.
  • خشکی دهان: بزاق به طور طبیعی دهان را تمیز می کند. اگر دهان به دلیل یک بیماری خاص مانند خشای زایا به طور طبیعی خشک یا خشک باشد ، بو می تواند ایجاد شود.
  • بهداشت دندان: مسواک زدن و نخ دندان اطمینان از از بین بردن ذرات کوچک مواد غذایی که می توانند بسازند و به آرامی تجزیه شوند ، بو ایجاد می کند. در صورت منظم مسواک زدن ، فیلمی از باکتری به نام پلاک ایجاد می شود. این پلاک می تواند لثه ها را تحریک کند و باعث ایجاد التهاب بین دندان ها و لثه ها به نام پریودنتیت شود. پروتزهایی که به طور مرتب یا به طور صحیح تمیز نمی شوند همچنین می توانند باکتری هایی را ایجاد کنند که باعث ایجاد هالیتوز می شوند.
  • رژیم های Crash: برنامه های غذایی ناشتا و کم مصرف با کربوهیدرات می توانند باعث ایجاد بیماری حفره شوند. این به دلیل تجزیه چربیهای شیمیایی به نام کتون است. این کتون ها دارای عطر و بوی قوی هستند.
  • داروها: برخی داروهای خاص می توانند بزاق را کاهش داده و بنابراین بوها را افزایش دهند. سایر داروها می توانند بوسیله تجزیه آنها بو ایجاد کرده و مواد شیمیایی موجود در نفس را آزاد کنند. به عنوان مثال می توان نیترات مورد استفاده در درمان آنژین ، برخی از مواد شیمیایی شیمی درمانی و برخی از مواد آرام بخش مانند فنوتیازین ها را نام برد. افرادی که مکمل های ویتامین را در دوزهای زیاد مصرف می کنند نیز می توانند مستعد بوی بد دهان شوند.
    شرایط دهان ، بینی و گلو: گاهی اوقات ، سنگ های کوچک و پوشیده از باکتری می توانند روی لوزه ها در قسمت پشت گلو شکل گرفته و بو ایجاد کنند. همچنین ، عفونت یا التهاب در بینی ، گلو یا سینوس ها می تواند باعث ایجاد هالیتوز شود.
  • عفونت: در صورتی که عفونت در حفره بینی خود قرار گرفته باشد ، بویژه در کودکان ، بوی بد دهان ایجاد می شود.
  • بیماری ها: برخی از سرطان ها ، نارسایی کبدی و سایر بیماری های متابولیکی می توانند به دلیل اختلاط خاص مواد شیمیایی که تولید می کنند باعث ایجاد بیماری زخم شود. بیماری ریفلاکس معده به معده (GERD) به دلیل ریفلاکس منظم اسیدهای معده می تواند باعث بوی بد دهان شود.

علل نادر از بوی بد دهان

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، شایع ترین دلیل بد دهان و دندان بهداشت دهان و دندان است ، اما سایر شرایط نیز می تواند مقصر باشد.

علل نادرتر بوی بد دهان شامل موارد زیر است:

  • کتواسیدوز: هنگامی که سطح انسولین یک فرد مبتلا به دیابت بسیار پایین است ، بدن آنها دیگر نمی توانند از قند استفاده کنند و به جای آن ، شروع به استفاده از فروشگاه های چربی کنند. وقتی چربی شکسته شود ، کتون تولید و ساخته می شود. کتون ها در صورت وجود زیاد می توانند سمی باشند و بوی نفسانی متمایز و ناخوشایند ایجاد می کنند. کتواسیدوز یک بیماری جدی و بالقوه تهدیدکننده زندگی است.
    انسداد روده: اگر مدت طولانی استفراغ وجود داشته باشد ، نفس می تواند مانند مدفوع بوجود آید ، به خصوص اگر انسداد روده وجود داشته باشد.
  • برونشکتازی: این یک وضعیت طولانی مدت است که در آن مجاری هوایی وسیع تر از حالت عادی انجام می شود و امکان ایجاد مخاطی را فراهم می آورد که به بوی بد دهان می انجامد.
  • پنومونی آسپیراسیون: تورم یا عفونت در ریه ها یا مجاری هوایی به دلیل استنشاق استفراغ ، بزاق ، غذا یا مایعات است.

علائم

بوی خاص تنفس بسته به علت مشکل می تواند متفاوت باشد. بهتر است از یک دوست نزدیک یا خانواده خود بخواهید که بوی دهان خود را اندازه گیری کند ، زیرا ارزیابی خودتان دشوار است.

اگر کسی در دسترس نیست ، یکی از راههای بررسی بو ، لیس زدن مچ دست ، ترک آن است تا خشک شود و سپس بو کنید. بوی بد روی این ناحیه مچ دست احتمالاً نشان می دهد که دچار هالیتوز هستید.

برخی از افراد نگران نفس کشیدن آنها هستند حتی اگر ممکن است بوی دهان کمی داشته یا نداشته باشند. این حالت هالیتوفوبیا نامیده می شود و می تواند به رفتار وسواسی تمیزکننده دهان منجر شود.

درمانهای خانگی

بوی بد دهان
بهداشت دهان و دندان مهمترین مشکلات بوی بد دهان است.

سایر تغییرات سبک زندگی و داروهای خانگی برای بوی بد دهان عبارتند از:

  • مسواک بزنید: حتماً روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید ، ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی.
  • نخ دندان: نخ دندان باعث کاهش ذرات مواد غذایی و پلاک از بین دندانها می شود. مسواک زدن فقط حدود 60 درصد از سطح دندان را تمیز می کند.
  • پروتزهای تمیز: هر چیزی که وارد دهان شما شود ، از جمله دندان مصنوعی ، یک پل یا یک محافظ دهان ، باید طبق دستورالعمل روزانه تمیز شود. تمیز کردن از ایجاد باکتری ها و انتقال مجدد آن به دهان جلوگیری می کند. تغییر مسواک هر 2 تا 3 ماه به دلایل مشابه نیز مهم است.
  • زبان قلم مو: باکتری ها ، مواد غذایی و سلول های مرده معمولاً بر روی زبان ایجاد می شود ، به خصوص در افراد سیگاری یا افرادی که دارای دهان مخصوصاً خشکی هستند. یک اسکرابر زبان گاهی می تواند مفید باشد.
    از خشکی دهان خودداری کنید: آب زیادی بنوشید. از الکل و دخانیات که هر دو دهان را آب بدن می کنند ، خودداری کنید. جویدن آدامس یا مکیدن شیرین ، ترجیحا بدون قند ، می تواند به تحریک تولید بزاق کمک کند. اگر دهان به صورت مزمن خشک باشد ، پزشک ممکن است داروهایی تجویز کند که جریان بزاق را تحریک کند.
  • رژیم غذایی: از پیاز ، سیر و غذاهای پرادویه خودداری کنید. غذاهای قندی همچنین با بوی بد دهان مرتبط است. مصرف قهوه و الکل را کاهش دهید. خوردن صبحانه که شامل غذاهای خشن است می تواند به تمیز کردن قسمت پشت زبان کمک کند.

اگر بوی نفس با وجود کنترل این عوامل ادامه داشته باشد ، توصیه می شود فرد برای آزمایش های بیشتر به پزشک مراجعه کند تا سایر شرایط را رد کند.

تشخیص

اغلب ، یک دندانپزشک به راحتی نفس فرد مشکوک به هالیتوز را بو می دهد و بو را در مقیاس شدت شش نقطه ای ارزیابی می کند. دندانپزشک ممکن است قسمت پشت زبان را خراشیده و بوی آنرا بویید زیرا این ناحیه اغلب می تواند منبع عطر باشد.

انواع آشکارسازهای پیچیده وجود دارد که می توانند بوی دقیق تر را ارزیابی کنند.

آنها موارد زیر را شامل می شوند:

Halimeter: این سطح پایین گوگرد را تشخیص می دهد.
کروماتوگرافی گازی: این آزمایش سه ترکیب گوگرد فرار را اندازه گیری می کند: سولفید هیدروژن ، متیل مرکاپتان و دی متیل سولفید.
آزمایش بانا: این میزان آنزیم خاص تولید شده توسط باکتری های ایجاد کننده هالیتوز را اندازه گیری می کند.
آزمایش بتا-گالاکتوزیداز: سطح آنزیم بتا-گالاکتوزیداز با بوی دهان ارتباط دارد.

برگرفته از: WEBMD

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید