روش درمان دندان درد بارداری ، کدام قرص یا مسکن را می توان مصرف کرد

روش درمان دندان درد بارداری ، کدام قرص یا مسکن را می توان مصرف کرد

دندان درد بارداری یکی از اصلی ترین عارضه هایی است که در زمان بارداری و شیردهی برای خانم ها به وجود می آید. در این مطلب پیشگیری، درمان و قرص و مسکن های قابل مصرف در این دوران را بررسی و معرفی می کنیم.

بارداری دوران زیبایی است و طبیعتاً شما همه کارها را می کنید تا 9 ماه سالم بمانید. این شامل مراقبت مناسب از دوران بارداری ، حفظ رژیم غذایی سالم ، ورزش کردن و حتی رها کردن برخی از عادت ها می شود

اما در حالی که همه اینها برای سلامتی کلی شما در دوران بارداری ضروری است ، مهم است که از سلامتی دندان خود نیز غافل نشوید.

یکی از مشکلات غیر منتظره دوران بارداری درد دندان یا حساسیت است ، اما با داشتن عادت های خوب دندان و مراجعه به دندانپزشک می توانید دندان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید.

دلایل درد دندان در دوران بارداری چیست؟

دندان درد بارداری

بیشتر خانمهای باردار در تمام دوران بارداری خود ناراحتی را پیش بینی می کنند.

همه داستانهایی درباره بیماری وحشتناک صبحگاهی شنیده اند ، و هیچ پنهانی نیست که بارداری باعث پاهای متورم ، کمردرد ، خستگی و ضعف مغزی می شود.

اما وقتی دندان درد یا حساسیت دندانها به وجود می آیند ، این مشکل حاملگی می تواند شما را بسیار اذیت کند. با این حال ، مسائل دندانپزشکی در دوران بارداری بیش از آنچه بعضی افراد درک می کنند متداول است.

بدن در دوران بارداری تغییرات زیادی را پشت سر می گذارد – می توانید برای این کار از تغییرات هورمونی تشکر کنید. به همان روش افزایش استروژن و پروژسترون ممکن است مسئول علائمی مانند استفراغ و حالت تهوع باشد ، این تغییرات همچنین می تواند شما را در معرض پلاک دندان قرار دهد.

این پلاک می تواند علت اصلی خونریزی لثه ها و التهاب باشد ، شرایطی که به عفونت لثه حاملگی معروف است. این تا 75 درصد منبع معتبر زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد ، بنابراین اگر آن را داشته باشید ، تنها نیستید.

و بسته به شدت عفونت لثه حاملگی ، ممکن است به بیماری پریودنتال مبتلا شوید. این یک عفونت جدی لثه است که استخوانهای پشتی دندانهای شما را از بین می برد و منجر به ریزش دندان می شود.

برخی از خانمها همچنین تومورهای حاملگی ایجاد می کنند که به دلیل پلاک بیش از حد ایجاد می شود. نگران نباشید – اینها ترسناک به نظر می رسند ، اما رشد غیر سرطانی روی لثه ها هستند.

البته سرطانی یا نه ، این رشد زیاد بافتها (که اغلب در سه ماهه دوم اتفاق می افتد) می تواند باعث ایجاد حساسیت و حساسیت و درد شود ، خوردن یا نوشیدن را دشوار می کند. خبر خوب این است که این تومورها معمولاً پس از زایمان از بین می روند.

گویی این امکانات کافی نیست ، بارداری نیز می تواند اشتهای شما را تغییر دهد ، و کاملاً طبیعی است که هوس کردن برخی غذاها. مشکل این است که ، شما به احتمال زیاد به غذاهای سالم هوس نمی کنید.

اگر برای برآورده کردن هوس ها به طور مداوم به دنبال میان وعده های قند یا کربوهیدرات زیاد هستید ، خطر پوسیدگی دندان وجود دارد که منجر به حفره می شود.

و اگر از زندگی با رفلاکس اسید یا بیماری صبحگاهی برخوردار هستید ، استفراغ مکرر یا اسید معده در دهان شما می تواند به آرامی به مینای دندان شما آسیب برساند و باعث ایجاد حساسیت دندان شود.

درمان دندان درد بارداری چیست؟

دندان درد بارداری

خواه دندان درد داشته باشید ، لثه های لثه یا زخمها ، لزوماً درد دهان نیست.

اول و مهمترین نکته: به دندانپزشک خود مراجعه کنید

اگر درد دندان دارید که از بین نمی رود ، سکوت نکنید. فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید ، و فراموش نکنید که ذکر کنید که باردار هستید.

در طی بارداری اشعه ایکس دندان و برخی روشهای دندانپزشکی بی خطر است. اما بسته به اینكه در چه دورانی هستید ، دندانپزشك شما ممكن است توصیه كند برخی از معالجه را تا حداقل سه ماهه دوم به تأخیر بیندازید.

این ممکن است در صورت نیاز به پرشدن یا کانال ریشه که به بی حسی موضعی یا عمومی نیاز دارند رخ دهد – و ممکن است خطر سقط جنین را در سه ماهه اول افزایش دهد.

اما از آنجا که اندام های حیاتی کودک شما در سه ماهه دوم ایجاد شده است ، طبق گفته های کلینیک مایو ، خطر ابتلا به عوارض جانبی کمتر است.

بیشتر مسواک بزنید

با این حال ، برای روشن بودن ، تمیز کردن معمول دندانپزشکی به کودک شما آسیب نمی رساند ، بنابراین می توانید به طور معمول برنامه ریزی این تمیز کردن ها را انجام دهید. در حقیقت ، تمیز کردن دندانهای شما ممکن است از حساسیت ناشی از پلاک بیش از حد خلاص شود.

تمیز کردن می تواند عفونت لثه حاملگی را نیز درمان کند. به دلیل خطر ابتلا به لثه در دوران بارداری ، ممکن است دندانپزشک شما حتی در حین بارداری نیز تمیز کردن های مکرر را توصیه کند – شاید هر 3 ماه بر خلاف هر 6 ماه.

از بین بردن پلاک همچنین می تواند ناراحتی ناشی از تومورهای حاملگی ، رشد غیر سرطانی روی لثه شما را کاهش دهد. فقط بدانید که ممکن است تومور تا بعد از زایمان از بین نرود ، و این خوب است.

در صورت لزوم درمان های خاص تر بارداری دریافت کنید

با این حال ، گاهی اوقات ، یک تومور در خوردن اختلال ایجاد می کند. در این صورت ، دندانپزشک شما ممکن است حذف را در نظر بگیرد ، اما باید تا سه ماهه دوم یا سوم صبر کنید. این روش شامل بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه لثه شماست.

اگر در دوران بارداری مبتلا به بیماری پریودنتال هستید و دندانپزشک شما نمی تواند دندان شل را نجات دهد ، استخراج در سه ماهه دوم می تواند درد و حساسیت را متوقف کند.

سپس می توانید گزینه های تعویض دندان با دندانپزشک خود مانند کاشت دندان یا یک پل ثابت دندان را مورد بحث قرار دهید – هر دو بعد از سه ماهه دوم ایمن هستند.

داروها و مسکن خانگی برای درد دندان در دوران بارداری

اگر دندانپزشک شما معالجه دندانپزشکی را تا سه ماهه دوم به تعویق انداخته باشد ، در عین حال برای تسکین درد در خانه نیز می توانید کارهای زیادی انجام دهید. می توانید با شناسایی غذاها و نوشیدنی هایی که باعث افزایش حساسیت یا درد می شوند ، شروع کنید.

برخی از خانم ها دریافتند که هنگام خوردن غذاهای گرم یا نوشیدن نوشیدنی های گرم ، حساسیت افزایش می یابد ، در حالی که برخی دیگر نسبت به نوشیدنی های سرد یا غذاهای سرد حساسیت دارند. دهانشویه های حاوی الکل همچنین می تواند درد شما را بدتر کند.

شستشو دهان با آب گرم و شور ممکن است از تورم و التهاب تسکین یابد. یا برای تسکین التهاب ، کمپرس سرد را در قسمت بیرونی گونه خود بمالید.

از پزشک یا دندانپزشک خود بپرسید که آیا استفاده از آنتی بیوتیک های بدون نسخه حاوی بنزوکائین یا داروهای تسکین دهنده درد مانند ایبوپروفن (Advil) یا استامینوفن (تیلنول) بی خطر است.

نحوه جلوگیری از درد دندان در دوران بارداری

دندان درد بارداری

با هر آنچه در دوران بارداری می گذرانید، از نظر جسمی ، می خواهید احتمال دندان درد را به حداقل برسانید. این با عادات بهداشت دهان و دندان عالی شروع می شود ، که به دلیل خطر بروز مشکلات دندانپزشکی مهم هستند. در اینجا آنچه شما می توانید انجام دهید:

بیشتر پیش دندانپزشک بروید. شما خوشحال تر خواهید بود ، بنابراین ممکن است بدون مسواک زدن به رختخواب بروید آسان نیست که این روال را همیشه ادامه دهید. حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و روزی یک بار نخ بزنید. همچنین برای جلوگیری از حفره و تقویت دندانهای خود از خمیردندان و دهانشویه فلوراید استفاده کنید.
اگر بیماری صبحگاهی دارید ، آب بنوشید یا بعد از استفراغ دهان خود را بشویید. این به از بین بردن اسید معده از دندان کمک می کند. با این حال بلافاصله دندان های خود را مسواک نکنید. این ممکن است عجیب به نظر برسد ، اما سطح اسیدیته در دهان شما بعد از استفراغ افزایش می یابد. مسواک زدن می تواند ضرر بیشتری داشته باشد تا خوب ، بنابراین حداقل یک ساعت بعد از استفراغ قبل از مسواک زدن صبر کنید.
به دندانپزشک خود بگویید که شما حامله هستید و در صورت نیاز به پاکسازی مکرر دارید. همچنین با ارائه دهنده خدمات درمانی خود صحبت کنید. برخی از برنامه ها شامل تمیز کردن اضافی دندان در دوران بارداری است.
غذاهای قندی و کربوهیدرات ها را محدود کنید. میان وعده های غذایی سالم مانند سبزیجات خام ، کراکر سبوس دار و میوه را میل کنید.