حساسیت دندان به سرما، گرما و مواد غذایی خاص

حساسیت دندان به سرما، گرما و مواد غذایی خاص

آیا تاکنون بعد از خوردن بستنی یا یک قاشق سوپ داغ احساس درد یا ناراحتی در دندان کرده اید؟ این اتفاق به خاطر حساسیت دندان به سرما و گرما و بعضی از مواد خوراکی است. در حالی که درد ناشی از غذاهای گرم یا سرد می تواند نشانه پوسیدگی باشد ، در افرادی که دندانهای حساس دارند نیز رایج است.

حساسیت دندان یا “حساسیت به عاج” دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: درد یا ناراحتی در دندان به عنوان پاسخ به برخی از محرک ها ، مانند درجه حرارت گرم یا سرد نمایش داده می شود

ممکن است این بیماری موقتی یا یک مشکل مزمن باشد و بر روی یک دندان ، چندین دندان یا تمام دندانهای یک فرد اثر بگذارد. این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ، اما بیشتر موارد دندانهای حساس با تغییر در رژیم بهداشت دهان و دندان به راحتی درمان می شوند.

علائم حساسیت دندان

حساسیت دندان

افرادی که دندانهای حساس دارند ممکن است به عنوان پاسخ به محرک های خاص ، درد یا ناراحتی را تجربه کنند. ممکن است این درد را در ریشه دندانهای آسیب دیده حس کنید. رایج ترین محرک ها شامل موارد زیر است:

• غذاهای گرم و نوشیدنی
  • غذاهای سرد و نوشیدنی
  • هوای سرد
  • غذاها و نوشیدنی های شیرین
  • غذاهای اسیدی و نوشیدنی
  • آب سرد ، به ویژه در هنگام تمیز کردن روتین دندان
  • مسواک زدن یا نخ دندان زدن
  • شستشوی دهان مبتنی بر الکل

بدون هیچ دلیل واضح علائم شما ممکن است به مرور زمان بیایند. آنها ممکن است از خفیف تا شدید باشد.

چه عواملی باعث ایجاد حساسیت دندان می شوند؟

برخی از افراد به دلیل داشتن مینای نازک تر ، به طور طبیعی دندان های حساس تری نسبت به سایرین دارند. مینا لایه بیرونی دندان است که از آن محافظت می کند. در بسیاری موارد ، مینای دندان با موارد زیر از بین می رود

• مسواک زدن بیش از حد سخت
  • شب دندان های خود را بهم بکشید
  • به طور مرتب غذاهای اسیدی و نوشیدنی بخورید یا بنوشید

بعضی اوقات ، شرایط دیگر می تواند منجر به حساسیت دندان شود. به عنوان مثال ریفلاکس معده (GERD) معده می تواند باعث شود اسید از معده و مری بیرون بیاید و ممکن است به مرور زمان دندان ها را بخورد. شرایطی که باعث استفراغ مکرر – از جمله گاستروپارزیس و بولیمیا – می شود باعث اسید شدن مینای دندان می شود.

عفونت لثه می تواند بخش هایی از دندان را در معرض و محافظت نکرده و همچنین باعث ایجاد حساسیت شود.

پوسیدگی دندان ، دندانهای شکسته ، دندانهای خرد شده و پرهای فرسوده یا تاجها می توانند عاج دندان را در معرض دید قرار دهند و باعث ایجاد حساسیت می شوند. در این صورت ، احتمالاً به جای اکثر دندانها ، فقط در یک دندان یا ناحیه خاص در دهان حساسیت خواهید داشت.

ممکن است دندانهای شما به دنبال کارهای دندانپزشکی مانند گرفتن پر کردن ، تاج یا سفید شدن دندان ها به طور موقت حساس باشند. در این حالت ، حساسیت به یک دندان یا دندانهای اطراف دندان که دریافت دندان پزشکی نیز محدود می شود. این باید بعد از چند روز فروکش کند.

نحوه تشخیص

اگر برای اولین بار حساسیت دندان را تجربه می کنید ، با دندانپزشک خود ملاقات کنید. آنها می توانند به سلامت دندانهای شما نگاه کنند و مشکلات احتمالی مانند حفره ها ، پر کردن های سست یا لثه های شکسته را که می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند ، بررسی کنند.

دندانپزشک شما می تواند این کار را در حین تمیز کردن معمول دندانپزشکی انجام دهد. آنها دندان های شما را تمیز می کنند و یک معاینه بینایی انجام می دهند. آنها ممکن است با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی دندانهای شما را لمس کنند تا حساسیت را بررسی کنند ، همچنین ممکن است یک پرتوی ایکس را روی دندانهای شما سفارش دهند تا علل مانند حفره ها را رد کنند.

حساسیت دندان چگونه درمان می شود؟

23 Aug 2010 — Mouthwash — Image by © LEA PATERSON/Science Photo Library/Corbis

اگر حساسیت دندان شما خفیف است ، می توانید درمان های بدون نسخه دندان را امتحان کنید.

خمیردندان را انتخاب کنید که برچسب آن مخصوص دندانهای حساس است. این خمیردندان ها هیچ ماده تحریک کننده ای ندارند و ممکن است مواد حساس کننده ای داشته باشند که به شما کمک می کند تا ناراحتی در سفر به عصب دندان را مسدود کنید.

وقتی صحبت از دهانشویه می شود ، یک شستشوی دهانی بدون الکل را انتخاب کنید ، زیرا برای دندانهای حساس تحریک کننده تر خواهد بود.

استفاده از مسواک های نرم تر و مسواک زدن ملایم تر نیز می تواند کمک کند. مسواک های نرم به این ترتیب برچسب گذاری می شوند.

این کار به طور معمول چندین برنامه کاربردی را می طلبد. باید طی یک هفته شاهد پیشرفت باشید.

اگر معالجه خانگی کار نمی کند ، می توانید در مورد دندانپزشکی و دهانشویه با دندانپزشک خود صحبت کنید. آنها همچنین ممکن است در محل کار ژل فلوراید یا مواد حساس کننده کننده درجه تجویز کنند. اینها می توانند به تقویت مینا و محافظت از دندان های شما کمک کنند.

درمان

اگر شرایط اساسی باعث حساسیت دندان شما می شود ، می خواهید قبل از اینکه باعث خراب شدن مینا شود و به دندان آسیب برساند ، آن را درمان کنید.

GERD را می توان با كاهش دهنده اسید معالجه كرد و بولیمی باید تحت نظر روانپزشك تحت درمان قرار گیرد.

با استفاده از مسواک زدن ملایم تر و حفظ بهداشت دهان و دندان می توان لثه ها را درمان کرد. در موارد حساسیت شدید و ناراحتی ناشی از رکود شدید لثه ، ممکن است دندانپزشک شما استفاده از پیوند لثه را توصیه کند. این روش شامل گرفتن بافت از کام و قرار دادن آن بر روی ریشه برای محافظت از دندان است.

شما می توانید خودتان را آموزش دهید تا با توجه به این که در طول روز این کار را انجام ندهید ، از چسبیدن یا ساییدن دندان خود دست بکشید. کاهش استرس و کافئین قبل از خواب نیز می تواند به شما در جلوگیری از ساییده شدن دندان در شب کمک کند.

اگر این روش کار نمی کند ، می توانید شبانه از یک محافظ دهان استفاده کنید تا آسیبی به دندان شما وارد نشود.

اگر حساسیت دندان شما خوردن را دشوار می کند ، در مورد پیدا کردن راه حل با دندانپزشک خود صحبت کنید. بسیاری از خمیردندان ها و دهانشویه ها برای دندان های حساس موجود در پیشخوان طراحی شده است.

اگر اینها مؤثر نیستند ، در مورد دندانپزشکی و دهانشویه با دندانپزشک خود صحبت کنید. همچنین اگر علائم حفره یا آسیب احتمالی ریشه را تجربه می کنید ، باید با دندانپزشک خود ملاقات کنید تا بتوانید به سرعت درمان کنید و از عوارض پیشگیری کنید. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد خود به خود دندان که بدون دلیل مشخص رخ می دهد
  • حساسیت دندان در یک دندان موضعی است