روکش دندان چیست ، هزینه و تعرفه آن چقدر است و چگونه انجام می شود

روکش دندان

روکش دندان چیست ، هزینه و تعرفه آن چقدر است و چگونه انجام می شود

روکش دندان (که گاهی به آن روکش چینی یا روکش چینی دندانپزشکی نیز گفته می شود) پوسته های نازک و سفارشی ساخته شده از مواد با رنگ دندان هستند که برای پوشش سطح جلوی دندان طراحی شده اند. این پوسته ها به قسمت جلوی دندان ها متصل می شوند و رنگ ، شکل ، اندازه یا طول خود را تغییر می دهند و ظاهر زیبایی پیدا می کنند.

روکش های دندان را می توان از پرسلن یا مواد کامپوزیت رزین ساخت. روکش پرسلن در برابر لکه های رزین بهتر از لکه ها مقاومت می کند و از ویژگی های منعکس کننده نور دندانهای طبیعی بهتر تقلید می کند. ونیرهای رزین نازک تر بوده و نیاز به برداشتن کمتر از سطح دندان قبل از قرارگیری دارد. شما باید در مورد بهترین انتخاب مواد روکش برای شما با دندانپزشک خود صحبت کنید.

روکش دندان ، قیمت ، هزینه و روش انجام و مراقبت

انواع روکش دندان چه نوع مشکلاتی را رفع می کند؟

روکش دندان

دندان هایی که رنگ گرفته اند دارید؟ یا به دلیل درمان کانال ریشه؛ لکه های ناشی از تتراسایکلین یا داروهای دیگر ، بیش از حد فلوراید یا دلایل دیگر دندان هایتان لکه گرفته است؟. یا وجود پر کننده های رزینی بزرگی که باعث تغییر رنگ دندان شده است؟ در این شرایط نیاز به روکش دندان پیدا خواهید کرد:

  • دندان هایی که فرسوده هستند
  • دندانهایی که تراشیده یا شکسته می شوند
  • دندان هایی که به صورت نادرست ، ناهموار یا به طور نامنظم شکل گرفته اند (برای مثال دهانه یا برآمدگی در آنها وجود دارد)
  • دندانهای شکاف بین آنها ( دیاستم ) وجود دارد.

روش ایجاد روکش دندان چیست؟

روکش دندان

ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه کنید: یکی برای مشاوره و دو تا ساختن و استفاده از روکش ها. این روش شامل چندین مرحله است. این موارد عبارتند از: تشخیص و برنامه ریزی درمانی ، آماده سازی و پیوند. توجه به این نکته ضروری است که یک دندان یا بسیاری از دندان ها می توانند بطور همزمان تحت فرآیند ونیرینگ که در زیر توضیح داده شود ، انجام شوند.

  • تشخیص و برنامه ریزی درمان. این مرحله اول شامل مشارکت فعال بین شما و دندانپزشک است. نتیجه ای را که می خواهید به آن برسید ، به دندانپزشک خود بگویید. در طی این ملاقات ، دندانپزشک شما دندان های شما را معاینه می کند تا مطمئن شود روکش های دندان برای شما مناسب هستند و در مورد اینکه چه روش و برخی از محدودیت های آن شامل می شود ، بحث می کنند. او همچنین ممکن است اشعه ایکس را بگیرد و احتمالاً برداشت هایی از دهان و دندان شما ایجاد کند.
  • آماده سازی. برای آماده سازی دندان برای روکش ، دندانپزشک شما حدود ½ میلی متر مینای دندان را از سطح دندان خارج می کند ، این مقدار تقریباً برابر با ضخامت روکش است که به سطح دندان اضافه می شود. قبل از برش دادن مینا ، شما و دندانپزشک تصمیم می گیرید که نیاز به بی حسی موضعی برای بی حس کردن منطقه داشته باشید. در مرحله بعد ، دندانپزشک شما الگوی یا تصور از دندان شما ایجاد می کند. این مدل به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می شود ، که به نوبه خود روکش شما را می سازد. معمولاً 1 تا 2 هفته طول می کشد تا دندانپزشک ونها را از آزمایشگاه دریافت کند. برای دندانهای بسیار ناخوشایند ، ونیرهای موقت دندان را می توانید با هزینه اضافی قرار دهید.
  • پیوند . قبل از اینکه روکش دندان به طور دائم روی دندان شما بتپد ، دندانپزشک شما به طور موقت آن را روی دندان شما قرار می دهد تا تناسب و رنگ آن را بررسی کند. او برای دستیابی به تناسب مناسب ، مرتباً روکش آن را در صورت لزوم از بین می برد و می پوشاند. رنگ روکش را می توان با سایه سیمانی که استفاده می شود تنظیم کرد. در مرحله بعد ، برای آماده سازی دندان خود برای دریافت روکش ، دندان شما تمیز ، جلا و اچ شده می شود؟ دندان را سفت می کند تا یک فرآیند پیوند محکم فراهم شود. سیمان مخصوصی روی روکش اعمال می شود و روکش سپس روی دندان شما قرار می گیرد. پس از قرار گرفتن صحیح روی دندان ، دندانپزشک شما یک پرتو نوری مخصوص به روکش دندان اعمال می کند ، که مواد شیمیایی موجود در سیمان را فعال می کند و باعث می شود خیلی سریع آن را سفت یا درمان کند. مراحل آخر شامل از بین بردن هرگونه سیمان اضافی ، ارزیابی نیش شما و انجام هرگونه تنظیم نهایی در روکش در صورت لزوم. دندانپزشک شما ممکن است از شما بخواهد که در طی دو هفته به ویزیت بعدی مراجعه کنید تا بررسی کنید که لثه ها به حضور روکش شما چگونه پاسخ می دهد و یکبار دیگر بررسی قرارگیری روکش را بررسی کنید.

مزایای روکش دندان چیست؟

  • آنها ظاهر طبیعی دندان را ایجاد می کنند.
  • بافت لثه را به خوبی تحمل می کند.
  • روکش پرسلن از نظر عدم لکه گیری مقاوم است.
  • رنگ روکش پرسلن به گونه ای انتخاب می شود که باعث می شود دندان های تیره سفیدتر شوند.
  • ونیرها یک روش محافظه کارانه برای تغییر رنگ دندان و روکش های شکل به طور کلی نیازی به شکل دهی گسترده قبل از رویه ای که تاج ها انجام می دهند ، نیستند ، اما یک جایگزین زیبا تر و حساس تر برای پیوند زدن ارائه می دهند.

مضرات ونیر دندان

  • روند برگشت پذیر نیست.
  • ونیر ها هزینه بیشتری نسبت به اتصال رزین کامپوزیت دارند.
  • ونیر ها معمولاً در صورت تراشه یا ترک خوردگی قابل ترمیم نیستند.
  • از آنجا که مینای دندان برداشته شده است ، ممکن است دندان شما نسبت به غذاهای گرم و سرد و نوشیدنی حساس تر شود.
  • ممکن است فنرها دقیقاً مطابق با رنگ دندانهای دیگر شما نباشند. همچنین ، رنگ روکش نمی تواند یک بار در جای خود تغییر کند. اگر قصد سفید کردن دندانهای خود را دارید ، قبل از گرفتن روکش باید این کار را انجام دهید.
    اگرچه محتمل نیست ، روکش ها می توانند دررفت و سقوط کنند. برای به حداقل رساندن احتمال بروز این اتفاق ، ناخن های خود را نیش نزنید. روی مدادها ، یخها یا سایر اجسام سخت جوید. یا در غیر این صورت به دندان های خود فشار وارد کنید.
  • دندانهای دارای روکش هنوز هم می توانند پوسیدگی را تجربه کنند ، احتمالاً نیاز به پوشش کامل دندان با تاج.
  • ونیرها برای افرادی که دندانهای ناسالم دارند (برای مثال افرادی که دچار پوسیدگی یا بیماری پریودنتال فعال هستند) ، دندانهای ضعیف شده (در نتیجه پوسیدگی ، شکستگی ، پر شدن دندانهای بزرگ) یا توسط افرادی که مقدار نامناسبی از مینای موجود دارند ، انتخاب مناسبی نیست.
  • افرادی که دچار بروکسیسم یا دندان قروچه هستند به هیچ عنوان نمی توانند از این روش بهره بگیرند.

دوام روکش دندانپزکشی یا ونیر چقدر است

حدود 10 سال پس از اولین عمل، روکش ها نیاز به تعویض دارند.

آیا روکش دندانپزشکی نیاز به مراقبت ویژه دارد؟

روشهای بهداشتی مانند مسواک زدن و نخ دندان را طبق معمول انجام دهید. حتی اگر روکش چینی در مقابل لکه ها مقاومت کند ، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های مسکن (به عنوان مثال ، قهوه ، چای یا شراب قرمز) خودداری کنید.

گزینه جایگزین ونیز چیست

ونیرها یک گزینه متوسط خوب را ارائه می دهند. ونیرها ممکن است برای افرادی که می خواهند شکل دندان های خود را تغییر دهند مناسب باشد – همانطور که با اتصال انجام می شود – اما حتما یک تاج کافی نیست.

هزینه و قیمت روکش دندان

قیمت و تعرفه و هزینه روکش دندان در تهران متفاوت است. برای روکش های PFM یا پرسلن از هر واحد 500 تا 700 هزار تومان به بالا قیمت گذاری شده و هر واحد روکش زیرکونیا نیز بین 800 تا 2.5 میلیون تومان است. برای مشاوره بیشتر در مورد قیمت و نحوه انجام دکمه مشاوره در واتساپ را از پایین صفحه لمس کنید.

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید