روکش دندان چیست ، انواع روکش دندان، قیمت ، تعرفه و درمان برای زیبایی

روکش دندان

روکش دندان چیست ، انواع روکش دندان، قیمت ، تعرفه و درمان برای زیبایی

روکش دندان چیست ، روکش دندان نوعی درمان برای پوشاندن دندان‌های تخریب شده است تا زیبایی دوباره به دندان‌ها بازگردانده شود. روکش دندان انواع مختلفی دارد که در ادامه قیمت ، تعرفه ، درمان برای زیبایی و ترمیم آن را در سال 1401 در تهران بررسی می‌کنیم.

روکش دندان موادی هستند که به‌صورت از پیش ساخته شده روی دندان‌ها با موادی به اسم سمان چسبیده می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین عارضه‌هایی که ممکن است پس از ایجاد روکش با آن مواجه شوید پوسیدگی دندان در اثر عدم مراقبت از روکش‌ها و خورد رفتگی آن پس از چند سال است.

قیمت و تعرفه روکش دندان 1401 / روکش دندان چیست

روکش دندان

روکش دندان در تهران هزینه و تعرفه‌های متفاوتی دارد اما بر اساس مواد به کار برده روکش و همچنین هزینه‌های لابراتوار این قیمت متفاوت می‌شود. برای اطلاع دقیق از هزینه روکش با شماره‌های بالای همین صفحه تماس بگیرید.

منظور از جنس روکش دندان بیشتر نوع آن است که غالبا فلزی، سرامیکی ، پرسلن باند شده به فلز و یا زیرکونیوم ( یا همان روکش زیرکونیم ) هست. معمولا ارزان‌ترین روکش‌ها، همین روکش‌های پرسلن باند شده به فلز هستند که البته قیمت روکش در آن‌ها هم به آلیاژ زیر آن بستگی دارد . اما با آلیاژ مرسوم در لابراتوارهای دندانی ، به‌صرفه‌ترین هزینه روکش را دارند.

انواع روکش

متاسفانه این روزها به دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت مواد دندانی و تاثیر مستقیم آن بر وضعیت بازار دندانپزشکی، هزینه همه درمان‌ها تا حدودی افزایش یافته است. به طوری که در حال حاضر  هزینه یک واحد روکش زیرکونیا در تهران بین 1 میلیون و 800 هزار تومان تا 2 میلیون و صد هزار تومان است.

بهترین نوع روکش‌ها، روکش‌های تمام فلزی از نوع روکش‌های تمام طلا هستند که زیبایی را تامین نمی‌کنند. بعد از آن‌ها روکش دندان زیرکونیا در سطح بسیار بالایی از کیفیت هست. البته قطعا ما روکش‌های زیرکونیا را در ایران و با توجه به متریال موجود در لابراتوارهای ایران به‌عنوان بهترین نوع روکش معرفی می‌کنیم.

روکش دندان برای زیبایی

روکش دندان

یکی از موارد کاربرد روکش ، روکش دندان عصب‌کشی شده است که در بالا به آن اشاره کردیم. از موارد دیگر کاربرد روکش دندان عصب کشی می‌توان به استفاده از آن برای زیبایی اشاره کرد. البته در این روش از انواع خاص پروتزهای ثابت دندان برای اصلاح بدرنگی‌های دندانی استفاده می‌شود.

منظور از انواع خاص پروتزهای دندانی، استفاده از انواع روکش‌های دندان سرامیکی برای تامین زیبایی است. که در این موارد، با توجه به علت نیاز به روکش ، نوع سرامیک دندانی مورد استفاده متفاوت است.

البته در مواردی که تاج دندان آسیب دیده و علایم ترک در دندان دیده شود نیز از روکش استفاده می‌شود. شایان ذکر است که شایع‌ترین علامت این نوع آسیب به تاج دندان، درد دندان در حین جویدن است. و دندان‌پزشک معمولا از طریق دق کردن دندان در جهات مختلف به آن پی می‌برد.

روکش عصب‌کشی شده

زمانی دندان شما نیاز به روکش دارد که تاج دندان، به شدت آسیب دیده و با ترمیم‌های معمول قابل پر شدن نیست، یکی از مواردی که این موضوع را باعث می‌شود، بعد از ( عصب کشی ) است.

چرا که دندانی که نیاز به عصب کشی دارد ، نه تنها به علت پوسیدگی بخش وسیعی از تاج خود را از دست داده بلکه بعد از درمان ریشه نیز خشک و شکننده می‌شود و چه بسا اگر ترکی در تاج دندان باشد، دندان خرد شده و از بین می‌رود. روکش با محافظت دور تا دور دندان آن را در برابر نیروهای افقی و عمودی مستحکم ساخته و مانع از شکنندگی آن می‌شود.

روکش‌های تمام فلزی ( all metal)

همان‌طور که از نام آن برمی‌آید تمام بخش پوشش دهنده دندان از فلز ساخته شده که بسته به نوع فلزات موجود در آلیاژ آن می‌تواند فلز سفید یا زرد باشد.

مزایا 

بهترین روکش دندان است. چرا که تراش دندان بسیار کمتر است، باعث سایش دندان‌های مقابل نمی‌شود، ماندگاری بسیار بالایی دارد چون کاملا فیت دندان می‌شود.

معایب

تنها عیب آن ظاهر نازیبای آن است.

جنس روکش‌های تمام فلز

هیچ وقت یک فلز به‌صورت خالص نمی‌تواند جهت روکش استفاده شود، همیشه آلیاژهای فلزی هستند که برای روکش‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.البته طلای خالص، از این قانون مستثناست. آنچه در انواع روکش به عنوان گلد استاندارد محسوب می‌شود روکش‌های طلا است. این همان چیزی است که در اصطلاح عموم جامعه « دندان طلا» نامیده می‌شود.

شامل آلیاژهای قیمتی ( precious):

۶۰℅ این آلیاژها شامل فلزات قیمتی ( طلا، پلاتینیوم، وگاهی پالادیم ) است که بالغ بر ۴۰℅ آن طلاست. این آلیاژها بی‌نظیرند. بخصوص برای استفاده در روکش‌های pfm. اما اشکال بزرگ روکش‌های دندان با آلیاژ قیمتی این است که بسیار گران هستند. چرا که نه تنها آلیاژ مورد استفاده این انواع روکش حداقل ده برابر آلیاژهای معمولی قیمت دارد، بلکه ریختن آلیاژ آن‌ها در لابراتوار هم بسیار حساس به تکنیک است ، به همین علت لابراتوارهای دندان‌سازی هم دستمزد بالایی را برای این نوع روکش‌ها طلب می‌کنند.

آلیاژهای نیمه قیمتی (semi precious) :

که بیش از ۲۵℅ از فلزات قیمتی تشکیل شده است.

آلیاژهای معمولی (non precious) :

کمتر از ۲۵℅ فلزات قیمتی را شامل می‌شود. و بقیه آن شامل نیکل ،کروم و…است. بالغ بر نود درصد روکش‌های pfm امروز در ایران ، با این نوع آلیاژها ساخته می‌شوند.

روکش سرامیکی دندان (all ceramic)

همان‌طور که از نام آن برمی‌آید ، روکش‌های تمام سرامیک به طور کامل از نوعی چینی مانند پرسلن ساخته شده است.

مزایا 

  • این روکش‌ها در مقایسه با روکش‌های pfm که روتین مطب‌های دندانپزشکی است بسیار طبیعی‌تر به نظر می‌رسد چرا که فلزی در زیر آن به کار نرفته است.
  • لبه فلزی ناشی از روکش‌های pfm معمول وجود ندارد.
  • اگر کسی به آلیاژهای موجود در فلز آلرژی داشته باشد ،می‌تواند این روکش‌ها را مد نظر داشته باشد

معایب

  • ساختار این انواع روکش بسیار ضعیف است . بنابراین فقط در دندان‌های قدامی که زیبایی مد نظر است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع روکش‌های سرامیکی ( تمام سرامیک )

  1.  پرسلن جاکت کراون : که بیش از صد سال پیش با عنوان روکش تمام سرامیک ابداع شد و بسیار ضعیف است و به همین دلیل امروزه زیاد مورد استفاده نیست.
  2. پرسلنهای مدرن (ips و emax) و روکش‌های فلدسپاتیک : که ادعا دارند با همان زیبایی جاکت کراون استحکام بالاتری دارند.البته ناگفته نماند که روکش‌های ips که با سیستم پرس ساخته می‌شود، استحکام بالایی دارند ، ولی باز هم برای بریج های بلند مساعد نیستند. روکش‌های فلدسپاتیک هم بسیار زیبا هستند و هم پوشش رنگ خوبی دارند اما استحکام زیادی ندارند. به‌هرحال برای روکش دندان‌های جلویی هنوز هم گزینه مناسبی هست.
  3. روکش زیرکونیا : که به تفصیل درباره آن توضیح خواهم داد

روکش‌های pfm ترکیب سرامیک  و فلز ( چینی باند شده به فلز )

آنچه امروزه به عنوان روکش به‌صورت غالب در مطب‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود همین نوع روکش است.در واقع بخش فلزی دور تا دور دندان را پوشش می‌دهد و به عنوان بخش هسته‌ای استحکام روکش را سبب می‌شود و پرسلن یا چینی روی آن ،زیبایی روکش را منجر می‌شود. در واقع ترکیبی از زیبایی و استحکام.

مزایا

  • استحکام بالاتر در مقایسه با روکش سرامیکی دندان،
  • فیتنس خوب فلز با دندان ( عمر این روکش‌ها از روکش تمام فلز، بجز روکش طلا، کمتر و از روکش تمام سرامیک بیشتر است. )

معایب

  • سایش دندان مقابل در مواردی که گلیز روکش (لعاب روی روکش)  از بین رفته است.
  • احتمال ترک یا پریدگی چینی روکش.( اگر کم باشد ترمیم با کامپوزیت و اگر زیاد باشد تعویض روکش مدنظر قرار می‌گیرد. )
  • بعضی موارد فلز لبه روکش دیده می‌شود ، به ویژه بعد از تحلیل لثه که این اتفاق مهمی است به ویژه در دندان‌های قدامی.
  • ضخامت بالاتری از دندان تراش می‌خورد.

روکش دندان زیرکونیوم ( zirconium crowns)

و اما روکش زیرکونیا‌ ( روکش زیرکونیوم ) ، یکی از انواع روکش‌های تمام سرامیک است که به کمک فریم‌های زیرکونیومی تقویت شده است .از لحاظ ساختاری مشابه pfm است با این تفاوت که به جای استفاده از فلز در مرکز روکش از زیرکونیوم استفاده می‌شود که رنگ آن سفید است ولی استحکام آن به اندازه و یا حتی بیشتر از آلیاژهای فلزی است.

مزایا

  • فیتنس عالی،
  • استحکام بالا در هر نقطه از دهان.
  • زیبایی
  • سیاهی لبه لثه که در روکش‌های pfm بسیار شایع است در آن دیده نمی‌شود.
  • در افرادی که آلرژی فلزی دارند قابل استفاده است.

معایب

  • قیمت روکش زیرکونیوم به نسبت گران‌تر است.
  • اگر گلیز نشده باشد منجر به سایش دندان مقابل می‌شود.
  • به‌عنوان زیباترین روکش‌های دندانی نمی‌توان از آن‌ها یاد کرد، اما از روکش‌های pfm  زیباترند.

میزان درد روکش . آیا روکش درد دارد؟

باید گفت که مراحل روکش کردن دندان ، درد ندارد. اما این که چرا دندانی که روکش شده است درد می‌گیرد، می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد، ممکن است دندان روکش شده از قبل عصب‌کشی نشده باشد و یک پوسیدگی ثانویه و یا عفونی شدن ریشه آن و یا تحریکات دندانی دیگر باعث درد دندان زیر روکش بشود. علت دیگر درد دندان روکش شده می‌تواند گیر غذایی در طرفین روکش دندان و ایجاد التهاب باشد.

طول درمان روکش

روکش دندان

آنچه ما در مراجعینمان با این عنوان می‌بینیم، به طور معمول شامل یکی از موارد زیر است:

  1. یکی از دندان‌های اطراف روکش دچار پوسیدگی شده و یا چینی روکش به یک علتی شکسته است و به شدت دچار گیر غذایی شده است. این موضوع باعث فشار آوردن بیش از حد به لثه و تحریک و التهاب در آن می‌شود. ازآنجایی‌که بعلت التهاب ، خونریزی زیادی رخ می‌دهد ، خود فرد جرات نمی‌کند که این منطقه را تمیز کند و از طرفی هر روز مواد غذایی بیشتری در این حفره وسیع گیر می‌افتند و هر روز بر التهاب این منطقه و بوی بد دهان ، افزوده می‌شود.
  2. پوسیدگی ثانویه از کنار روکش مجددا آغاز شده است که این موضوع یا بعلت عدم رعایت بهداشت توسط خود بیمار هست و یا به دلیل تطابق پایین روکش . که در هر دو صورت باید تعویض شود.

طبعا بستگی به علت عفونت دارد. اگر علت عفونت ، گیر غذایی باشد، گاهی ترمیم دندان‌های اطراف و گاهی تعویض روکش دندان مورد نظر به‌عنوان راه درمان است. اگر علت پوسیدگی ثانویه باشد که راه درمان آن ، تعویض روکش مورد نظر است . البته به شرطی که زود متوجه آن شویم .

آیا روکش دندان بو می گیرد؟

علت بوی بد روکش ، می‌تواند متفاوت باشد. اما مهم‌ترین علت بوی بد در دهان اصولا فعالیت باکتری‌های بیهوازی است. بنابراین اگر پوسیدگی ثانویه زیر روکش شما ایجاد شود و بی توجه به آن بمانیم ( در دندان‌های عصب‌کشی شده ، این موضوع فقط با عکس رادیوگرافی دندانی قابل مشاهده هست.) بعد از مدتی فعالیت این باکتری‌ها آغاز شده و منجربه ایجاد بوی بد روکش دندان می‌شود. .

آیا روکش دندان لق می‌شود؟

به طور معمول، علت لق شدن روکش دندان‌ها ناشی از پوسیدگی ثانویه در زیر روکش دندان هست که بعلت عدم رعایت صحیح بهداشت دهان ایجاد می‌شود. گاهی عدم تراش صحیح دندان حین تراش برای روکش و یا شسته شدن چسب روکش ( سمان روکش ) هم می‌تواند علت لق شدن روکش باشد.

چسب برای چسباندن روکش دندان

آنچه با عنوان چسب روکش در بین افراد موسوم است، در واقع ماده‌ای هست زیست سازگار( طی آزمایش‌ها متعدد برای بدن مضر شناخته نشده است) که به‌صورت سمان، بین روکش و دندان تراش خورده قرار می‌گیرد. و به این ترتیب روکش  را که با یک تراش دندانی صحیح توسط دندان‌پزشک مجرب شما ساخته شده است را بر روی دندان نگه می‌دارد. این سمان های روکش ( چسب روکش) انواع بسیار گوناگونی دارند که با توجه به نوع روکش دندانی و شرایط دندان و بسیاری عوامل دیگر ، توسط دندان‌پزشک شما تعیین می‌شود. بنابراین استفاده از انواع چسب دوقلو ، چسب آهن و … برای چسباندن روکش ، نه تنها صحیح نیست بلکه می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری برای سلامتی شما ایجاد کند.

درمان خانگی درد دندان روکش شده

روکش دندان

درمان خانگی برای درد دندان روکش شده هم می‌تواند شامل یک درمان موقتی تا مراجعه به دندان‌پزشک باشد و آن استفاده از مسواک‌های بین دندانی برای تمیز کردن مواد غذایی که در اطراف روکش دندان به دام افتاده‌اند هست. استفاده از مسکن‌ها تا مراجعه به دندان‌پزشکتان می‌تواند به شما کمک کند که تا حدودی با درد روکش دندانتان کنار بیایید

چرا روکش دندان سیاه می‌شود؟

دندان به دام افتاده‌اند هست. استفاده از مسکن‌ها تا مراجعه به دندان‌پزشکتان می‌تواند به شما کمک کند که تا حدودی با درد روکش دندانتان کنار بیایید معمولا علت سیاه شدن روکش ، پریدگی یا شکستگی روکش pfmو نمایان شدن بخش فلزی روکش به داخل دهان است. که راه درمان آن مراجعه به دندان‌پزشک و تعویض روکش مورد نظر است.

آیا ممکن است روکش دندان نیاز به تعویض داشته باشد ؟

در واقع روکش ( dental crowns ) در مواقعی استفاده می‌شود که استحکام دندان با یک پر کردگی ساده تامین نمی‌شود.
روکش با پوشش کامل تاج دندان، در واقع از تاج دندان در مقابل شکستن تحت‌فشارهای ناشی از جویدن و … محافظت می‌کند. به این ترتیب نه تنها روکش حفاظت بالایی را برای دندان فراهم می‌کند بلکه  عملکرد دندان را نیز بهبود بخشیده و زیبایی قابل قبولی را به بیمار هدیه می‌کند.

اما دلایل متعددی وجود دارد که بر اساس آن‌ها نیاز به تعویض روکش وجود دارد من جمله

*پوسیدگی‌های ثانویه در زیر روکش

* تحلیل لثه یا سایش‌های طوق دندان که منجر به نمایی نازیبا در دهان می‌شوند

* تغییر رنگ تدریجی دندان‌های اطراف در طول سال‌ها که منجر به مشخص شدن نمای روکش می‌شود.

* شکستن چینی روی روکش.

در عین حال بعضی مواقع سمان مورد استفاده برای چسباندن روکش ( چسب روکش )به مرور شسته شده و روکش شل می‌شود که می‌توان دوباره  آن را چسباند.

عمر یک روکش ( پروتز ثابت دندان ) چند سال است ؟

اصولا در یک حالت آرمانی دندان‌های هر فرد تا پایان عمر او باید به او خدمت کند، اما متاسفانه عواملی از قبیل پوسیدگی ، شکستن دندان، بیماری‌های لثه و ….باعث می‌شود ما  دندان‌های سالم اولیه خود را از دست بدهیم.

در مورد روکش (پروتز ثابت دندانی ) هم وضع بر همین منوال است. قاعدتا اگر بعد از گذاشتن روکش شما بهداشت دهانی خوبی داشته باشید ، در عین حال مراجعه منظم به دندان‌پزشکتان جهت بررسی شرایط روکش را در برنامه خود قرار دهید، مسلما عمر روکش شما بیشتر می‌شود . و در صورت نیاز( موارد ذکر شده در بالا جهت تعویض روکش )، دندان‌پزشک به شما توصیه می‌کند که آن را عوض کنید.

پست و کور دندان (post & core ) چیست ؟

در مواقعی که دندان عصب‌کشی ( روت کانال ) شده و بیش از ۵۰℅ از بافت تاج دندان از بین رفته ،معمولا برای باز سازی تاج دندان یک قالب از ریشه دندان گرفته می‌شود و برای لابراتوار ارسال می‌گردد . جلسه دوم مراجعه بیمار یک تاج فلزی ریختگی که توسط لابراتوار دندان‌سازی ساخته شده ، روی دندان بیمار چسبانده شده و سپس از آن برای تهیه روکش قالب‌گیری می‌شود.

دندان جلو

همان‌طور که در بحث انواع روکش‌های دندانی توضیح داده شد ، برای روکش بهترین انتخاب روکش‌های سرامیکی یا انواع روکش زیرکونیا است که زیبایی را اساسا تامین می‌کند. اما هنگام روکش جلو برای زیبایی باید به این نکته توجه کرد که انجام روکش صرفا جهت زیبایی دندان‌های جلو به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. جهت این امر روش‌های دیگری مثل لمینت دندان و یا ترمیم‌های کامپوزیت ونیر  ارجح است

 

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید