دندان درد : علت ، روش درمان و مسکن قوی برای درد دندان چیست

دندان درد

دندان درد : علت ، روش درمان و مسکن قوی برای درد دندان چیست

درد دندان یا دندان درد اغلب در مواقع تحریک عصب به دندان ایجاد می شود ، اما دلایل بیشماری دیگر وجود دارد که فرد بتواند درد دندان را تجربه کند. عوامل خطرناک برای دندان درد شامل عفونت دندان ، بیماری لثه ، پلاک ، پوسیدگی دندان ، آسیب دیدگی ، دندان ترک خورده ، پر شدن یا تاج های ضعیف  ، از بین رفتن دندان (از جمله کشیدن دندان) ، اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) ، و آپنه انسدادی خواب با این حال ، مواردی وجود دارد که درد ناشی از خارج از دهان به دهان می رسد.

بنابراین تصور می کنند که این درد منشاء دندان است. این اغلب وقتی اتفاق می افتد که مشکلی در مفصل فک (مفصل تمپورودیبیبولار یا TMJ) ، گوش ها ، اعصاب ، سینوس ها یا عضلات وجود دارد. گاهی اوقات ، مشکلات قلبی می تواند حس درد دندان را ایجاد کند. بارداری همچنین می تواند خطری برای مشکلات دندان باشد که منجر به درد می شود. به دلیل نوسان سطح هورمون در دوران بارداری ، عفونت لثه در زمان حاملگی و پوسیدگی دندان ممکن است رخ دهد.

می توان از طریق عمده مراقبت های بهداشتی در منزل – نخ دندان و مسواک زدن از بروز اکثر مشکلات دندان جلوگیری کرد. محصولات مختلفی از جمله شستشو دهنده ها و خمیردندان های حاوی فلوراید و زیتیلول وجود دارد که از دندان محافظت می کنند. دندانپزشک ممکن است درزگیرها ، لاک ها و فلوراید را بکار برد ، که در کودکان بسیار مهم است اما می تواند برای بزرگسالان و افراد مسن نیز ارزشمند باشد.

چه چیزی باعث درد دندان می شود؟

دندان درد

دندان درد از التهاب قسمت مرکزی دندان به نام پالپ ایجاد می شود. پالپ حاوی انتهای عصبی است که به درد بسیار حساس است. التهاب به پالپ یا همان پالپیت در اثر هرگونه تماس با دندان ایجاد می شود. علل عمده درد دندان موارد زیر است:

  • حفره های دندان / پوسیدگی دندان
  • حساسیت دما – مایعات یا غذاهای گرم یا سرد
  • هوای گرم یا سرد
  • سنگ زنی یا سفت شدن دندان ها
  • حرکت ارتودنسی – پرانتز
  • دندان کشیده
  • دندان خرد تحت تأثیر قرار گرفت
  • بارداری
  • لثه
  • بیماری پریودنتال
  • رکود لثه – قرار گرفتن در معرض ریشه دندان که توسط لثه یا استخوان پوشانده شده است
  • شکستگی دندان
  • فرسایش اسیدی
  • پر کردن یا تاج آسیب دیده یا شکسته
  • سرماخوردگی یا گلودرد

علائم دندان درد

درد دندان و فک یکی از شایعترین مشکلات دندانی است. برای کسی که احساس درد خفیف در اثر فشار و قرار گرفتن در معرض گرما یا سرمازدگی در دندان حس می کند درد مهمی نیست. اما اگر درد شدید باشد و یا بیش از 15 ثانیه بعد از قطع فشار یا قرار گرفتن در معرض دما ادامه یابد ، این می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد. در صورت وجود التهاب شدید دندان ، درد می تواند به گونه ، گوش یا فک کشیده شود. علائم و نشانه هایی که ممکن است فرد را به دنبال مراقبت ببرد شامل موارد زیر است:

  • درد با جویدن
  • حساسیت به هوای گرم و سرد و مایعات
  • خونریزی یا ترشح از اطراف دندان یا لثه
  • تورم در اطراف دندان یا تورم فک یا گونه
  • زخم یا تروما

این علائم و نشانه ها ممکن است گاهی با پوسیدگی دندان یا بیماری لثه (بیماری پریودنتال) همراه باشد. پوسیدگی دندان یا ناحیه قرمزی اطراف لثه دندان ممکن است به منبع درد اشاره داشته باشد. اگر فرد به دندان عفونی ضربه بزند ، ممکن است درد را شدیدتر کند. این علامت ممکن است به دندان خراب شده اشاره کند حتی اگر دندان طبیعی به نظر برسد.

دندان درد

منشا درد دندان از سایر منابع درد صورت متفاوت است. سینوزیت ، درد گوش یا گلو یا آسیب دیدگی مفصل تمپورودیبیبولار (TMJ) که فک را به جمجمه وصل می کند ، می تواند با درد دندان اشتباه گرفته شود. ممکن است درد ناشی از یک ساختار عمیق تر (که درد نامیده می شود) در امتداد عصب منتقل شده و در فک یا دندان احساس شود. برای مشخص کردن منبع درد و تسکین ، ارزیابی توسط دندانپزشک یا پزشک مناسب است.

چه موقع باید شخص از دندان درد به دندانپزشک مراجعه کند

برای نگرانی های زیر باید با پزشک یا دندانپزشک تماس بگیرید:

  • درد دندان توسط داروهای بدون نسخه تسکین نمی یابد. حتی در صورت تسکین ، ارزیابی دندانپزشکی می تواند سودمند باشد زیرا درد می تواند چیزی باشد که در مراحل ابتدایی راحت تر برطرف شود.
  • اگر فرد بیش از دو روز بعد از کشیدن دندان درد شدید را تجربه کند ، ممکن است که سوکت دندان به درستی بهبود پیدا نکرده باشد. ممکن است بیماری شناخته شده به عنوان “سندرم سوکت خشک” رخ داده باشد و بیمار باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کند.
  • درد ممکن است با تورم لثه یا صورت همراه باشد ، یا بیمار ممکن است در اطراف دندان ترشح ببیند. تب یکی دیگر از علائم عفونت در بیماری های دندانی است. این علائم ممکن است نشان دهنده عفونت اطراف دندان ، لثه یا استخوان فک (فک و صورت) باشد. تب و تورم ممکن است نشان دهنده وجود آبسه باشد. آبسه های دندان ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک ها و جراحی (زهکشی) آبسه داشته باشند. هنگامی که توصیه می شود این عمل در داخل دندان انجام شود (تخلیه اندودنتیک) ، “کانال ریشه” یا عصب کشی انجام می شود.
  • متأسفانه درد در دندانهای شکسته یا کشیده شده متداول است. مگر در مواردی که با صدمات شدیدتری همراه باشد ، باید در اسرع وقت با دندانپزشک تماس گرفته شود. هرچه زودتر بیمار به دنبال معالجه باشد ، خطر ابتلا به عفونت کاهش می یابد و دندان ها شانس بیشتری برای نجات دارند. از اهمیت ویژه ای برخوردار است که کودکانی که دندانهای اصلی خرابی دارند (دندانهای شیری) بلافاصله تحت درمان قرار بگیرند زیرا این آسیب ها می توانند روی دندانهای ثانویه (دندانهای بزرگسالی) تأثیر بگذارند.
  • درد ممکن است در زاویه فک وجود داشته باشد. اگر باز شدن دهان باعث ایجاد درد شود ، احتمالاً مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) آسیب دیده یا ملتهب شده است. این ممکن است در اثر صدمه یا فقط با تلاش برای خوردن چیزی که بسیار بزرگ است رخ دهد. ممکن است دندانپزشک بتواند راه حل هایی برای این مشکل ارائه دهد.
  • دندان عقل می تواند باعث درد شود. با بیرون آمدن دندان های خرد (مولر) ، التهاب لثه در اطراف تاج رخ می دهد. این می تواند به عفونت لثه منجر شود. درد معمولاً در مولر سوم پایین مشاهده می شود و ممکن است تا فک و گوش گسترش یابد. ممکن است تورم در ناحیه آسیب دیده ایجاد شود تا فک نتواند به درستی بسته شود. در موارد شدید ، درد در گلو و کف دهان ممکن است بلع را دشوار کند.

درد دندان

هرگونه تروما ، درد قفسه سینه ، بیماری قلبی یا بثورات غیر ممکن است دلایل درد غیر از دندان کاملاً را نشان دهد. آنچه به نظر می رسد درد دندان باشد می تواند نشانه ای از موضوع اساسی بسیار شدیدتری باشد. علائم زیر در رابطه با درد دندان یا درد فک نشان می دهد که بیمار باید به پزشک یا بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کند.

  • تب شدید یا لرز: این نشان دهنده عفونت گسترده تر است که ممکن است به داروهای قوی تر از آنتی بیوتیک های خوراکی نیاز داشته باشد.
  • آسیب دیدگی اخیر در سر یا صورت: اگر بیمار پس از آسیب دیدگی به صورت یا دهان دچار سردرد ، سبکی سر ، حالت تهوع ، استفراغ یا علائم دیگر شود ، ممکن است علاوه بر آسیب های دندانی ، بیمار آسیب جدی تری داشته باشد.
    بثورات صورت: این می تواند نشانه ای از رشد عفونت مربوط به دندان باشد. پزشک باید بتواند تصمیم بگیرد که چه چیزی مناسب است.
  • هرگونه درد فک با درد قفسه سینه اتفاق می افتد: اگرچه درد فک بیشتر در اثر بیماری دندان ایجاد می شود ، اما گاهی اوقات درد از نواحی دیگر ارجاع می شود. مبتلایان به بیماری قلبی ، به ویژه افرادی که استنت قرار داده اند ، افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که جراحی قلب انجام داده اند ممکن است درد فک به عنوان علامت حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) یا آنژین (ایسکمی) داشته باشند. اگر فک یا درد دندان با سبکی ، تعریق یا تنگی نفس همراه باشد ، بیمار باید فوراً به پزشک مراجعه کند.
  • مشکل در بلع یا درد بیش از حد یا خونریزی از لثه ها: اگر بیمار سابقه ضعف سیستم ایمنی بدن ، دیابت یا استفاده از استروئید را داشته باشد ، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ها هستند. عفونت ها اغلب می توانند شدیدتر و گسترده باشند و یا در اثر ارگانیسم های غیرمعمول ایجاد شوند. عفونت های دندان و لثه در افراد مبتلا به این شرایط ممکن است نیاز به درمان تهاجمی تری داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است آبسه تخلیه شود یا مثلاً به آنتی بیوتیک داخل وریدی احتیاج داشته باشد.

چگونه متخصصان مراقبت های بهداشتی دندان درد را تشخیص می دهند؟

سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی معمولاً نشانگر تشخیص مناسب است. گاهی اوقات رادیوگرافی ، که اغلب به آن اشعه X گفته می شود ، می تواند در کنار سایر وسایل تشخیصی استفاده شود. برای ارزیابی بیشتر دندان ها و استخوان ها در سراسر دهان و جمجمه از رادیوگرافی پانوراما و نمای توموگرافی محاسبه شده با پرتو مخروطی استفاده می شود. گاهی اوقات ، ارزیابی آزمایشگاهی از جمله ردیابهای قلب و عروق قلب به پزشک کمک می کند. اگر علت چیزی غیر از مشکل دندان یا فک باشد ، پزشک ممکن است داروهایی را که به سمت مشکل پیش آمده است تجویز کند. اگر شرایط شدیدتر باشد ، پزشک ممکن است بیمار را برای مراقبت بیشتر در بیمارستان بستری کند. ممکن است بیمار برای معالجه بیشتر به دندانپزشک مراجعه کند.

بهترین مسکن خانگی برای دندان درد چیست

درد دندان

  • برای دندان درد افراد ممکن است از داروهای بدون نسخه ضد درد مانند استامینوفن (تایلنول) Aleve یا ایبوپروفن (Advil) استفاده کنند. افراد دارای دندان درد قبل از ارزیابی حرفه ای باید از این داروها استفاده کنند.
  • از خوردن غذاهای خیلی سرد یا گرم خودداری کنید زیرا این ممکن است درد را بدتر کند.
  • یک درمان خانگی برای تسکین درد ، نیش زدن روی یک توپ نخی است که در روغن میخک خیس شده است. روغن میخک در اکثر داروخانه ها موجود است.
  • سیر حاوی یک ماده شیمیایی به نام آلیسین است که به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و می تواند با عفونت دندان مبارزه کند. صرفاً با خوردن سیر بیشتر از طریق مکمل یا به عنوان یک ماده غذایی در غذاهای روزمره ، می توان آسیب پذیری آنها را در برابر عفونت کاهش داد. برای کمک به کاهش درد ، سیر را می توان خرد کرد و با کمی نمک داخل خمیر خرد کرد و در ناحیه آلوده بمالید. این امر عفونت را درمان نمی کند اما ممکن است به درد دندان کمک کند و از رشد یا شیوع عفونت جلوگیری کند.
  • استفاده از ژل داروهای تسکین دهنده مانند Orajel در منطقه آسیب دیده می تواند در برخی موارد تسکین درد ایجاد کند.
    برای درد فک
  • آسپرین یا ایبوپروفن (Advil ، Motrin) ممکن است برای بروز مشکلات در مفصل فک (TMJ) در بزرگسالان مفید باشد.
    استامینوفن (تیلنول) ، نه آسپرین ، باید برای کودکان و نوجوانان استفاده شود.
  • اگر هر بار که بیمار دهان خود را بطور گسترده باز کند ، درد ایجاد می شود ، مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) ممکن است منبع درد باشد. خمیازه کشیدن یا مصرف یک گزش بزرگ غذا ممکن است درد را شدت بخشد. برای مدیریت این نوع درد در کوتاه مدت ، باید از خوردن غذاهای سخت یا جویدنی اجتناب کرد ، از گرمای مرطوب به فک بمالید و تا حد امکان از باز شدن آن خودداری کنید. قرار ملاقات با پزشک یا دندانپزشک به تعیین علت و جهت درمان کمک خواهد کرد.

درمان دندان درد چیست؟

وقتی کسی درد دندان را تجربه می کند ، معمولاً نمی تواند به جز چگونگی خلاص شدن از درد ، به چیزی فکر کند. این می تواند یک تجربه مسلط و ناتوان کننده باشد. فرد مبتلا برای تعیین علت باید در اسرع وقت ارزیابی دندانپزشکی داشته باشد. بعضی اوقات ممکن است فقط درد باشد که می آید و می رود. در موارد دیگر ، درد نشانگر یک وضعیت جدی است. دندانپزشک معاینه بالینی را انجام می دهد و ممکن است اشعه ایکس را انجام دهد یا سایر آزمایشات بالینی را برای مشخص کردن منشا درد دندان انجام دهد.

آنتی بیوتیک برای دندان درد

معمولاً بهترین راه برای جلوگیری از درد دندان یا فک در ابتدا همراه با مسکن ها است. اگر متخصص تورم باشد در صورت تورم در لثه ها و صورت و یا بیمار تب وجود دارد ، ممکن است یک متخصص مراقبت های بهداشتی آنتی بیوتیک (مانند آموکسی سیلین) را تجویز کند. مراجعه به دندانپزشک برای پیگیری معمولاً انجام می شود.

برای کنترل درد ممکن است پزشک تزریق بی حسی موضعی در اطراف دندان را امتحان کند. دندانپزشک ممکن است از یک لاک ضد حساسیت و یا درمان فلوراید برای تقویت دندان استفاده کرده و قسمتی از دندان را که ممکن است حساس باشد ، ببندد.

ممکن است مشخص شود که پاکسازی عمیق دندان  برای از بین بردن باکتری های مضر و پلاک هایی که در زیر لثه به دام افتاده اند لازم باشد. اگر دندانپزشک پوسیدگی دندان را پیدا کند ، ممکن است بیمار به احساسات نیاز داشته باشد. پوسیدگی عمیق یا یک دندان شکسته ممکن است نیاز به تاج یا کانال ریشه داشته باشد (تمیز کردن عصب دندان و آب بندی ریشه). اگر دندان خیلی پوسیده یا شکسته شود ، ممکن است چیزی برای استخراج دندان باقی نماند. این باعث تسکین سریع درد دندان می شود.

اگر مدت زمان زیادی از آخرین مراجعه به دندان نگذشته باشد ، دندانپزشک ممکن است عوامل متعددی را که در درد دندان ایجاد می کند ، پیدا کند. در این شرایط ، دندانپزشک به منظور شدت ، درمان دندانپزشکی را در اولویت قرار می دهد. دندانپزشک به احتمال زیاد روش هایی را توصیه می کند که ابتدا از درد یا عفونت مراقبت کنند و به دنبال آن دندان هایی که احتمالاً باعث ایجاد درد یا عفونت و تمیز کردن دندان ها می شوند ، انجام شود. هدف تأمین امداد فوری و سپس تلاش برای ایجاد فضایی برای سلامتی آینده خواهد بود.

بعد از اکثر مراحل دندانپزشکی ، بیمار می تواند هنگام بهبودی دوباره به محل کار یا مدرسه برگردد. اگر دلایل دیگری غیر از دندان یا فک ، مسئولیت درد مانند اختلالات TMJ ، عفونت سینوس ، مشکلات عضلانی یا عصبی باشد ، مدیریت مطابق با شرایط خاص خواهد بود.

پس از بهبود دندان درد چه کنیم

پس از ترک مطب دندانپزشک ، به مراقبت از دندانپزشکی خود ادامه دهید ، اما مراقب باشید که از خودتان استفاده نکنید و از شستشوی دهان بیشمار از شمارنده (OTC) استفاده نکنید ، زیرا ممکن است بعضی اوقات مشکلات را تشدید یا طولانی تر کند. قرار ملاقات های معمول و فوری با دندانپزشک می توانند درد دندان را سریعتر تسکین دهند.

وقتی بیمار از بخش اورژانس خارج می شود ، باید داروها را طبق تجویز تجویز کرده و قرارهای پیگیری خود را حفظ کند. اگر بیمار علائم و نشانه های مربوط به آن را داشت ، با پزشک تماس بگیرید.

قطع مصرف سیگار ممکن است به بهبود برخی از شرایط دندانپزشکی کمک کند. اگر بیمار در ترک کار مشکل دارد ، در مورد کمک با پزشک صحبت کنید.

 

آیا می توان از درد دندان جلوگیری کرد؟

درد دندان

بیشتر افراد با مراقبت منظم از دندان می توانند از بروز مشکلات شدید دندان جلوگیری کنند. شماره تلفن دندانپزشک را در صورت بروز اورژانس به راحتی در دسترس قرار دهید.

یک رژیم غذایی سالم و قلم مو و نخ را اغلب حفظ کنید. باکتری ها بر روی شکر و نشاسته تصفیه شده شکوفا می شوند و به این منظور نیاز دارند تا بتوانند از طریق مینای دندان بر روی دندان ها آواره شوند. فرد باید مراقب غذاهایی باشد که به دندانها می خورد و مراقب غذا باشد.

عادت مسواک زدن منظم می تواند برای پیشگیری از درد دندان مهم باشد. مسواک زدن بعد از خوردن غذا یا اضافه کردن غذاهایی که می توانند به عنوان یک مسواک طبیعی عمل کنند ، باید بخشی از امور مراقبت های پیشگیرانه فرد باشد (وعده های غذایی پایان یافته با سالاد یا سیب).

برس را بردارید تا ذرات مواد غذایی را با استفاده از یک مسواک نرم و خمیردندان فلوراید جدا کنید ، همانطور که توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه شده است.

(زایلیتول موجود در خمیر دندان یا شستشوی دهان به کاهش باکتریها کمک می کند.) روزانه بین دندان ها بپیچید و لثه ها را برای تشویق لثه های سالم مسواک بزنید. جت های آب در از بین بردن ذرات به دام افتاده مؤثر هستند ، اما نخ دندان زدن وقتی با دقت انجام شود کار دقیق تر انجام می دهد.
از پوسیدگی دندان با فلوراید و زایلیتول جلوگیری کنید. فلوراید در جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان مؤثر است. فلوراید یک عنصر طبیعی است و در بسیاری از منابع آب و سبزیجات یافت می شود. بررسی کنید که آیا آب شیر فلورایز شده است یا خیر.

اگر آب فلوئوردار نشود ، دندانپزشک می تواند قرص های فلوراید یا مکمل های فلوراید را برای کودکان کوچکتر از 10 سال تجویز کند. زایلیتول یک محصول طبیعی درختان غان است و باکتریها آن را به عنوان یک منبع غذایی درست مثل مصرف کربوهیدرات ها و قندهای ساده می بینند.

با این حال ، باکتریها نمی توانند زایلیتول را تجزیه کنند بنابراین باکتری ها را خنثی می کنند.
خمیر دندان های مدرن و ژل های موضعی دیگری نیز وجود دارند که می توانند برای جلوگیری از حمله اسید از باکتری ها روی دندان ها قرار بگیرند و به بازسازی آسیب های ناشی از باکتری ها به دندان کمک کنند. این نوع جدیدتر از محصولات به طور معمول حاوی زایلولیت ، کازئین فسفوپپتید (CPP) ، فسفات کلسیم آمورف (ACP) و فلوراید هستند.

باید مرتباً حداقل دو بار در سال دندانها توسط دندانپزشک یا بهداشت دندانپزشک تمیز شود. نشان داده شده است كه این امر در جلوگیری از پوسیدگی و بیماری لثه مؤثر است. برای شناسایی مناطق مشکل دار ممکن است هر سال به پرتوهای دندانپزشکی نیاز باشد.
باید پل یا پروتزهای خود را تمیز نگه داشت. دندانپزشک می تواند پیشنهادات خود را ارائه دهد. حتی اگر کسی تمام دندانهای اصلی بزرگسال خود را نداشته باشد ، اگر این نکات پیشگیرانه را امتحان کند ، می تواند از بروز مشکلات جدید دندان جلوگیری کند.
در هنگام ورزش ، از محافظ دندانپزشکی محافظ یا سر خود بپوشید تا از صدمه دیدن جلوگیری کند.

برگرفته از : EDMICINHEALTH

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید