انواع دندان و کاربرد هر دندان چیست، ما چه دندان هایی داریم

انواع دندان

انواع دندان و کاربرد هر دندان چیست، ما چه دندان هایی داریم

در این مطلب نام هر دندان و انواع دندان ها را بررسی خواهیم کرد و نشان می دهیم هر انسان چه دندان هایی دارد و از هر کدام باید چگونه استفاده کرد.

دندان های شما یکی از قوی ترین و سخت ترین قسمت های بدن است. آنها از پروتئین هایی مانند کلاژن و مواد معدنی مانند کلسیم ساخته شده اند. علاوه بر کمک به شما در جویدن حتی سخت ترین غذاها ، به شما کمک می کنند تا به وضوح صحبت کنید.

انواع دندان

اکثر بزرگسالان 32 دندان دارند که به آنها دندانهای دائمی یا ثانویه گفته می شود:

8 دندان پیش
4 دندان نیش، با اسم cuspids نیز گفته می شود
8 دندان آسیاب کوچک ، همچنین بنام bicuspids نامیده می شود
12 دندان آسیاب بزرگ ، از جمله 4 دندان عقل

کودکان از انواع دندان فقط 20 دندان دارند که به آنها دندانهای اولیه ، موقت یا شیری گفته می شود. آنها شامل همان 10 دندان در فک بالا و پایین هستند:

4 دندان پیش
2 نیش
4 آسیاب

دندانهای اولیه وقتی کودک حدود 6 ماه سن دارد از بین لثه ها شروع به خروج می کند. دندانهای ثانویه معمولاً اولین دندانهای اولیه هستند که وارد بدن می شوند. بیشتر بچه ها تا 3 سالگی 20 مورد از دندانهای شیری خود را دارند.

کودکان دندانهای اصلی خود را بین 6 تا 12 سالگی از دست می دهند. سپس آنها توسط دندان های دائمی جایگزین می شوند. دندانهای آسیاب معمولاً اولین دندانهای دائمی هستند که اکثر افراد تا سن 21 سالگی همه دندانهای دائمی خود را دارند.

دندان های جلویی

انواع دندان

از انواع دندان ، هشت دندان پیش شما در قسمت جلوی دهان شما قرار دارد. شما چهار تا از آنها را در فک بالا و چهار مورد در فک پایین خود دارید.

دندان های جلویی مانند اسکنه های کوچک شکل می گیرند. آنها دارای لبه های تیز هستند که به شما کمک می کند تا غذا را نیش بزنید. هر وقت دندان های خود را به چیزی مانند سیب فرو می کنید ، از دندان های جلویی خود استفاده می کنید.

دندانهای جلویی معمولا اولین مجموعه ای از دندان ها هستند که بیرون میزنند و در حدود 6 ماهگی ظاهر می شوند. مجموعه دندان های جدید در سنین 6 تا 8 سالگی رشد می کند.

دندان نیش چیست؟

چهار دندان نیش شما در کنار دندانهای جلویی قرار دارند. شما دو نیش در بالای دهان و دو تا در پایین دارید.

نیش ها برای پاره کردن مواد غذایی دارای سطح تیز و باریکی هستند.

اولین نیش های کودک در سنین 16 ماهگی تا 20 ماهگی قرار دارند. نیش های فوقانی در ابتدا رشد می کنند و به دنبال آن نیش های تحتانی قرار می گیرند.

نیش های بالغ پایین به روش مخالف ظهور می کنند. ابتدا ، نیش های تحتانی در لثه ها در حدود 9 سالگی می ریزند ، سپس نیش های فوقانی در 11 یا 12 سالگی وارد می شوند.

دندان های آسیاب کوچک چیست؟

هشت دندان آسیاب کوچک شما در کنار دندان نیش شما نشسته اند. در بالا چهار دندان آسیاب کوچک وجود دارد و چهار قسمت در پایین.

دندان آسیاب کوچک بزرگتر از دندان های نیش و جلویی هستند. آنها یک سطح صاف با پشته برای خرد کردن مواد غذایی به قطعات کوچکتر دارند تا بلع راحت تر شود.

دندانهای مولر کودک توسط پره مولرهای بالغ جایگزین می شوند. نوزادان و خردسالان نوزاد نارس ندارند زیرا این دندانها تا حدود 10 سالگی شروع به وارد شدن نمی کنند.

دندان آسیاب چیست؟

انواع دندان

از انواع دندان 12 دندان آسیاب شما بزرگترین و قویترین دندان های شما هستند. شش عدد در بالا و شش تا در پایین دندان آسیاب دارید. هشت میل اصلی در بعضی مواقع ، بر اساس زمان رشد آنها به مولرهای 6 ساله و 12 ساله شما تقسیم می شود.

سطح بزرگ دندانهای شما به آنها کمک می کند تا مواد غذایی را خرد کنند. هنگام غذا خوردن ، زبان شما غذا را به قسمت پشت دهان هل می دهد. سپس ، مولرهای شما غذا را به اندازه كوچك خرد می كند تا بلع شما شود.

مولرها شامل چهار دندان عقل هستند که آخرین مجموعه از دندانهایی هستند که وارد بدن می شوند. معمولاً بین 17 تا 25 سالگی قرار دارند. دندانهای خرد نیز به مولر سوم گفته می شوند.

همه این اتاق آخر را به اندازه کافی در دهان خود ندارند. بعضی اوقات دندانهای عقل تحت تأثیر قرار می گیرند ، به این معنی که در لثه ها گیر کرده اند. اگر جایی برای رشد در آنها ندارید. اگر جایی برای دندان عقل خود ندارید ، احتمالاً مجبور خواهید بود که آنها را بردارید.

نتیجه

32 دندان شما برای نیش زدن و آسیاب کردن مواد غذایی ضروری است. شما همچنین به دندان های خود نیاز دارید تا به شما در صحبت کردن شفاف کمک کند. در حالی که دندان های شما کاملاً ساخته شده است ، آنها یک عمر دوام نمی آورند ، مگر اینکه شما از آنها مراقبت خوبی کنید.

برای اینکه دندان های شما در حالت مناسبی قرار داشته باشد ، مرتبا نخ و قلم مو بزنید و هر شش ماه یکبار با تمیز کردن دندان های حرفه ای پیگیری کنید و از روش های مراقبت دندان ، مسواک زدن مناسب و انتخاب خمیر دندان خوب نیز بهره بگیرید.

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید