عفونت لثه یا پریودنتیت چیست و چگونه درمان می شود

پریودنتیت

عفونت لثه یا پریودنتیت چیست و چگونه درمان می شود

پریودنتیت ، عفونت لثه یا بیماری پریودنتیت عارضه ای است که معمولاً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. در صورت عدم درمان ، می تواند به یک عفونت جدی تر معروف به پریودنتیت شود.

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریكا ، عفونت لثه و پریودنتیت از عمده دلایل ریزش دندان در بزرگسالان است. عفونت های دندانپزشکی می توانند سلامتی شما را در معرض خطر قرار دهد.

طبق گزارش مراکز خدمات مدیکر و خدمات پزشکی ، آمریکایی ها حدود 159 میلیارد دلار برای خدمات دندانپزشکی در سال 2019 هزینه کردند.

عفونت لثه
چه عواملی باعث ایجاد عفونت لثه و پریودنتیت می شوند؟

عوامل ایجاد پریودنتیت : لثه های شما در واقع در نقطه پایین تر از لبه های لثه ای که ما می بینیم به دندان ها وصل می شوند. این یک فضای کوچک به نام sulcus را تشکیل می دهد. مواد غذایی و پلاک می توانند در این فضا گیر بیفتند و باعث عفونت لثه یا پریودنتیت شوند.

پلاک یک لایه نازک از باکتری ها است. دائماً روی سطح دندان های شما شکل می گیرد. با پیشرفت پلاک ، دندان سخت می شود و تارت می شود. هنگامی که پلاک زیر خط لثه گسترش می یابد و می تواند عفونت ایجاد کنید.

عفونت لثه باعث شود لثه از دندان جدا شود. این می تواند باعث آسیب دیدگی بافت نرم و استخوان دندان شود. دندان ممکن است شل و ناپایدار شود. اگر عفونت پیشرفت کند ، شما در نهایت ممکن است دندان خود را از دست بدهید یا برای برداشتن آن به دندانپزشک احتیاج پیدا کنید

پریودنتیت
عوامل عفونت لثه و پریودنتیت

موارد زیر عوامل خطرزای لثه و پریودنتیت است:

• سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  • دیابت
  • مصرف برخی داروهای خاص مانند داروهای ضد بارداری خوراکی ، استروئیدها ، ضد تشنجها ، مسدود کننده های کانال
  • کلسیم و شیمی درمانی
  • دندانهای کج
  • لوازم دندانپزشکی که ضعیف هستند
  • لبه های دندان شکسته
  • عوامل ژنتیکی
  • مصونیت ایمنی مانند HIV / AIDS را به خطر می اندازد
  • علائم لثه و پریودنتیت چیست؟

بسیاری از مردم نمی دانند که آنها به بیماری لثه مبتلا هستند. بیماری لثه بدون علائم ممکن است خطرناک باشد. اما موارد زیر می تواند علائم بیماری لثه را نشان دهد:

• لثه هایی که قرمز ، لطیف و متورم هستند
  • لثه هایی که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان زدن ، خونریزی می کنند
  • لثه هایی که از دندان جدا شده اند
  • دندانهای شل
  • تغییر در نحوه قرار گیری دندانهای شما هنگام نیش زدن (مال اکلوژن)
  • چرک بین دندانها و لثه ها
  • درد هنگام جویدن
  • دندانهای حساس
  • پروتزهای جزئی که دیگر جا ندارد
  • بوی بد دهان که بعد از مسواک زدن ، از بین نمی رود

چگونه بیماری لثه تشخیص داده می شود؟

در طی معاینه دندانپزشکی ، لثه شما با یک ابزار کوچک آزمایش می شود. این کاوشگر راهی برای بررسی التهاب است. همچنین هر لبه اطراف دندان شما را اندازه گیری می کند. عمق طبیعی 1 تا 3 میلی متر است. دندانپزشک شما همچنین ممکن است اشعه ایکس را سفارش دهد تا میزان از بین رفتن استخوان را بررسی کند.

در مورد عوامل خطر ابتلا به بیماری لثه و همچنین علائم خود با دندانپزشک خود صحبت کنید. این می تواند به تشخیص لثه شما کمک کند. اگر لثه وجود داشته باشد ، ممکن است شما به پریودنتیست مراجعه کنید. پریودنتیست دندانپزشکی است که در معالجه بیماری های لثه تخصص دارد.

بیماری لثه چگونه درمان می شود؟

شما باید از بهداشت دهان و دندان مناسب برای درمان لثه استفاده کنید. در صورت استعمال سیگار ، باید هر مصرف سیگار را نیز کاهش دهید و دیابت خود را مدیریت کنید. سایر درمانها شامل موارد زیر است:

• تمیز کردن عمیق دندان های شما
  • داروهای آنتی بیوتیکی
  • عمل جراحی

عفونت لثه

تمیز کردن دندانها

تکنیک های مختلفی وجود دارد که می توان بدون جراحی برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کرد. همه آنها برای جلوگیری از تحریک لثه ، پلاک و تارتر را از بین می برند:

تعدادی از داروها می توانند برای درمان بیماری لثه استفاده شوند:

• از دهانشویه های ضد عفونی کننده حاوی کلرهگزیدین می توان برای ضد عفونی کردن دهان استفاده کرد.
  • تراشه های ضد عفونی کننده به موقع حاوی کلرهگزیدین می توانند پس از برنامه ریزی ریشه در جیب قرار گیرند.
  • میکروسفیرهای آنتی بیوتیکی ساخته شده با مینوسیکلین می توانند پس از مقیاس گذاری و برنامه ریزی وارد جیب شوند.
  • از آنتی بیوتیک های خوراکی می توان برای درمان مناطق مداوم التهاب لثه استفاده کرد.
  • داکسی سایکلین ، یک آنتی بیوتیک ، می تواند در جلوگیری از آسیب دیدن آنزیم ها کمک کند.
  • جراحی فلپ روشی است که لثه ها هنگام برداشتن پلاک و تارتار از جیب های عمیق تر برداشته می شوند. لثه‌هاسپس در محل بخیه داده می شوند تا به طور صاف در اطراف دندان قرار گیرند.
  • از گرافت های استخوانی و بافتی می توان استفاده کرد که دندانها و فک برای بهبودی بیش از حد آسیب دیده باشند.

چگونه می توان از بیماری لثه جلوگیری کرد؟

بهداشت صحیح و مداوم دهان می تواند از بیماری لثه جلوگیری کند. این شامل:

به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید
روزانه دو بار با خمیردندان فلوراید مسواک بزنید
هر روز دندانهای خود را نخ دندان کنید

همچنین رژیم غذایی متعادل برای دستیابی و حفظ سلامتی دندان مهم است.

برگرفته از: HEALTHLINE