آیا می دانستید پوسیدگی دندان مسری است؟

آیا می دانستید پوسیدگی دندان مسری است؟

خوردن غذا به طور اشتراکی و استفاده از ظروف و مسواک مشترک، راه‌هایی هستند که از طریق آنها باکتری‌های بوجود آوردنده‌ی کرم خوردگی می‌توانند از یک شخص به شخص دیگر منتقل شوند.
استفاده از ظروف مشترک می‌تواند موجب انتقال باکتری مسبب کرم خوردگی دندان شود.

عامل مسبب ـ استرپتوکوکوس موتانس _ پوسیدگی دندان

باکتری مسبب پوسیدگی دندان مسری بوده و می‌تواند همانند سرماخوردگی و آنفولانزا از بزرگسالان به کودکان منتقل شود.
در کودکی، (و حتی بزرگسالی!) همیشه از رفتن به دندانپزشکی هراس داشته‌ایم. حتی تصور درد شدید و تیزی که قرار است در حین پر کردن دندان کرم خورده متحمل شویم، کافی است که احساس ترس کرده و از انجام آن منصرف شویم. در خصوص کرم خوردگی دندان بایستی بگوییم که شکلات و شیرینی به عنوان عاملان اصلی مقصر در این امر در نظر گرفته می‌شوند.
دندانپزشکان در حین معاینه‌ی دندانهایمان، به طور مداوم تکرار می‌کنند که بایستی از خوردن آب نبات، شیرنی و شکلات خودداری کنیم. والدین فوق‌العاده مراقب و محافظ ما با تکیه بر تنها این خط از گفته‌های دندانپزشک و با این گفته که «دیدی، گفتم که شیرینی و شکلات نخور». «آقای دکتر، دخترم هیچ وقت به حرف ما گوش نمی‌کنه!» درد و فلاکت‌مان را بیشتر می‌کنند.
اما همیشه مسببین کرم خوردگی دندان، تنها چیزهای شیرین (بیچاره شیرینی‌جات!) نیستند. بلکه در اصل مجرمان واقعی باکتری‌ها می‌باشند. دو نوع از این باکتری‌ها یعنی استرپتوکوک موتانس و استرپتوکوک سوبرینوس بر روی ذرات غذایی زنده می‌مانند. آنها بر روی دندان‌ها به شکل لایه‌ی نازکی بنام پلاک یا جرم باقی مانده و شروع به تولید اسید می‌کنند. این اسیدها، دیر یا زود، به درون دندان خورده می‌شوند و منجر به ایجاد حفره یا کرم خوردگی می‌شوند.
اما تحقیقات جدید عنوان می‌کنند که «پوسیدگی یا کرم خوردگی» از فردی که دارای دندان کرم خورده است، به دیگری سرایت می‌کند، به این معنی که «کرم خوردگی دندان مسری است!». اجازه دهید به راه‌های سرایت کرم خوردگی به دیگران نگاهی بیاندازیم.

انتقال پوسیدگی دندان از مادر به کودک!

این مسیر یکی از ساده‌ترین راه‌های انتقال از مادر به کودک است. چشیدن غذای کودک توسط مادر به منظور اطمینان از داغ نبودن آن، امری عادی است. آنها حتی کمی هوا را با فوت کردن وارد غذا می‌کنند. از انجام این کار بایستی به طور اکید خودداری کرد، و چنانچه مادر دارای دندان کرم خورده است، این امر بایستی بیش از پیش رعایت شود.
هنگامی که مادر پیش از غذا دادن به کودک خود، آن را مزه می‌کند، مقدار کمی بزاق به درون قاشق منتقل می‌شود. اکنون، این بزاق دارای باکتری‌های موتانس و سوبرینوس می‌باشد. هنگامی که او با همان قاشق به کودک غذا می‌دهد، این باکتری‌ها به درون دهان کودک منتقل شده و مکان جدیدی برای اقامت پیدا می‌کنند. از آنجا که تمیز کردن دهان کودک کار سختی است، بهترین مکان برای پوسیدگی حتی پیش از آشکار شدن دندان‌های شیری خواهد بود.
مشاهده می‌شود که کودکان بین سنین 6 تا 36 ماهگی، بیشترین آسیب پذیری نسبت به کرم خوردگی و پوسیدگی دندان را دارند. بنابراین اگر فرزندی دارید که در این سنین قرار دارد، فوق‌العاده مراقب باشید.
نباید غذای کودک را با فوت کردن خنک کنید و یا پیش از غذا دادن به کودکتان، آن را بچشید. اگر به هر طریق مجبور به چشیدن آن هستید، کمی از آن را کف دست ریخته و بچشید. به خاطر داشته باشید که بایستی به طور اکید از تماس بزاق دهانتان با غذای کودک خود خودداری کنید.

استفاده از وسایل مشترک برای دندان‌های شما خوب نیست

استفاده از وسایل مشترک راه دیگری است که از طریق آن کرم خوردگی دندان به دیگران سرایت می‌کند، و راه دیگری است که باکتری مسبب کرم خوردگی به فردی دیگر منتقل می‌شود. گفته می‌شود که کودکان بیشتر در معرض کرم خوردگی دندان قرار دارند. یکی از راه‌های این انتقال، استفاده‌ی مشترک از ظروف و یا خوردن در یک بشقاب مشترک است. ما در محیطی زندگی می‌کنیم که استریل نمی‌باشد، و حتی کوشاترین فرد نیز گاهی قربانی این باکتری شناخته شده، می‌گردد.
تمام افراد خانواده بایستی مسواک مخصوص به خود را داشته باشند و این مسواک بایستی پیش از ساییده شدن برس آن، تعویض گردد. هرگز از مسواک به طور مشترک استفاده نکنید. همین و بس. با انجام این کار، نه تنها کسی خواهید بود که از سرایت پوسیدگی دندان جلوگیری کرده، بلکه سرمشق خوبی نیز در رابطه با مراقبهای دهان و دندان خواهید بود.
بوسیدن نیز موجب سرایت این باکتری به فرد دیگر می‌شود، در نتیجه بایستی بهداشت دهان و دندان را به شدت رعایت کنید.
نکاتی به منظور جلوگیری از سرایت پوسیدگی دندان به دیگران
هر 6 ماه یکبار، به دندانپزشک مراجعه نمایید. علائمی مانند حساسیت دندان، درد یا حفره‌های قابل مشاهده نبایستی نادیده گرفته شوند. بایستی خود را ملزم به تمیز کردن مرتب دندانهای خود نمایید.
استفاده از یک دهان شویه‌ی حاوی کلرهگزیدین می‌تواند از تبدیل شدن پوسیدگی دندان در مراحل اولیه به کرم خوردگی جلوگیری کند. تا زمانی که به دندانپرشک مراجعه نکنید، خودتان قادر نخواهید بود که به طور صحیح متوجه شوید که آیا این پوسیدگی در مراحل اولیه است و یا یک پوسیدگی کاملاً پیشرفته می‌باشد.
جویدن آدامس حاوی زایلیتول به عنوان شیرین کننده می‌تواند به جلوگیری از ایجاد پوسیدگی کمک کند. این نوع آدامس موجب افزایش تولید بزاق شده و عفونت‌های باکتریایی را دفع می‌سازد.
در خوردن خوراکی‌های شیرین و نوشیدنی‌های گازدار زیاده‌روی نکنید. هرنوع شیرینی‌جاتی که براستی چسبناک بوده و سرشار از کربوهیدرات می‌باشد، مسبب این امر خواهد بود.
در مجموع می‌توانم بگویم که مرتبه‌ی بعد که سخنانی همچون «کرم خوردگی ارثی است» و یا «کرم خوردگی در خانواده‌ها جاری و موروثی است» و یا « دندان‌های ضعیفی دارم» به گوشتان خورد، می‌توانید به این افراد بگوئید که این امکان وجود دارد که آناتومی و شکل دندان موروثی باشد، اما کرم خوردگی دندان موروثی نمی‌باشد. کرم خوردگی دندان مسری است و می‌تواند از یک فرد به دیگران انتقال یابد.

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید