عوارض ایمپلنت دندان ، آیا کاشت ایمپلنت عوارض دارد

عوارض ایمپلنت

عوارض ایمپلنت دندان ، آیا کاشت ایمپلنت عوارض دارد

عوارض ایمپلنت دندان چیست و کاشت ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد؟ عوارض و مزایا ایمپلنت دندان ،  ایمپلنت دندان یک جسم فلزی است که به منظور جراحی از دندان مصنوعی به استخوان فک وصل می شود. پس از کاشت ایمپلنت دندان ، دندانپزشک یا جراح دهان ، دندان جایگزینی را به ایمپلنت سوار می کند.

کاشت ایمپلنت دندان از میزان موفقیت بالایی برخوردار است ، اما برخی از افراد نقص کاشت دندان را تجربه می کنند. تخمین زده می شود که حدود 5 تا 10 درصد از کاشت های دندانی ، اندکی پس از انجام یک عمل یا ماه ها یا سالها بعد از آن خراب شوند.

اگر قرار است شما عمل جراحی کاشت دندان انجام دهید ، یا در حال حاضر کاشت ایمپلنت دارید ، مزایا و عوارض ایمپلنت دندان را در ادامه مطالعه کنید:

عوارض ایمپلنت دندان

چه عواملی در کاشت ایمپلنت دندان موثر است؟

عوامل بیشماری می توانند در موفقیت ایمپلنت دندان تأثیر بگذارند. این شامل:

عوارض ایمپلنت
1. بیماری لثه

لثه های سالم یک معیار برای جراحی ایمپلنت دندان است و شما نمی توانید این روش را با بیماری لثه فعال انجام دهید.

بیماری لثه عفونی است که می تواند به لثه و استخوان فک آسیب برساند. یک عفونت درمان نشده می تواند در اطراف کاشته شود و منجر به خرابی شود. قبل از کاشت ایمپلنت برای معالجه بیماری لثه به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

2. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن همچنین می تواند باعث نارسایی ایمپلنت دندان شود زیرا جریان خون به لثه ها را محدود می کند و روند بهبودی را کند می کند. مطالعات متعدد تحقیقات نشان می دهد که افراد سیگاری می توانند ضعف کاشت دندان را تا 20 درصد داشته باشند.

سیگاری بودن بدان معنی نیست که واجد شرایط کاشت دندان نیستید. اما ، اگر یک هفته قبل از کاشت دندان را ترک کنید و اگر حداقل دو ماه سیگار نکشید ، سیگار نکشید ، ممکن است نتیجه بهتری داشته باشید.

3. استخوان فک قوی

یک روش موفقیت آمیز همچنین به استخوان قوی برای حمایت از کاشت بستگی دارد. بدون داشتن استخوان سالم کافی ، جراح نمی تواند جراحی را در فک شما قرار دهد.

ریزش استخوان می تواند با پوکی استخوان اتفاق بیفتد. این حالت با کاهش تراکم استخوان ایجاد می شود. استخوان ها شکننده می شوند و خطر شکستگی بیشتر می شود. بیماری شدید لثه همچنین می تواند باعث وخیم شدن استخوان ها در دهان شود.

4- شرایط پزشکی

نارسایی کاشت دندان در صورت تشخیص بیماری خود ایمنی یا شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و دیابت امکان پذیر است ، که باعث می شود بدن با سرعت کمتری بهبود یابد. ترمیم آهسته می تواند از تجمع اسهال ، که در آن ایمپلنت با استخوان فک شما فیوز می شود جلوگیری کند.

استفاده از برخی داروهای خاص همچنین می تواند منجر به نارسایی ایمپلنت دندان شود. بنابراین مهم است که در مورد هرگونه دارو (نسخه و نسخه بدون نسخه) که در حال حاضر با جراح دهان خود مصرف می کنید بحث کنید.

در سال 2016 ، محققان دانشگاه مک گیل دریافتند که داروهای سوزش سر دل ممکن است رشد استخوان های جدید را کاهش دهند ، بنابراین بر چگونگی اتصال ایمپلنت با استخوان فک تأثیر می گذارد. همچنین در سال 2016 ، محققان دانشگاه بوفالو نتایج مشابهی را در بین افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند گزارش کردند.

5- نگهداری ضعیف دندان

توانایی تمرین بهداشت دهان و دندانهای خوب بعد از کاشت دندان نیز در میزان موفقیت تأثیر دارد. اگر محدودیت هایی در دامنه حرکت شما داشته باشد یا در توانایی تمیز کردن کامل دندان های شما اختلال ایجاد کند ، شما کاندیدای مناسب کاشت دندان نیستید.

6. یک دندانپزشک بی تجربه

همه دندانپزشکان نمی توانند به صورت کامل و جامع کار کاشت ایمپلنت را انجام دهند. ، و اگرسراغ یک جراح بی تجربه بروید احتمال شکست کاشت دندان وجود دارد. ممکن است دندانپزشک شما را به جراح دهان ارجاع دهد ، اما شما همچنین می توانید خود را انتخاب کنید.

یک جراح باتجربه می داند که از چه تعداد ایمپلنت برای پشتیبانی از جایگزینی دندان استفاده می کند. این مهم است زیرا تعداد کمی از ایمپلنت ها می توانند باعث فشار بیش از حد در کاشت و خرابی شوند.

همچنین ، کار با یک جراح ماهر ممکن است مانع از ترومای ایتروژنیک شود ، که توسط فعالیت دندانپزشک صدمه به بافت پریودنتال است.

سؤالاتی که می توانید از تیم دندانپزشکی خود بپرسید:

  • چند سال تجربه جراح دارد؟
  • جراح در سال چند عمل جراحی کاشت دندان انجام می شود؟
  • میزان موفقیت جراح چیست؟ اینها را به چه چیزی نسبت می دهند؟

برنامه ریزی قبل از عمل کاشت دندان

برنامه ریزی صحیح توسط یک جراح ، پزشک را به معاینه کامل از دهان شما می اندازد تا سلامت لثه ها و استخوان فک شما را ارزیابی کند. اشعه X دندانپزشکی به پزشک و ایده شما درمورد سلامت کلی دهان و دندان خود می پردازد ، بنابراین سرنخ هایی را در مورد موفقیت آمیز بودن کاشت دندان ارائه می دهد.

برنامه ریزی همچنین شامل درک تاریخ پزشکی شما است. این شامل شرایط پزشکی شما و همچنین داروهای مصرفی شما می شود. هنگامی که عدم درک و برنامه ریزی صحیح وجود دارد ، جراح ممکن است با انجام کاشت دندان حتی اگر شخص کاندیدای مناسبی برای یک نفر نباشد ، عمل کند.

این می تواند باعث قرار دادن نادرست ایمپلنت و استرس در محل کاشت و در نتیجه رشد باکتری های هوازی شود که می تواند باعث عفونت یا آبسه شود. برنامه ریزی دقیق همچنین نحوه شناسایی جراح شما از مواردی است که می تواند با ایمپلنت تداخل کند. به عنوان مثال ، ممکن است قبل از انجام کار نیاز به بالابر سینوس داشته باشید.

عوارض ایمپلنت دندان و کاشت

مشکلات یا عوارض ایمپلنت دندان ممکن است اندکی بعد از عمل یا سالها بعد اتفاق بیفتد. نارسایی اولیه دندان در طی سه تا چهار ماه اول عمل انجام می شود.

به خاطر داشته باشید که بعد از عمل تا حدودی درد یا ناراحتی را تجربه خواهید کرد که می توانید با داروهای ضد درد آن را مدیریت کنید. اگر حتی بعد از پنج تا هفت روز بهبود نیابد ، با جراح خود صحبت کنید. برای بهبودی کامل بین سه تا شش ماه طول می کشد.در حالی که درد و تورم بعد از عمل رایج است ، از عوارضی که ممکن است ایجاد شود مراقب باشید:

عفونت در محل کاشت

عفونت می تواند در حین عمل یا بعد از عمل ایجاد شود. عوامل خطر عفونت شامل داشتن بیماری خود ایمنی ، استعمال سیگار و بهداشت دهان و دندان بد دهان است.

کاشت میکرو حرکات

میکرو حرکات ایمپلنت می تواند زمانی اتفاق بیفتد که ایمپلنت دندان فاقد پایداری باشد ، گاهی اوقات پس از تعویض فوری دندان. به طور معمول ، دندان مصنوعی تا زمانی که استخوان فک به درستی با ایمپلنت بپیوندد ، به ایمپلنت وصل نمی شود. اما بعضی اوقات ، جراح بعد از کاشت عمل جراحی فوری دندان را انجام می دهد.

این روش نیاز به مراجعه به پزشک کمتری دارد ، اما همچنین می تواند استرس اضافی بر روی کاشت قرار داده و منجر به خرابی شود.

کاشت ایمپلنت دندان
حمایت کافی از استخوان

نارسایی در مراحل اولیه همچنین ممکن است رخ دهد که استخوان کافی برای پشتیبانی از کاشت دندان وجود نداشته باشد ، اما به هر حال یک جراح روش را کامل می کند. بدون استخوان کافی ، ایمپلنت نمی تواند با فک فیوز شود.
واکنش آلرژیک

ممکن است در صورت حساسیت به آلیاژ تیتانیوم ، یک فلز در برخی از کاشت های دندانی ، حساسیت ایجاد کنید. علائم آلرژی شامل تورم ، از بین رفتن چشایی و شاید یک احساس سوزن سوزن شدن است.

آلرژی تیتانیوم را به جراح دهان خود ذکر کنید. به ایمپلنت نیاز دارید که حاوی ماده دیگری باشد.

عدم رعایت دستورالعمل های پزشک

کاشت ایمپلنت دندان

فعالیت ها و عادات شما نیز تأثیر دارد. ضروری است که از دستورالعمل های بعد از عمل جراح خود پیروی کنید تا خطر عوارض را کاهش دهید. ممکن است به شما دستور داده شود که غذاهای نرم بخورید تا زمانی که محل کاشت ادرار بهبود یابد ، بهداشت دهان و دندان را خوب انجام دهید و از آب نبات سخت خودداری کنید.
نارسایی و مشکلات کاشت دیررس دندان

جراحی کاشت یا ایمپلنت دندان می تواند یک موفقیت فوری باشد که عوارض آن تا سالها بعد بروز نمی کند.

در اینجا برخی از عوارض طولانی مدت ایمپلنت دندان وجود دارد:

  • آسیب دیدگی عصبی یا بافتی ممکن است رخ دهد که جراح ایمپلنت را خیلی نزدیک به عصب قرار دهد. علائم آسیب شامل بی حسی یا سوزن سوزن شدن در زبان ، لب ها ، لثه ها و صورت است.
  • رد جسم خارجی اغلب اتفاق نمی افتد ، اما می تواند رخ دهد. این در شرایطی است که بدن یک کاشت را رد می کند. علائم رد شامل افزایش درد در محل کاشت ، تورم ، تب و لرز است.
  • کاشت دندان که در فک فوقانی قرار دارد ممکن است در حفره سینوس بیرون زده باشد.
  • آسیب دیدگی به ناحیه اطراف ایمپلنت دندان ممکن است کاشت را شل و در نتیجه خرابی کند.

برای به حداقل رساندن احتمال بروز مشکلات طولانی مدت ، به تدریج بهداشت خوب ادامه دهید و دهان ، ایمپلنت ها و لثه ها را سالم نگه دارید. حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان را بشویید ، دهان خود را با دهانشویه بشویید و برای معاینات روتین به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم نارسایی کاشت یا ایمپلنت دندان چیست؟

کاشت ایمپلنت دندان

اگر نارسایی کاشت یا ایمپلنت دندان در مراحل اولیه یا دیررس دارید که یکی از عوارض ایمپلنت دندان است ، علائم عارضه شامل موارد زیر است:

  • مشکل در جویدن
  • التهاب لثه
  • رکود لثه
  • تورم افزایش یافته است
  • شل شدن یک کاشت یا یک دندان جایگزین
  • درد شدید یا ناراحتی

مراقبت های پیشگیرانه برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان

حتی اگر برخی از خرابی های ایمپلنت دندان قابل پیشگیری نیست ، می توانید برای کاهش خطرات جانبی یا عوارض ایمپلنت دندان اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به درستی از کاشت های دندانی خود مراقبت کنید. روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بزنید و از دهانشویه استفاده کنید.
    هر شش ماه یکبار به یک دندانپزشک مراجعه کنید.
  • سیگار نکشید.
  • برای حمایت از استخوان های قوی ، میزان کلسیم مصرفی خود را افزایش دهید. یک مکمل مصرف کنید یا غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر ، ماست ، کلم بروکلی ، پرتقال و پنیر میل کنید.
  • از دندانپزشک خود در مورد یک محافظ دهان بخواهید تا برویکسیسم (سنگ زنی دندان) را درمان کند.
  • پس از انجام عمل کاشت ، بلافاصله جایگزینی دندان دریافت نکنید.
  • از عادت هایی که باعث آسیب به دندان ها می شود (خوردن یخ و آب نبات) خودداری کنید

گزینه های کاشت دندان ، عوارض ایمپلنت دندان

کاشت دندان می تواند یک لبخند را بازیابی کند ، اما این روش برای همه مناسب نیست. گزینه های دیگری که باید در نظر بگیرند عبارتند از:

بریج دندانپزشکی

این یک دستگاه پروتز ثابت است که برای پر کردن شکاف دندان های از دست رفته استفاده می شود. یک بریج دندانپزشکی ممکن است برای بزرگسالانی مناسب باشد که استخوانهای آنها هنوز در حال رشد است. چند نوع بریج دندانپزشکی وجود دارد:

بریج اتصال رزینی

همچنین به عنوان یک بریج کاملشناخته می شود ، از یک دندان جعلی با “بال” در دو طرف آن تشکیل شده است. بالها با رزین به دندانهای موجود در هر دو طرف شکاف وصل می شوند.

بریج سنتی

یک بریج ثابت همچنین از دندانهای موجود به عنوان پشتیبان یک دندان جعلی استفاده می کند. در این حالت دندان جعلی با استفاده از تاج بر روی دندانهای موجود در هر طرف قرار داده خواهد شد. از آنجا که دندانهای موجود در آن قفل شده است ، این نوع از بریج ها محکم تر از بریج های با رزین هستند.

بریج Cantilever

این بریج فقط از یک طرف از دندان جعلی پشتیبانی می کند. در غیر این صورت مانند یک پل سنتی است که از دندان موجود برای پشتیبانی از جعلی استفاده می کند.

پروتزهای جزئی قابل جابجایی

این یک جایگزین قابل جابجایی برای دندانهای از دست رفته و جایگزینی ارزان تر برای ایمپلنت دندان است.

با یک پروتز جزئی ، یک یا چند دندان جایگزین به یک پایه پلاستیکی با لثه چسبانده می شود که به دندان های طبیعی متصل می شود. در دهان مانند یک سینی نگهدارنده قرار می گیرد. در صورت از دست رفتن تمام دندان ها ، دندانپزشکی کامل یا کامل لازم است.

همچنین انواع مختلفی از ایمپنت های دندانی وجود دارد که در این مقاله آن را بررسی کرده ایم.

آماده سازی به عنوان بهترین پیشگیری بری عوارض ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان میزان موفقیت بالایی دارد ، اما به دلایل مختلف می توانند شکست بخورند و عوارض ایمپلنت دندان را به وجود بیاورد.

دانستن خطرات احتمالی مهم است ، بنابراین می توانید در جهت بهبود شانس موفقیت خود گام بردارید. این شامل جستجو برای هرگونه مشکل لثه یا استخوان قبل از عمل ، انتخاب یک جراح باتجربه و انجام بهداشت دهان و دندان خوب قبل و بعد از عمل است.

برگرفته از HEALTHLINE

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید