بهترین روش جلوگیری از پوسیدگی دندان با روش های نوین مراقبت

پیشگیری از پوسیدگی دندان

بهترین روش جلوگیری از پوسیدگی دندان با روش های نوین مراقبت

بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان را معرفی کرده و راهکار های جدید برای پیشگیری از پوسیدگی ، خرابی دندان و پیشروی پوسیدگی دندان را مطرح می کنیم.

اگرچه مراحل اولیه پوسیدگی دندان قابل درمان است ، اما مراحل پیشرفته ممکن است منجر به از دست دادن دندان همراه با عوارض دیگری شود. بنابراین اصل اساسی در معالجه پوسیدگی دندان شناسایی اولیه مشکل است ، زمانی که دندان هنوز می تواند سالم بماند.

به عنوان مثال ، در مراحل اولیه پوسیدگی دندان ، یک لاک ساده حاوی فلوراید که روی ناحیه آسیب دیده زده می شود برای درمان این بیماری کافی است. علاوه بر این ، اقدامات سبک زندگی نیز می تواند انجام شود که می تواند از پوسیدگی بیشتر جلوگیری کند. در مراحل پیشرفته تر ، جایی که پوسیدگی ایجاد شده است ، پوسیدگی برداشته می شود و ممکن است دندان با پر کردن پر شود یا با تاج تنظیم شود. در مواردی که اعصاب داخلی در معرض قرار گرفته و باعث درد شدید می شوند ، درمان کانال ریشه یا عصب کشی توصیه می شود. ممکن است یک دندان آسیب دیده بیش از حد جراحی یا برداشته شود.

درمان و جلوگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

درمان و جلوگیری  از پوسیدگی دندان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فلوراید در مراحل اولیه پوسیدگی دندان – این یکی از موثرترین راههای جلوگیری و محدود کردن گسترش پوسیدگی دندان است. فلوراید به طور طبیعی در چای ، ماهی های خاص و در بعضی از غذاها وجود دارد و اغلب در خمیر دندان ها اضافه می شود. خمیر دندان حاوی فلوراید مصنوعی یکی از بهترین منابع فلوراید است. فلوراید می تواند به تقویت مینای دندان و محافظت از آن در برابر فرسایش اسیدی منجر به پوسیدگی کمک کند. بعلاوه ، فلوراید از تشکیل پلاک و تولید اسیدهای باکتری جلوگیری می کند. در مراحل اولیه پوسیدگی دندان ، فلوراید همچنین می تواند مینای دندان آسیب دیده را ترمیم کند. فلوراید ممکن است به صورت ژل ، لاک یا خمیر فلوراید بر روی دندان آسیب دیده قرار گیرد.
  • پر کردن حفره ها – وقتی حفره هایی در مینای دندان ایجاد می شود بدون اینکه روی پالپ داخلی دندان تأثیر بگذارد ، ممکن است از پرکردن دندان استفاده شود. پر کردن به عنوان جایگزینی برای مینای دندان طبیعی عمل می کند. می تواند از آمالگام ساخته شود که به رنگ نقره ای یا کامپوزیت به رنگ دندان است. پر کردن با استفاده از سیمان دندان روی دندان مهر و موم می شود. منبت و منبت ساخته شده از فلزات سخت تر و با دوام تر مانند طلا نیز ممکن است برای پر کردن حفره ها استفاده شود.
  • تاج دندان مصنوعی – روش دیگر برای درمان دندان های دارای پوسیدگی متوسط یا کم، قرار دادن تاج دندان مصنوعی است. قسمت پوسیده دندان پوسیده شده و تاجی به شکل دندان اصلی بر روی دندان باقیمانده قرار می گیرد. این تاج ممکن است از پرسلان ، سرامیک ، طلا یا شیشه تشکیل شده باشد و با سیمان دندان به دندان متصل شود.
    درمان کانال ریشه – این یکی از آخرین اقدامات برای نجات دندان است. درمان کانال ریشه زمانی مشخص می شود که پالپ داخلی دندان حاوی اعصاب و رگ های خونی تحت تأثیر قرار گرفته و باعث ایجاد درد شدید در اثر قرار گرفتن در معرض غذای گرم یا سرد یا نوشیدنی شود. در درمان کانال ریشه ، پالپ برداشته شده و یک تفاله مصنوعی به نام گوتا پرکا جایگزین می شود.
  • کشیدن دندان – دندان هایی که به شدت آسیب دیده و خراب شده اند ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشند ، به خصوص برای جلوگیری از عوارضی مانند گسترش پوسیدگی به دندان های دیگر. دندان برداشته شده ممکن است با پروتز جزئی مصنوعی ، بریج دندان یا کاشت دندان جایگزین شود تا ظاهر زیبایی آن حفظ شود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین شرایطی است که کودکان و بزرگسالان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد اما همچنین یکی از مواردی است که به راحتی قابل پیشگیری است. برخی از اقدامات پیشگیرانه برای پوسیدگی دندان عبارتند از:

رعایت بهداشت دهان و دندان

برای جلوگیری از پوسیدگی ، دندانها را باید روزانه دو بار مسواک بزنید (یکبار صبح و یکبار دیگر هنگام خواب) با خمیر دندانهای حاوی فلوراید. مسواک زدن باید حداقل 30 دقیقه پس از خوردن یک وعده غذایی دنبال شود ، به خصوص اگر سرشار از قند و کربوهیدرات باشد. مسواک زدن باید کامل باشد و تمام سطوح دندان ها را بپوشاند. شستشوی دهان پس از مسواک زدن باعث شستشوی فلوراید خمیر می شود. در عوض ، خمیر اضافی باید تف شود. مسواک باید به طور مرتب تعویض شود (هر دو تا سه ماه یکبار) زیرا ممکن است در از بین رفتن پلاک از بین برود.

نخ دندان کمک می کند تا پلاک ها و ذرات غذایی که بین دندان ها گیر کرده اند ، مناطقی که مسواک به آنها دسترسی ندارد ، از بین بروند. استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز توصیه می شود.

دهان شویه

دهان شویه های دندان ، به ویژه آنهایی که حاوی فلوراید هستند ، همچنین می توانند از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند. با این حال ، نباید بلافاصله پس از استفاده از دهان شویه دهان شسته شود ، به طوری که فلوراید در سراسر دندان ها حفظ می شود.

رژیم و سبک زندگی

پیشگیری از پوسیدگی دندان

به عنوان مثال ، مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین ، نوشیدنی های گازدار و شکلات می تواند پوسیدگی دندان را تسریع کند. سیگار کشیدن همچنین با پوسیدگی دندان همراه است. رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی همراه با بهداشت دهان و دندان می تواند پوسیدگی دندان را از بین ببرد.

معاینات منظم دندانپزشکی

بزرگسالان باید هر دو سال حداقل یک معاینه دندانپزشکی انجام دهند. افراد زیر 18 سال نیاز به چکاپ سالانه دارند در حالی که کودکان خردسال هر 4 تا 6 ماه از چک آپ بهره مند می شوند.

 

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید