بعد از عصب کشی دندان چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

بعد از عصب کشی

بعد از عصب کشی دندان چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

چقدر بعد از عصب کشی دندان غذا بخوریم ؟ بعد از عصب کشی چی بخوریم ؟ تا چند ساعت پس از عصب کشی نباید چیزی خورد ؟ یکی از متداول ترین سوالاتی که بیمارات بعد از جراحی عصب کشی دندان می پرسند این است که “چه چیزی میتوانیم بخوریم؟” پاسخ ساده این است، بسیاری از غذاهای نرم و سرد. اما اجازه دهید ابتدا بعضی از موارد اصلی در عصب کشی را بیان کنیم.

در عصب کشی دندان ریشه کاملا در آورده می شود، پالپ خارجی مرده را پاک کرده و آن را با یک ماده ی مستحکم پر میکنند. بعد از آن، دندان توسط روکش پوشیده و محافظت میشود، و عملکرد خود را به عنوان یک دندان کارآمد و بدون پوسیدگی ادامه می دهد.

بعضی اوقات، یک جراحی اضافه ای در ریشه دندان نیاز است تا تمام بافت عفونی دندان حذف شده و دندان به درستی پر شود. این کار نیازمند یک برش کوچک و بخیه است. با این حال، در عصب کشی باید ها و نباید هایی وجود دارند. به خصوص اگر در مورد این باشد که چه چیزهایی باید بعد از جراحی عصب کشی دندان بخوریم.

  • چقدر بعد از عصب کشی دندان غذا بخوریم ؟
  • بعد از عصب کشی چی بخوریم ؟
  • تا چند ساعت بعد از عصب کشی نباید چیزی خورد ؟
  • برای درد پس از عصب کشی چی بخوریم ؟

زمانی که بلافاصله بعد از جراحی عصب کشی دندان چیزی میخورید، باید:

  1.  در سمت دیگری که دندانتان را درمان کرده اید غذا بخورید، یعنی در سمتی که بیحس نیست. این کار برای جلوگیری از گاز گرفتن و سوزاندن خودتان است.
  2. فقط غذاهای نرمی بخورید که نیاز به جویدن زیاد ندارند.
  3. به آرامی غذا بخورید.
  4. از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی داغ، مانند سوپ یا چای داغ یا قهوه داغ پرهیز کنید.

تغذیه پس از عصب کشی دندان

چه چیزهایی بعد از جراحی عصب کشی دندان بخورم؟

  1. میوه ها، مثل موز، انبه، گلابی، هلو، سس سیب و اسموتی های میوه
  2. غلات نرم
  3. ماست، میلک شیک، و بستنی های بدون مغز و تکه
  4. پودینگ
  5. تخم مرغ
  6. سوپ
  7. سالاد ماهی تن
  8. هوموس
  9. پوره سبزیجات، مانند سیب زمینی و کلم
  10. پنکیک
  11. سوشی
  12. بلغور جو دوسر و کرم گندم
  13. پاستا و نودل

14.بعضی از این غذاها، مانند پوره سبزیجات، ماست و غلات نرم را میتوانید بلافاصله بعد از جراحی بخورید، زیرا فقط نیاز به بلعیدن دارند. آن ها نه تنها گرسنگی شما را برطرف میکنند بلکه محلی که در آن عصب کشی داشته اید را تسکین میکنند.

چه چیزهایی را نباید بعد از عصب کشی دندان بخوریم یا بنوشیم؟

  1. غذای ترد مانند هویج، ذرت و سیب، زیرا میتوانند باعث آسیب و درد بی مورد شوند.
  2. غذاهای جویدنی مانند آدامس، بیشتر نان ها یا آب نبات مثل تافی، زیرا میتوانند پرشدگی دندان را خراب کنند.
  3. غذاهای سفت مانند یخ یا مغزها زیرا این ها میتوانند به دندان آسیب بزنند و باعث درد غیرضروری و احتمالا آسیب به محل جراحی شوند.
  4. از مصرف الکل پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث خون ریزی شود.
  5. از مصرف غذاهای خیلی داغ پرهیز کنید زیرا میتوانند باعث افزایش حساسیت شما شوند.
  6. همچنین از غذاهای تند به دلیل ایجاد ناراحتی و حساسیت دوری کنید.

امیدواریم به خوبی متوجه شده باشید که بعد از عصب کشی چه چیزهایی را باید بخورید و چه چیزهایی را نباید بخورید. انجام این توصیه ها باعث میشود که بهبودی سریع تر و درد کمتری داشته باشید. در صورتی که پرسش های بیشتری دارید یا برای هر اقدام احتیاطی دیگر با دندان پزشک خود مشورت کنید.

برای درد بعد از عصب کشی چی بخوریم ؟

داروهای ضد التهابی (IBUPROFEN، ASPIRIN، ALEVE) معمولاً بر روی درد پس از درمان ریشه یا عصب کشی بهترین اثر را دارند و در صورت توانایی باید ابتدا مصرف شوند. داروهای ضد التهاب مسکن‌های عالی هستند و به جلوگیری از التهابی که باعث درد می‌شود کمک می‌کنند.

ما ADVIL (ایبوپروفن) را برای کاهش درد پس از عصب کشی توصیه می کنیم. قرص های بدون نسخه هر کدام 200 میلی گرم هستند. می توانید تا 3 قرص یا 600 میلی گرم هر 6 ساعت با غذا مصرف کنید. لطفا قبل از از بین رفتن بی حسی یا بیهوشی، دوز اولیه را مصرف کنید. سپس به میزان لازم پس از آن مصرف کنید. به جای اینکه منتظر بمانید تا مشخص‌تر شود، راحت‌تر است که ناراحتی را با دوزهای منظم در چند روز اول «پیش‌گیری» کنید.

اگر به ایبوپروفن یا آسپیرین آلرژی دارید یا پزشک به شما گفته است که ایبوپروفن مصرف نکنید، از ادیل استفاده نکنید. بیماران مبتلا به زخم معده یا کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، به عنوان مثال. Coumadin یا Plavix نباید ایبوپروفن مصرف کنند مگر اینکه پزشک آنها توصیه کند. زنان باردار ممکن است در سه ماهه اول و سوم خود ایبوپروفن مصرف نکنند. همیشه قبل از مصرف هر دارویی با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

اگر برای آرتریت یا درد مزمن از داروهای ضد التهابی مانند Celebrex، Vioxx یا Naprosen یا OTC Aleve استفاده می کنید، ایبوپروفن ممکن است در طول دوره حاد درد جایگزین شود. پس از کاهش علائم دندانی، می توانید ایبوپروفن را قطع کرده و دوز معمولی داروی تجویز شده را از سر بگیرید.

کاهش درد پس از عصب کشی دندان

برای کاهش درد پس از عصب کشی دندان اگر پس از مصرف ایبوپروفن درد وجود دارد، ممکن است یکی از داروهای زیر اضافه شود. این ترکیب باعث تسکین درد موثرتری خواهد شد.

تیلنول قوی (استامینوفن): 2 قرص هر 6 ساعت مصرف شود. هنگامی که با ایبوپروفن به تنهایی تسکین درد کافی نیست یا اگر خیلی زود از بین می رود، به Advil اضافه شود.

یک داروی مخدر تجویزی مانند تیلنول با کدئین، ویکودین یا پرکوست. در صورت وجود درد متوسط ​​تا شدید پس از مصرف 800 میلی گرم ادویل، ممکن است یکی از این موارد طبق دستور مصرف شود.

اگر قادر به مصرف ایبوپروفن نیستید، برای دردهای خفیف تا متوسط، 2 قرص Regular Strength Tylenol یا دوز توصیه شده مخدر را برای درد شدیدتر مصرف کنید. هر دو حاوی تیلنول هستند و ممکن است با هم مصرف نشوند. شما نباید بیش از 3000 MGS TOTAL استامینوفن در یک دوره 24 ساعته مصرف کنید.

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید