دندان قروچه یا بروکسیسم چیست و چگونه آن را درمان کنیم

أندان قروچه یا بروکسیسم

دندان قروچه یا بروکسیسم چیست و چگونه آن را درمان کنیم

دندان قروچه ( بروکسیسم ) اغلب در هنگام خواب اتفاق می افتد. به این حالت خواب یا بروکسیسم شبانه گفته می شود. همچنین ممکن است هنگام بیدار شدن ، دندان هایتان را روی هم فشار دهید یا فک خود را بطور ناخودآگاه ببندید. این امر به عنوان آشفتگی بیدار شناخته شده است.

اگر دندان قروچه دارید ، کارهایی وجود دارد که می توانید برای متوقف کردن آن انجام دهید. بسته به علت اصلی سنگ زنی دندانها و علائم ممکن است برخی از داروهای درمانی بهتر از سایر روشها عمل کنند.

دندانپزشک یا پزشک شما می تواند شما را در رسیدن به بهترین راه حل برای خاتمه دادن به بروکسیسم راهنمایی کند.

در ادامه بخوانید تا در مورد روشهای درمانی احتمالی دندان قروچه مطلع شوید.

1. محافظ دهان

های محافظ دهان نوعی آتل اکلوزال هستند که ممکن است از منبع موثق برای بروکسیسم خواب مفید باشد. آنها با محافظت دندان های شما و جلوگیری از روی هم کشیده دن در برابر یکدیگر هنگام خواب کار می کنند.

محافظ دهان می تواند به صورت سفارشی در مطب دندانپزشکان ساخته شود یا از طریق پیشخوان (OTC) خریداری شود.

اگر دچار بروکسیسم مزمن خواب هستید ، محافظان ساخته شده به صورت سفارشی ممکن است به محافظت از آسیب در برابر دندان شما کمک کنند. همچنین ممکن است کرنش روی فک شما کاهش یابد. محافظ های ساخته شده سفارشی از گزینه های فرابورس گران تر هستند ، اما ممکن است برای برخی از افراد گزینه بهتری باشد.

محافظ های سفارشی درجات مختلفی از ضخامت دارند. آنها به طور خاص با اندازه و شکل فک شما مناسب هستند. آنها به دلیل اینکه از جنس مواد نرم هستند ، معمولاً راحت تر از محافظ های خریداری شده در فروشگاه هستند.

محافظ های شبانه OTC معمولاً از پلاستیک ساخته می شوند. برای برخی از افراد ، این موارد به اندازه موارد سفارشی راحت نیستند. هنگام خرید یک محافظ OTC ، به دنبال آن باشید که از پلاستیک نرم ساخته شده باشد یا یکی از آنهایی که می توانند جوشانده شوند تا نرم شود.

نگهدارنده های OTC ممکن است به اندازه تیپ های سفارشی برای بروکسیسم شدید مؤثر نباشد ، اما هزینه کم آنها ممکن است برای افرادی که سنگ زنی جزئی دارند ، راه حل جذاب و قابل استفاده آنها را تبدیل کند.

2. کورونوپلاستی کاهنده

کرونوپلاستی کاهنده یک روش دندانپزشکی است که ممکن است برای تغییر شکل یا تراز کردن سطح نیش دندان شما استفاده شود. این ممکن است مؤثر باشد اگر دندان قروچهی شما ناشی از شلوغی ، غلط گیری یا کج شدن دندان ها باشد.

در برخی موارد ، روش دوم به نام کرونوپلاستی افزودنی ممکن است برای ساخت دندان ها استفاده شود. دندانپزشک شما می تواند هر دو روش را انجام دهد.

3. بوتاکس

در یک منبع متاآنالیز مورد اعتماد چهار مطالعه ، محققان شواهدی یافتند که تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) ممکن است باعث کاهش درد و دفعات دندان قروچه در افراد سالم شود.

با این حال ، محققانی که یک مطالعه متشکل از منبع معتبر را انجام دادند ، تأیید کردند که تحقیقات بیشتری برای تأیید ایمنی و اثربخشی استفاده از بوتاکس برای درمان سنگ زنی دندان مورد نیاز است.

قبل از شروع تزریق بوتاکس برای درمان بروکسیسم ، در مورد فواید و خطرات آن با پزشک خود صحبت کنید.

برای این روش ، یک پزشک پزشکی مقادیر کمی از بوتاکس را مستقیماً در ماساژور تزریق می کند. این عضله بزرگی است که فک را به حرکت در می آورد. بوتاکس نمی تواند براکسیسم را درمان کند ، اما می تواند به آرامش عضله کمک کند. با انجام این کار ممکن است دندان قروچه و سردردهای مرتبط با آن کاهش یابد.

4. بیوفیدبک

بیو فیدبک ، روشی است که به مردم کمک می کند تا از یک رفتار آگاه شوند و از بین بروند. این می تواند مورد استفاده قرار گیرد برای کاهش خواب و بیداری از خواب.

در طول بیوفیدبک ، یک درمانگر بیوفیدبک به شما می آموزد که چگونه حرکات عضلات فک خود را از طریق بازخورد دیداری ، لرزشی یا شنوایی ناشی از الکترومیوگرافی کنترل کنید.

تحقیقات در مورد تأثیر بیوفیدبک برای درمان بروکسیسم محدود است.

در یک بررسی ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد در صورت تحریک الکتریکی احتمالی ، مزایای کوتاه مدت وجود دارد. برای درک مزایای بلندمدت و اثربخشی سایر روشهای بیوفیدبک ، تحقیقات بیشتری لازم است.

5- تکنیک های کاهش استرس

برای برخی از افراد ، دندان قروچه ممکن است منبع معتبر با موضوعات بهداشت روان مانند استرس ، افسردگی و اضطراب باشد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. منبع معتبر برای پیوند ناکارآمدی با این شرایط.

اگر دندانهای خود را خرد کنید ، تکنیک های کاهش استرس در بعضی موارد ممکن است کمک کند. کاهش استرس همچنین می تواند به سلامتی کلی شما منتهی شود ، بنابراین یک داروی کم خطر است.

در اینجا چند روش کاهش استرس ذکر شده است:

مراقبه

مراقبه ممکن است به منبع اعتماد کمک کند استرس را کاهش داده و اضطراب ، درد و افسردگی را کاهش دهد.

یک برنامه مراقبه را بارگیری کنید یا به یک گروه مراقبه بپیوندید. مراقبه تمرین می کند. همچنین ممکن است در کنار سایر درمانها از بهترین روشها نیز استفاده شود. دریابید که کدام نوع مراقبه برای شما مناسب است.

یوگا

یک منبع تحقیق معتبر از 20 شرکت کننده ، از کاهش معنادار افسردگی خفیف تا متوسط ​​به دنبال عمل یوگا خبر داد. شرکت کنندگان هر هفته دو جلسه 90 دقیقه ای یوگا هاتا به مدت هشت هفته انجام دادند. برای درک اثرات یوگا در افسردگی ، مطالعات گسترده تر لازم است.

به یوگا علاقه مندید؟ برای شروع راهنمای قطعی ما برای یوگا را بخوانید.

گفتگو درمانی

در حال صحبت با یک درمانگر ، مشاور یا فرای معتبر

دوست قابل اعتماد ممکن است به کاهش اضطراب ، افسردگی و استرس کمک کند. اگر استرس شما در زندگی روزمره شما تأثیر دارد ، روانپزشک نیز ممکن است در صورت نیاز داروهایی را برای کمک به کاهش استرس و اضطراب تجویز کند.

ورزش

ورزش همچنین با تولید اندورفین های حس خوب استرس را کاهش می دهد.

اگر تازه وارد ورزش شده اید ، آهسته شروع کنید. ابتدا سعی کنید فعالیت روزانه را در زندگی خود ایجاد کنید. همچنین ممکن است برای یافتن مواردی که به شما در آرامش کمک می کند ، نیاز به کشف انواع فعالیت ها داشته باشید.

6. تمرینات عضلات زبان و فک

تمرینات عضلانی زبان و فک می تواند به شما در آرامش فک و عضلات صورت و حفظ تراز مناسب فک کمک کند. می توانید این موارد را در خانه امتحان کنید یا با یک فیزیوتراپی کار کنید.

تمرین های زیر را امتحان کنید:

دهان خود را در حین لمس کردن زبان خود به دندانهای جلوی خود باز کنید. این به آرامش فک کمک می کند.
حرف “N” را با صدای بلند بگویید. این باعث می شود دندانهای بالا و پایین شما از لمس باز نماند و به شما در جلوگیری از گرفتگی کمک می کند.

همچنین می توانید برای شل شدن عضلات به آرامی فک خود را ماساژ دهید.

عوارض و عوارض دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه می تواند منجر به انواع عوارض جانبی از جمله:

سردردها
درد در فک ، صورت و گوش
پوشیدن و صاف کردن دندان ها
دندانهای شل یا دردناک
دندان های پوسیده یا شکسته
شکستن پر کردن و تاج

در موارد شدید در منبع معتبر ، ممکن است مشکلاتی در جویدن ، صحبت کردن و بلع ایجاد شود.

ممکن است متوجه نشوید که دندانهای خود را تا زمانی که علائم ظاهر شود ، خرد می کنید.

در صورتی که برای مدت زمان طولانی بدون عارضه درمان نشده ، ممکن است خطر عوارض ناشی از دندان قروچه افزایش یابد. عوارض طولانی مدت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد مزمن گوش و سردرد
بزرگ شدن عضله صورت
آسیب به دندانهایی که به دندانپزشکی احتیاج دارند مانند پیوند دندان ، پر کردن ، تاج یا پل
اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

درمان دندان قروچه

اگر می دانید که دندان های خود را روی هم فشار می دهید ، یا اگر گمان می کنید که دندان قروچه مقصر درد یا علائم دیگر باشد ، به یک دندانپزشک مراجعه کنید. آنها می توانند دندان های شما را برای سایش معاینه کنند تا مشخص شود که آیا آنها را خرد می کنید. آنها همچنین می توانند به نیش و تراز شما نگاه کنند.

بسته به دلایل مشکوک ، ممکن است دندانپزشک شما برای معالجه یک بیماری زمینه ای به پزشک دیگری شما را ارجاع دهد.