چگونه از شر زرد شدن دندان ها خلاص شویم ، علت و دلایل زردی دندان

زردی دندان

چگونه از شر زرد شدن دندان ها خلاص شویم ، علت و دلایل زردی دندان

گاهی اوقات دندان ها تغییر رنگ داده و زرد می شوند، در این مطلب علت زرد شدن دندان و روش هایی برای رفع تغییر رنگ و سفید تر شدن دندان بررسی خواهیم کرد.

دندانها به خصوص با افزایش سن می توانند بیشتر زرد یا تیره به نظر برسند. هرچه مینای بیرونی از بین برود ، عاج زرد رنگ در زیر آن نمایان تر می شود. عاج دومین لایه بافت کلسیفیک شده در زیر لایه مینای خارجی است.

اگر به دنبال سفیدتر کردن دندانهای خود هستید ، روشهای متداول دیگری نیز وجود دارد.

لطفا در سفید کردن در خانه مراقب باشید زیرا در صورت استفاده نادرست از محصول یا به مدت طولانی ، ممکن است به دندانهایتان آسیب وارد کنید. ممکن است بیش از حد مینای دندان خود را بپوشید ، که می تواند شما را در معرض خطر حساسیت و پوسیدگی دندان قرار دهد.

زرد شدن دندان

داروهای رفع زردی دندان

در اینجا هفت گزینه طبیعی برای خلاص شدن از شر دندانهای زرد وجود دارد.

شاید بهتر باشد در طول هفته چند درمان انجام دهید و آنها را بچرخانید. برخی از پیشنهادات زیر تحقیقات لازم برای حمایت از آنها ندارند ، اما با گزارش های حکایتی اثبات شده است که اثربخش هستند.

برای یافتن راه حلی که برای شما مفید باشد آزمایش کنید.

1. دندان های خود را مسواک بزنید

زردی دندان

اولین برنامه عملی شما باید این باشد که بیشتر و به روش صحیح مسواک بزنید. بسیار مهم است که بعد از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که منجر به زرد شدن دندان ها می شوند ، مسواک بزنید.

با این وجود ، بلافاصله پس از مصرف غذاهای اسیدی و نوشیدنی ها ، مراقب مسواک زدن باشید. بلافاصله مسواک زدن باعث می شود اسیدها مینای بیشتری را از بین ببرند و منجر به فرسایش شوند.

برای رفع زرد شدن دندان حداقل 2 بار در روز به مدت 2 دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید. مطمئن شوید که در همه ترک ها و شکاف ها قرار گرفته اید. دندان های خود را به آرامی با یک حرکت دایره ای مسواک بزنید تا از لثه های خود محافظت کنید. قسمت های داخلی ، خارجی و جویدن دندان های خود را مسواک بزنید.

براساس یک مطالعه سال 2018 ، مسواک زدن با خمیردندان سفیدکننده نیز از نظر علمی برای سفیدتر کردن لبخند شما نشان داده شده است. این خمیردندان های سفید کننده حاوی مواد ساینده خفیفی هستند که برای از بین بردن لکه های سطح دندان ها را تمیز می کنند ، اما به اندازه کافی ملایم هستند تا از آن ایمن باشند.

استفاده از مسواک برقی نیز ممکن است در از بین بردن لکه های سطحی مؤثر باشد.

زردی دندان
2. جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

گفته می شود با استفاده از خمیر ساخته شده از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن ، پلاک ها و باکتری ها برای رهایی از لکه ها از بین می رود و زردی دندان نیز کاهش می یابد.

1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 2 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن مخلوط کنید تا خمیری درست شود. بعد از مسواک زدن با این خمیر ، دهان خود را کاملاً با آب بشویید. برای تهیه دهانشویه نیز می توانید از همین نسبت مواد استفاده کنید. یا می توانید جوش شیرین را با آب امتحان کنید.

می توانید جوش شیرین و پراکسید هیدروژن را بصورت آنلاین خریداری کنید. همچنین می توانید مطالعه سال 2012 را بخرید ، مشخص شد افرادی که از خمیردندان حاوی جوش شیرین و پراکسید استفاده می کنند ، از لکه های دندان خلاص شده و دندان هایشان سفیدتر شده اند. آنها بعد از 6 هفته پیشرفتهای چشمگیری نشان دادند.

بررسی سال 2017 در مورد تحقیقات روی خمیردندان ها با جوش شیرین همچنین نتیجه گرفت که آنها برای از بین بردن لکه های دندان و سفید کردن دندان ها مؤثر و بی خطر هستند و می توانند روزانه از آنها استفاده کنند.

3. روغن نارگیل

برای رفع زرد شدن دندان روغن نارگیل استفاده کنید.گفته می شود که کشیدن روغن نارگیل پلاک و باکتری ها را از دهان خارج می کند و این به سفید شدن دندان ها کمک می کند. همیشه از روغن ارگانیک با کیفیت بالا خریداری کنید که می توانید بصورت آنلاین خریداری کنید ، حاوی مواد مضر نیست.

1 تا 2 قاشق چایخوری روغن نارگیل مایع را به مدت 10 تا 30 دقیقه در دهان خود میل کنید. اجازه ندهید که روغن به پشت گلو شما لمس کند. روغن را بلع نکنید زیرا حاوی سموم و باکتری های دهان است.

آن را داخل توالت یا یک سبد زباله تف کنید ، زیرا می تواند باعث تخلیه آب شود. دهان خود را با آب بشویید و سپس یک لیوان آب کامل بنوشید. سپس دندانهای خود را مسواک بزنید.

هیچ مطالعه خاصی وجود ندارد که تأثیر سفید کنندگی دندان از کشیدن روغن را تأیید کند.

با این حال ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که کشیدن روغن با استفاده از روغن کنجد و روغن آفتابگردان باعث کاهش لثه ناشی از پلاک می شود. کشیدن روغن می تواند اثر سفید کننده ای روی دندان ها داشته باشد ، زیرا تشکیل پلاک می تواند باعث زرد شدن دندان ها شود.

مطالعات بیشتری در مورد تأثیر روغن کشیدن با روغن نارگیل مورد نیاز است.

4- سرکه سیب

سرکه سیب در مقادیر بسیار کمی برای سفیدتر کردن دندانها قابل استفاده است.

با مخلوط کردن 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب با 6 اونس آب ، یک دهانشویه درست کنید. محلول را به مدت 30 ثانیه بپیچانید. سپس با آب بشویید و دندان های خود را مسواک بزنید.

تحقیقات منتشرشده در منبع معتبر 2014 نشان داد که سرکه سیب بر روی دندان گاو اثر سفید کننده دارد.

با این حال ، باید توجه داشت که این پتانسیل را دارد که باعث آسیب به سختی و ساختار سطح دندانها شود. بنابراین ، با احتیاط از آن استفاده کنید و فقط برای مدت کوتاهی از آن استفاده کنید. برای گسترش این یافته ها مطالعات انسانی بیشتری لازم است.

زردی دندان
5- پوست لیمو ، نارنج یا موز

برخی ادعا می کنند که مالیدن پوست لیمو ، پرتقال یا موز روی دندانهای شما باعث سفیدتر شدن آنها می شود. اعتقاد بر این است که ترکیب d-limonene و / یا اسید سیتریک ، که در برخی از لایه های میوه مرکبات یافت می شود ، به سفیدتر شدن دندان های شما کمک می کند.

به آرامی پوست لایه برداری میوه را به مدت 2 دقیقه روی دندان های خود بمالید. حتما دهان خود را کاملاً بشویید و بعد از آن دندان های خود را مسواک بزنید.

تحقیقات علمی اثبات اثربخشی استفاده از لایه بردار میوه در سفیدتر کردن دندان ها وجود ندارد.

یک منبع پژوهشی در سال 2010 به بررسی تأثیر خمیردندان حاوی 5 درصد d-limonene در از بین بردن لکه های دندان ناشی از استعمال سیگار و چای پرداخت.

افرادی که با خمیردندان حاوی d-limonene همراه با فرمول سفید کننده دو بار در روز به مدت 4 هفته به طور چشمگیری لکه های سیگار را کاهش داده اند ، اگرچه این لکه های دودی طولانی مدت یا لکه های چای را از بین نمی برد.

برای تعیین اینکه آیا d-limonene به تنهایی مؤثر است ، مطالعات بیشتری لازم است. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سفید کردن DIY با توت فرنگی یا استفاده از اسید سیتریک مؤثر نیست.

یک مطالعه سال 2017 پتانسیل عصاره اسید سیتریک را از چهار نوع مختلف پوست پرتقال به عنوان سفید کننده دندان آزمایش کرده است. نشان داده شد که آنها توانایی های مختلفی در سفید کردن دندان ها دارند و عصاره پوست نارنگی در نتیجه به بهترین نتیجه رسیده است.

در استفاده از این استراتژی مراقب باشید زیرا اسیدی میوه است. اسید می تواند مینای دندان شما را از بین ببرد و از بین ببرد. اگر متوجه شدید که دندانهای شما حساس تر می شوند ، لطفاً از این روش دست بردارید.

سفید شدن دندان با ذغال
6. ذغال فعال یا activated charcoal

برای از بین بردن لکه ها از دندان های خود می توانید از ذغال فعال استفاده کنید. اعتقاد بر این است که ذغال سنگ می تواند رنگدانه ها و لکه های دندان شما را از بین ببرد زیرا بسیار جاذب است. گفته می شود که از باکتری ها و سموم موجود در دهان خلاص می شوید.

خمیردندان وجود دارد که حاوی ذغال فعال هستند و ادعای سفیدتر شدن دندان ها را دارند.

می توانید ذغال فعال برای سفید کردن دندان ها بصورت آنلاین خریداری کنید.

یک کپسول ذغال فعال را باز کرده و محتویات آن را روی مسواک خود قرار دهید. به مدت 2 دقیقه با استفاده از دایره های کوچک دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید. در مناطقی که در اطراف لثه هایتان قرار دارد به خصوص احتیاط کنید زیرا ممکن است ساینده باشد. سپس آن را تف کنید. خیلی تهاجمی مسواک نکنید.

اگر دندانهای شما حساس هستند یا می خواهید میزان ساینده بودن زغال سنگ را محدود کنید ، می توانید آن را روی دندان های خود خیس کنید. آن را به مدت 2 دقیقه بگذارید.

برای تهیه دهانشویه همچنین می توانید ذغال فعال را با مقدار کمی آب مخلوط کنید. این محلول را به مدت 2 دقیقه بپیچانید و سپس آن را تف کنید. پس از استفاده از ذغال فعال ، دهان خود را کاملاً با آب بشویید.

برای بررسی اثربخشی ذغال فعال در سفید کردن دندان شواهد علمی بیشتری لازم است. یک مقاله منتشر شده در سال 2019 نشان داد که خمیردندان های ذغال سنگ می توانند ظرف 4 هفته پس از استفاده دندان ها را سفید کنند ، اما به اندازه سایر خمیردندان های سفید کننده موثر نیستند.

تحقیقات نشان داده است که ذغال فعال می تواند بر روی ترمیم دندان ها و ترمیم رنگ های دندان ساینده باشد و منجر به از بین رفتن ساختار دندان شود. این سایشی باعث می شود دندان های شما زرد تر به نظر برسند.

اگر بیش از حد مینای دندان بپوشید ، بیشتر عاج زرد رنگ زیر آن قرار می گیرد. در استفاده از مواد زائد و مواد معدنی مبتنی بر زغال سنگ محتاط باشید ، به خصوص به دلیل عدم وجود شواهد برای اثبات اثربخشی و ایمنی آن.

زردی دندان
7. خوردن میوه و سبزیجات با میزان آب بیشتر

گفته می شود که خوردن میوه و سبزیجات خام با مقدار زیاد آب می تواند به سالم ماندن دندان های شما کمک کند. تصور می شود که میزان آب دندان و لثه شما را از پلاک و باکتری هایی که منجر به دندان زرد می شوند ، پاک می کند.

جویدن میوه و سبزیجات ترد در پایان وعده غذایی ممکن است تولید بزاق را افزایش دهد. این می تواند به از بین بردن ذرات غذایی که در دندان شما گیر کرده اند کمک کند و هرگونه اسید مضر را از بین ببرد.

اگرچه شکی نیست که رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات برای سلامت دندان و سلامت کلی شما مفید است ، اما شواهد علمی زیادی وجود ندارد که این ادعاها را تأیید کند. به گفته این ، خوردن این غذاهای سالم در طول روز به طور حتم هیچ ضرری نخواهد داشت.

بررسی منتشر شده در سال 2019 نشان داد که کمبود ویتامین C می تواند شدت پریودنتیت را افزایش دهد.

در حالی که این بررسی به تأثیر سفید کننده ویتامین C بر روی دندان ها نپرداخته است ، سطح ویتامین C پلاسما بالا را به دندان های سالم مرتبط می کند. این تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای ویتامین C می تواند باعث کاهش میزان پلاک زرد شدن دندان ها شود.

یک منبع تحقیق در سال 2012 نشان داد که خمیردندان حاوی پاپین و عصاره برملین از بین بردن لکه قابل توجهی است. Papain آنزیمی است که در پاپایا یافت می شود. برملین آنزیمی است که در آناناس وجود دارد.

چه عواملی باعث زرد شدن دندان ها می شود؟


عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث زرد شدن دندان ها شود.

  •  برخی غذاها یا نوشیدنی ها ، مانند زغال اخته ، شراب قرمز ، قهوه یا چای
  •     رژیم غذایی پر قند و کربوهیدراتهای ساده
  •     سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  •     عوارض جانبی داروهای خاص و دهانشویه
  •     از نظر سن ، بیشتر افراد مسن احتمال بیشتری به دندان زرد دارند
  •     ژنتیک
  •     تروما دهان
  •     مصرف بیش از حد فلوراید
  •     مراقبت ضعیف از دندان و بهداشت دهان و دندان
  •     خشکی مزمن دهان یا عدم بزاق

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید