خشکی دهان یا زروستومیا ( Xerostomia ) چیست و چگونه آن را درمان کنیم

خشکی دهان یا زروستومیا

خشکی دهان یا زروستومیا ( Xerostomia ) چیست و چگونه آن را درمان کنیم

خشکی دهان یا زروستومیا شرایطی ناشی از کاهش حجم بزاق دهان است. خشك دهان به زراستومیا نیز گفته می شود. زیراکسوم می تواند صحبت کردن ، خوردن و هضم غذا را دشوار کرده و منجر به سوء تغذیه شود. اختلال عملکرد غده شدید دهان و بزاق باعث ایجاد اضطراب قابل توجه ، اختلالات دائمی دهان و گلو می شود و می تواند کیفیت زندگی فرد را مختل کند.

خشکی دهان یا زروستومیا چقدر شایع است؟

خشکی دهان یا زروستومیا

خشکی دهان حدود 10٪ از کل افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و بیشتر از مردان در زنان شیوع دارد. اختلالات تولید بزاق روی افراد سالخورده و افرادی که بیشتر از همه داروهای تجویزی و بدون نسخه تجویز می کنند ، تأثیر می گذارد.

فواید بزاق چیست؟

بزاق یک قسمت اساسی از دهان است و غالباً به صورت ناخودآگاه ترشح می شود. خاصیت روان کننده بزاق باعث آسایش و کمک به محافظت از بافت دهان در برابر زخم ها ، زخم ها و سایر حرکات اصطکاک می شود که همراه با غذا خوردن و صحبت کردن است. بزاق اسیدها را خنثی می کند و به محافظت در برابر پوسیدگی دندان و تهدیدات باکتریایی ، ویروسی یا قارچی کمک می کند. بزاق به هضم غذا کمک می کند و به دندان ها در بازسازی کمک می کند. بزاق همچنین در توانایی طعم فرد نقش بسیار مهمی دارد ، زیرا به عنوان حلال برای محرک های طعم عمل می کند. هنگامی که حجم بزاق کافی نیست ، همه این عملکردها مختل می شوند.

چه عواملی باعث خشکی دهان می شود؟

دلایل زیادی برای خشکی دهان وجود دارد. خشکی دهان معمولاً به عنوان یک عارضه داروهایی ایجاد می شود که باعث کاهش تولید بزاق می شوند ، از جمله داروهای فشار خون بالا ، آنتی هیستامین ها ، ضد افسردگی (مانند Wellbutrin ، Lexapro و Zoloft) ، دیورتیک ها ، ضد التهاب غیر استروئیدی ، استروئیدها (مانند پردنیزون و پردنیزولون) ) آمفتامین (مانند Adderall) ، و بسیاری دیگر. بیش از 400 داروی متداول وجود دارد که می توانند باعث خشکی دهان شوند.

گاهی اوقات خشکی دهان از بین می رود ، اما معمولاً تا زمانی که از دارو استفاده می شود ، ادامه می یابد. از دیگر دلایل خشکی دهان می توان به کمبود آب بدن ، معالجه پرتودرمانی برای درمان تومورهای سرطانی سر و گردن ، بیماری های غدد بزاقی ، رفع غدد بزاقی ، دیابت ، سیگار کشیدن ، استفاده از دخانیات جویدنی ، عدم تعادل هورمونی ، سینوزیت ، تنفس دهان ، آپنه خواب ، فیبروز کیستیک اشاره کرد.

خشکی دهان یا زروستومیا

اوریون ، کم کاری تیروئید و اختلالات خود ایمنی مانند سندروم Sjögren ، آرتریت روماتوئید ، HIV / AIDS و اریتماتوز لوپسی سیستمیک. اختلالات خوردن ، مانند بولیمی و بی اشتهایی ، سایر عوامل خطر برای بروز زراستومی است. در صورت مسدود شدن مجرای اصلی بزاق ، مثلاً از سنگ بزاقی یا عفونت ، تولید بزاق کاهش می یابد. عوامل خطر دیگر شامل استرس ، اضطراب و افسردگی است. بیماری آلزایمر و پارکینسون اغلب منجر به کم آبی بدن می شوند و باعث می شود فرد دائما در معرض خطر خشکی دهان باشد. اینها همراه با سكته مغزی می توانند به دلیل كاهش توانایی در درک احساس دهان باعث ایجاد خشکی دهان شوند حتی اگر عملکرد بزاق كافی باشد.

آسیب عصبی یا ضربه به سر و گردن می تواند روی اعصاب تأثیرگذار در دهان تأثیر بگذارد و منجر به احساس خشکی دهان شود.تنگی نفس ممکن است در اثر حمله وحشت یا اضطراب ایجاد شود که می تواند باعث خشکی دهان شود. اما تنگی نفس ممکن است نشانه ای از مشکلات جدی تنفسی یا گردش خون (مانند حمله قلبی) باشد.

خشکی دهان اغلب در بارداری یا شیردهی به دلیل کم آبی و تغییرات هورمونی اتفاق می افتد و اغلب با حالت تهوع همراه است.کسانی که تحت درمان آپنه انسدادی خواب از جمله CPAP قرار دارند ، ممکن است خشکی دهان را تجربه کنند. این معمولاً به دلیل هر یک از موارد زیر است:

  • نشت ماسک
  • خواب با دهان باز
  • هوای غیر مرطوب

مشاوره با پزشک متخصص مدیریت آپنه خواب می تواند کمک کننده باشد.

علائم و نشانه های خشکی دهان چیست؟

خشکی دهان یا زروستومیا

افرادی که از دهان خشک شکایت می کنند ممکن است برخی از یا علائم زیر را داشته باشند:

  • احساس خشکی در دهان
  • احساس خشکی در گلو ، گلو درد
  • تشنگی مکرر
  • مشکل در صحبت کردن ، جویدن و بلعیدن (دیسفاژی)
  • نیاز به نوشیدن مایعات به منظور بلع بیشتر است
  • حس طعم کاهش یافته یا تغییر یافته
  • لبهای ترک خورده
  • سرسختی دهان
  • چشمهای خشک
  • لثه های کم رنگ
  • سردرد ، سرگیجه
  • بوی بد دهان
  • سرفه مداوم
  • معابر خشک بینی
  • گوشه های خشک دهان
  • حالت تهوع
  • زخم های دهان ، زخم ها
  • مشکل در قبول پروتز
  • زبان سفید نشانگر عفونت قارچی مانند مخمر (کاندیدیازیس)
  • احساس سوزش ، درد ، یا احساس سوزن سوزن شدن در دهان ، زبان یا گلو
  • قرمز شدن ، تورم لثه ، لثه و پریودنتیت
  • پوسیدگی دندان – مخصوصاً در اطراف خط لثه یا روی سطوح ریشه

عفونتهای قارچی در فرد مبتلا به خشکی دهان یا زروستومیا رخ می دهد ممکن است با بیماری یا بیماری زمینه ای دیگری مانند بیماری آدیسون ، HIV یا دیابت همراه باشد. شایع ترین علامت عفونت قارچی دهان سوزش زبان یا پلاک سفید یا تیره بر روی زبان یا بافت های نرم دهان است. غالباً ، دهان خشک اغلب در شب هنگام خواب به ویژه در دهانشویه ها نمایان می شود.

نحوه تشخیص زروستومیا

خشکی دهان یا زروستومیا

با مشاهده خشکی دهان ، دندانپزشک می تواند در تعیین علت خشکی دهان و به دست آوردن تشخیص مناسب کمک کننده باشد. این تشخیص در تهیه یک برنامه برای مدیریت و درمان کمک خواهد کرد. دندانپزشک غده های اصلی بزاق و مجاری را بررسی می کند تا انسداد را بررسی کند و ممکن است جریان بزاق تحریک شده و غیر تحریک را اندازه گیری کند.

لب ها ، زبان و بافت های دهان همه از نظر خشکی مورد بررسی قرار می گیرند. بعضی اوقات بیمار حتی اگر جریان بزاق کافی باشد ، هنوز از دهان خشک شکایت می کند. از آنجا که علائم خشکی دهان از نظر فردی متفاوت است ، درمان متفاوت است. بعضی اوقات درمانهایی برای شکایت طولانی مدت و مزمن خشکی دهان و حتی بدون علائم بالینی تغییر در دهان انجام می شود. دندانپزشک می تواند یک منبع مهم برای اطلاعات خاص برای مدیریت خشکی دهان باشد.

راه حل های خانگی و گزینه های درمانی خشکی دهان چیست؟

خشکی دهان یا زروستومیا
بسیاری از آنها درمان های بدون نسخه (OTC) هستند. درمان خشکی دهان را می توان به چهار دسته زیر تقسیم کرد: حفظ بزاق ، تعویض بزاق ، تحریک بزاق و جلوگیری از پوسیدگی و عفونت مخمر (کاندیدا).

  • حفظ بزاق: اگر محتوای بزاقی کم باشد ، فرد باید تا حد ممکن انجام دهد تا بافتهای دهان تا حد ممکن مرطوب شود و مواردی را که باعث خشک شدن دهان است ، محدود کنید. افرادی که دچار خشکی دهان هستند باید سعی کنند تا حد امکان از طریق بینی خود تنفس کنند و تنفس دهان را محدود کنند. جلوگیری از کافئین ، الکل و دخانیات بسیار مهم است. استفاده از مرطوب کننده برای معرفی رطوبت بیشتر به یک اتاق یا کنار تختخواب می تواند به خصوص در هنگام خواب کمک کننده باشد. از آنتی هیستامین های OTC یا سرکوب کننده ها استفاده نکنید ، زیرا می توانند دهان را نیز خشک کنند.
  • تعویض بزاق: بسیاری از داروهای خانگی برای جایگزینی رطوبت موجود در بزاق دهان وجود دارد. این موارد شامل نوشیدن آب بیشتر در طول روز ، به ویژه هنگام غذا است. مکیدن تراشه های یخ در طول روز به شما کمک می کند تا دهان تا حد ممکن مرطوب بماند. دهانشویه می تواند مفید باشد ، اما می تواند مضر نیز باشد. در هنگام انتخاب دهانشویه ، فرد باید محصولی را انتخاب کند که حاوی الکل نیست ، مانند بیوتن ، برای محصولات حاوی الکل فقط باعث خشکی بیشتر دهان می شود. دهانشویه بسته به دلیل عدم وجود الکل و خواص عالی برای کشتن میکروب می تواند بسیار مفید باشد. جایگزین های بزاق مصنوعی OTC و روان کننده های خوراکی حاوی گلیسیرین در هنگام غذا خوردن و صحبت کردن به شما کمک می کنند. آنها زردوستومی را درمان نمی کنند ، اما تسکین می یابند. مرطوب کردن لب ها با مومیایی یا وازلین نیز می تواند کمک کننده باشد.
  • تحریک بزاق: جویدن آدامس می تواند به تحریک جریان بزاق کمک کند ، اما مهم است که به یاد داشته باشید از مصرف آدامس یا شیرینی هایی که دارای قند در آنها هستند استفاده نکنید و یا فرد در معرض خطر بیشتری برای ایجاد حفره قرار خواهد گرفت. قطره های لیمو عاری از قند ، لوزه یا سایر آب نبات های سخت نیز می توانند به تحریک غدد بزاقی کمک کنند. سایر روشهای درمانی شامل داروهایی است که به افزایش جریان بزاق مانند پیلوکارپین (سالوژن) و سوییملین (Evoxac) کمک می کند. از این داروهای تجویزی نباید توسط افرادی که آسم یا گلوکوم دارند جلوگیری شود.
  • پیشگیری از پوسیدگی و عفونت کاندیدا: حفره ، لثه ، بیماری پریودنتال و عفونت های قارچی از عوارض شایع خشکی دهان است. یک محیط خشک دهان ، کنترل پلاک دندان را دشوارتر می کند ، بنابراین مراقبت دقیق و بهداشت دهان و دندان در جلوگیری از پوسیدگی شایع ، لثه و بیماری پریودنتال ضروری است. فرد مبتلا باید از رژیم غذایی کم قند استفاده کند و برای مقابله با تأثیرات خشکی دهان روی دندان ها و بافت های دهانی ، روزانه از درمان های فلوراید و شستشوی ضد میکروبی استفاده کند. خمیردندان های تجویز شده حاوی فلوراید ، کلسیم و فسفات بیشتر به محافظت و مجدداً ترمیم دندان در صورت لزوم کمک می کنند. مراجعه به مکرر به دندانپزشک برای کمک به مدیریت این عوارض ضروری است. از آنجا که افراد مبتلا به خشکی دهان اغلب به عفونت های قارچی مانند برفک (کاندیدیازیس خوراکی) مبتلا می شوند ، ممکن است به درمان موضعی ضد قارچ مانند شستشو و قرص های حل کننده نیاز داشته باشند. دندانه ها اغلب دارای عفونت های قارچی هستند ، بنابراین باید روزانه در کلرهگزیدین یا 1٪ سفید کننده خیس شوند.

آیا می توان از خشکی دهان جلوگیری کرد؟

در واقع هیچگونه پیشگیری از خشکی دهان وجود ندارد ، فقط عوارض جانبی خشکی دهان وجود دارد. برای جلوگیری از عواقب ویرانگر خشکی مزمن دهان بر سلامت دندان و سلامت عمومی آن ، تشخیص هرچه سریعتر تشخیص ، تشخیص و درمان زردوستومی بسیار مهم است.

چشم انداز

خشکی دهان یا زروستومیا

پیش آگهی (چشم انداز) به علت اصلی خشکی دهان بستگی دارد. مدیریت باید بر روی حذف علت در صورت امکان متمرکز باشد ، مانند کم آبی ، کم خونی و استرس. اگر علت آن برطرف نشود ، لازم است فرد مبتلا را تا حد امکان راحت و عاری از پوسیدگی و عفونت مخمر کاندیدا نگه دارید. با استفاده از تکنیک های ساده برای کمک به تحریک بزاق ، جایگزین کردن بزاق و محافظت از دندان ها و بافت های اطراف می توان انتظار داشت که پیشگیری از بروز عوارض جانبی خشکی دهان پیش بینی بسیار خوبی داشته باشد.

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید