دندان عقل چیست و چرا ما دندان عقل در می آوریم

دندان عقل

دندان عقل چیست و چرا ما دندان عقل در می آوریم

دندان عقل ، بعضی اوقات بین 17 تا 21 سال سن ، بیشتر بزرگسالان سومین لایه دندانی خود را در قسمت تحتانی دهان خواهند دید. این دندان ها معمولاً به دندانهای عقل مشهور هستند.

دندانها بر اساس قرارگیری و عملکرد آنها طبقه بندی می شوند. دندانهای واضح تر می توانند مواد غذایی را به قطعات کوچکتر تقسم کرده و دندانهای مسطح مواد غذایی را خرد کنند. دندان های عقل ، مسطح ترین نوع دندان ها هستند که مولر نامیده می شوند. مولرها همه در پشت دهان شما هستند. بزرگسالان سه مجموعه مولر را در بالا و پایین و در هر دو طرف دهان در می آورند.

از دندان های نوزاد تا اوایل بزرگسالی ، انسان اولین مجموعه دندان خود را در می آورد ، آن ها می افتند و مجدداً مجموعه کاملاً جدیدی به دست می آورد. یک دوره مختصر وجود دارد و سپس دوباره ، در اوایل بزرگسالی ، مجموعه نهایی دندان ظاهر می شود.

این دندان ها، دندان عقل نامیده می شوند زیرا آخرین دندان هایی هستند که پدیدار می شوند. احتمالاً وقتی این دندانها وارد می شوند “عاقل تر” می شوید.

چند بار مردم دندان عقل در می آورند؟

دندان عقل

تمام دندان هایی که فرد تا به حال داشته است در بدو تولد وجود دارد ، در ساختار جمجمه بالاتر است. ابتدا ، مجموعه ای از 20 دندان کودک بیرون می آید و از بین می رود. سپس 32 دندان دائمی رشد می کنند. اولین مجموعه مولرها معمولاً در سن 6 سالگی قابل مشاهده می شوند ، مجموعه دوم حدود 12 سالگی ، و مجموعه آخر (دندان عقل) برخی مواقع قبل از 21 سالگی.

برای رژیم اولیه انسان از ریشه ، برگ ، گوشت و آجیل ضروری است دیگر نیازی به دندان نخواهیم داشت. امروزه انسان ها برای نرم کردن آن ، مواد غذایی می پزند و به همین خاطر نیاز به دندان های آسیاب اضافی وجود ندارد.

انسان شناسان بر این باورند که انسان ها فراتر از نیاز به دندان عقل ، تکامل یافته اند ، بنابراین ممکن است برخی از افراد هرگز به این نتیجه نرسند. دندانهای عقل ممکن است کاملاً غیر ضروری شوند. اگر روزی دیگر کسی دندان عقل نداشته باشد ، برای بعضی از محققان تعجب آور نخواهد بود.

با این وجود ، ژنتیک باعث می شود اکثر بزرگسالان دندان عقل خود را در نیاورند. یکی از منابع معتبر مطالعه نشان داد که حداقل 53 درصد از افراد حداقل یک دندان عقل دارند. آقایان بیشتر از زنان به آنها مبتلا می شوند.

دندان عقل

با این حال ، فقط به این دلیل که شما تمام دندانهای عقل شما را نمی بینید به این معنی نیست که آنها در آنجا نیستند. بعضی اوقات دندانهای عقل هرگز فوران نمی شوند و هرگز قابل رویت نمی شوند. اشعه ایکس می تواند در صورت داشتن دندان عقل در زیر لثه تأیید کند.

چه دندان های عقل و چه قابل مشاهده یا نبود ، می تواند باعث مشکلات سلامت دهان شود. دندانهای عقل که از طریق لثه ها بیرون زده نشده اند ، تحت تاثیر قرار می گیرند. بعضی اوقات این مشکل حتی بیشتر از دندانهای عقل قابل مشاهده ایجاد می کند.

جراحی دندان عقل

فک ما به مرور زمان کوچکتر شده است. احتمالاً چند دلیل برای این پیشرفت تکاملی وجود دارد. برخی دانشمندان معتقدند هرچه مغز انسان با گذشت زمان بزرگتر شد ، فک کوچکتر شد تا بتواند در فضا جای بگیرد.

رژیم غذایی و نیازهای دندانی ما نیز به شدت تغییر کرده است. آرواره های کوچکتر به این معنی است که همیشه دندان کافی در دهان برای تمام دندان هایی که قرار است داشته باشیم نداریم. در کل چهار دندان عقل وجود دارد ، دو در بالا و دو در پایین. افراد می توانند از هر عدد به هر چهار دندان دندان عقل برسند.

دندان عقل

اکثر آرواره ها تا زمانی که فرد 18 ساله باشد رشد می کنند ، اما بیشتر دندان های عقل وقتی فرد حدود 19.5 سال سن دارد ظاهر می شود. بیشتر مشکلات ناشی از دندان به این دلیل است که آنها مناسب قرار گرفتن در دهان نیستند.

مشکلات مرتبط با دندان شامل موارد زیر است:

دندانهای کج
دندانهای شلوغ
دندانهای عقل در پهلوها در حال رشد هستند
پوسیدگی دندان افزایش یافته است
درد دندان و فک
کیست زیر لثه و احتمالاً تومورها

انجمن دندانپزشکی آمریكا اعلام كرده است كه در صورت آشكار شدن هر یك از تغییرات فوق باید دندان عقل را کشید.

توصیه می شود نوجوانان از نظر جراحی برداشتن دندان عقل ارزیابی شوند. افرادی که دندانهای عقل خود را در سنین پایین تر از دست می دهند ، تمایل دارند قبل از اینکه ریشه ها و استخوان به طور کامل شکل بگیرد ، بهتر از عمل جراحی بهبود پیدا کنند. این می تواند به جلوگیری از مشکلات احتمالی و عفونت دندان کمک کند.

خطرات جراحی دندان عقل

همیشه خطرات مرتبط با عمل جراحی وجود دارد ، بنابراین تصمیم می گیرید که این دندان ها برداشته شود یا خیر ، سؤالات زیادی بپرسید. اگر تصمیم دارید دندان خود را از بین نبرید ، آنها باید توسط دندانپزشک شما از نزدیک تحت نظارت قرار گیرند. دندان های عقل باعث می شوند با گذشت زمان مشکل ساز شوند.

بعضی اوقات دندانپزشکان قبل از هرگونه عمل ارتودنسی مانند پرانتز ، دندان های عقل را می کشند و جراحی می کنند. این کار باعث می شود که نظم خاصی در شکل دندان های شما به وجود بیاید و جای بیشتری برای قرار گیری هر دندان وجود داشته باشید.

دندانپزشک حرفه ای یا جراح دهان و فک و صورت می تواند دندان عقل شما را از جراحی کند. آنها به شما دستورالعمل روشنی در مورد چگونگی آماده شدن برای عمل جراحی و چه کارهایی را در طول بهبودی می دهند.

منبع: MAYOCLINIC

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید