خونریزی لثه چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم

خونریزی لثه چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم

خونریزی لثه شایعترین علامت بیماری لثه است. اما می تواند به سایر مشکلات سلامتی نیز اشاره کند. خونریزی گاه به گاه لثه ها می تواند ناشی از مسواک زدن بیش از حد دندان ها یا سوار کردن پروتزهای نامناسب باشد. خونریزی مکرر لثه همچنین می تواند شرایط جدی تری را نشان دهد ، از جمله:

• پریودنتیت (نوعی بیماری پیشرفته لثه)
  • سرطان خون (سرطان خون)
  • کمبود ویتامین
  • کمبود سلولهای لخته کننده (پلاکت)

شرایطی که می تواند باعث مشکل لثه شود

خونریزی لثه

مسائل مربوط به مراقبت از دندان علت اصلی خونریزی لثه است. التهاب لثه (التهاب لثه) و پریودنتیت لثه های شما را حساس و مستعد خونریزی می کند.

التهاب لثه

بیشتر افراد وقتی پلاک به مدت طولانی روی خط لثه بماند ، دچار التهاب لثه می شوند. پلاک به بقایا و باکتری های چسبیده به دندان های شما گفته می شود. مسواک زدن پلاک ها را برطرف می کند و می تواند از ایجاد حفره (پوسیدگی دندان) جلوگیری کند. اما اگر به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید ، ممکن است پلاک روی خط لثه شما بماند. اگر پلاک برداشته نشود ، می تواند به تارتار (حساب) تبدیل شود و این باعث افزایش خونریزی می شود. تجمع پلاک در مجاورت لثه نیز می تواند باعث التهاب لثه شود

علائم التهاب لثه عبارتند از:

• لثه های پف کرده
  • درد در دهان و اطراف لثه ها
  • خونریزی لثه

پریودنتیت

خونریزی لثه

بیماری پریودنتال (پریودنتیت) می تواند در صورت پیشرفت ورم لثه رخ دهد. بیماری پریودنتال عفونت لثه ، استخوان فک و بافت های حمایتی است که دندان ها و لثه ها را به هم متصل می کند. پریودنتیت می تواند باعث افتادن دندان ها یا ریزش آن شود.

کمبود ویتامین

خونریزی لثه

کمبود ویتامین C و ویتامین K نیز می تواند به راحتی منجر به  خونریزی شود. اگر به این مشکل دچار هستید که ناشی از مراقبت های نامناسب دندان نیست ، از پزشک خود بخواهید تا سطح ویتامین های C و K شما را بررسی کند. همچنین ، برای اطمینان از دریافت ویتامین های لازم برای سالم ماندن ، از رژیم غذایی پیروی کنید.

غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از:

• میوه و مرکبات مرکبات
  • کلم بروکلی
  • توت فرنگی
  • گوجه فرنگیها
  • سیب زمینیها
  • فلفل دلمه ای

غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از:

• شاهی
  • کلم پیچ
  • اسفناج
  • خرده چوب سوئیس
  • کاهو
  • سبزی خردل
  • دانه های سویا
  • روغن کانولا
  • روغن زیتون

دلایل دیگر خونریزی لثه

خونریزی لثه

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند نیز ممکن است گاهی دچار مشکل لثه شوند. این احتمال بیشتر زمانی است که دندان مصنوعی خیلی محکم قرار بگیرد. اگر دندان مصنوعی یا سایر وسایل دهان و دندان باعث خونریزی لثه می شود با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود صحبت کنید. آنها ممکن است نیاز به برداشت های جدید داشته باشند تا یک دهانه مناسب تر ایجاد کنند.

بارداری معمولاً باعث این مورد می شود. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می افتد می تواند باعث حساسیت لثه شود. اختلالات خونریزی مانند هموفیلی و سرطان خون نیز می تواند خطر را افزایش دهد. در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون ممکن است لثه های شما بیشتر خونریزی کند. داروهای این کلاس شامل وارفارین ، آسپیرین و هپارین است

درمان خونریزی لثه

بهداشت مناسب دندان اولین مرحله برای کنترل خونریزی لثه است. برای تمیزکاری حرفه ای سالانه دو بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک در صورت ابتلا به التهاب لثه به شما اطلاع می دهد و نحوه مسواک زدن صحیح دندان ها را به شما آموزش می دهد. مسواک زدن مناسب و استفاده از نخ دندان می تواند پلاک را از خط لثه شما خارج کرده و خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش دهد.

دندانپزشک شما همچنین ممکن است به شما نشان دهد چگونه می توانید از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید تا پلاک های ایجاد شده در دهان شما به حداقل برسد. و شستشوی آب نمک گرم می تواند به آرام شدن لثه های متورم که به راحتی خونریزی می کنند ، کمک کند.

از مسواک نرم استفاده کنید. در مورد لثه های ملتهب آرام خواهد بود ، به خصوص اگر پس از مسواک زدن دچار خونریزی شوید. موهای متوسط ​​و سفت ممکن است برای لثه های ظریف شما ساینده باشند. ممکن است استفاده از مسواک برقی را نیز در نظر داشته باشید. سرهای برس مخصوص طراحی شده روی این مسواک ها می توانند به شما کمک کنند تا راحت تر از مسواک دستی خط لثه خود را تمیز کنید

اگر مشکلات دندان و لثه دارید می توانید با شماره های بالا یا از بخش قیمت و تعرفه در مورد این مشکل با ما در تماس باشید.