پوسیدگی دندان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد

پوسیدگی دندان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد

سوراخ دندان چیزی است که از پوسیدگی دندان به دست می آورید و به نوعی یک آسیب دندانی است. پوسیدگی دندان می تواند هم در پوشش بیرونی دندان (مینای دندان) و هم در لایه داخلی (تحت عنوان عاج) به وجود بیاید. در ادامه علائم، نشانه ها و درمان پوسیدگی دندان را بررسی می کنیم.

چه عواملی باعث پوسیدگی می شود

پوسیدگی دندان

هنگامی که مواد غذایی با کربوهیدرات هایی مانند نان ، غلات ، شیر ، سودا ، میوه ، کیک یا آب نبات روی دندان های خود باقی می مانند باکتری های موجود در دهان شما آنها را به اسید تبدیل می کنند. باکتریها ، اسید ، مواد غذایی باقی مانده و بزاق شما برای تشکیل پلاک ترکیب می شوند که به دندان می چسبند. اسیدهای موجود در پلاک مینا را حل می کنند و سوراخ هایی به نام حفره ایجاد می کنند. عوامل زیر نیز در به وجود آمدن پوسیدگی دندان موثر هستند.

  • بهداشت دهان و دندان ضعیف: عدم مسواک زدن به طور مرتب دندان ها باعث می شود پلاک ایجاد شود و به مینای دندان حمله کند.
  • تشکیل پلاک: وقتی به طور مرتب برداشته نمی شود ، پلاک به دندان های شما می چسبد و با گذشت زمان ساخته می شود. با وجود قند ، پلاک اسید تولید می کند که به مینای دندان شما حمله می کند و در نهایت می تواند باعث ایجاد سوراخ در دندان شما شود ، در غیر این صورت به عنوان حفره شناخته می شود.
  • خشکی دهان: بزاق به شستن پلاک از دندان ها و بافر کردن اسید کمک می کند. اگر دهان خشک دارید و بزاق خیلی کمی دارید ، ممکن است پلاکت ها و باکتری های دندان سریعتر رشد کنند.
  • خوردن و آشامیدن: اینجاست که همه چیز شروع می شود. از آنجا که همه ما برای زندگی باید غذا بخوریم و بنوشیم ، راهی برای جلوگیری از این وجود ندارد ، اما در شکل گیری حفره ها نقش مهمی دارد. هنگامی که می خورید یا می نوشید ، کربوهیدرات ها روی دندان های شما باقی می مانند تا زمانی که مسواک بزنید. حتی بعد از مسواک زدن ، ممکن است نتوانید تمام ذرات مواد غذایی یا کربوهیدرات ها را از دندان خود خارج کنید. غذاهایی که تمایل به چسبیدن به دندان شما دارند ، می توانند خطر ابتلا به حفره دندان را افزایش دهند. حتماً به طور مرتب دندان خود را مسواک بزنید ، به خصوص بعد از نوشیدن شیر یا شکر حاوی سودا ، یا بعد از خوردن میوه خشک ، غلات خشک ، آب نبات سخت ، کارامل ، تافی ، کشمش ، غلات شیرین ، و کوکی ها.
  • باکتری ها و اسیدهای پلاک: در حالی که اکثر مردم دوست ندارند در مورد آن فکر کنند ، باکتری ها به طور طبیعی در دهان و دندان های شما زندگی می کنند. هنگامی که این باکتری ها کربوهیدرات هایی را که روی دندان ها و دهان شما باقی می ماند هضم می کنند ، اسید تشکیل می شود.
  • مشکلات پزشکی: برخی از انواع درمان سرطان که سر و گردن را در معرض اشعه قرار می دهد می تواند با تغییر آرایش بزاق باعث تقویت حفره دندان شود و باعث افزایش رشد باکتری ها شود.

چه کسی دچار پوسیدگی دندان می شود

پوسیدگی

بسیاری از مردم فکر می کنند فقط کودکان دچار پوسیدگی دندان می شوند ، اما با افزایش سن ، تغییراتی در دهان شما ایجاد می کند. هرچه پیرتر می شوید ، لثه ها از دندان های شما جدا می شوند. آنها همچنین به دلیل بیماری لثه می توانند از بین بروند. این امر ریشه دندان های شما را در معرض پلاک قرار می دهد. و اگر غذاهای پر قند یا پر کربوهیدرات زیادی مصرف می کنید ، احتمال ابتلا به حفره ها بیشتر است.

بزرگسالان گاهی اوقات در اطراف لبه های پر شدن دچار پوسیدگی می شوند. سالمندان اغلب کارهای دندانپزشکی زیادی انجام می دهند زیرا در زمان کودکی فلوراید یا مراقبت های دهانی خوبی دریافت نمی کنند. با گذشت سالها ، این پر کردن ها می توانند دندانها را ضعیف کرده و بشکنند. باکتری ها در شکاف ها جمع می شوند و باعث پوسیدگی می شوند.

چگونه بفهمیم پوسیدگی دندان داریم

دندانپزشک شما هنگام معاینه منظم دندان ، حفره ها را پیدا می کند. او دندان های شما را مورد بررسی قرار می دهد ، به دنبال نقاط نرم و یا از اشعه X برای بررسی بین دندان های شما استفاده می کند.

اگر مدتی حفره داشتید ، ممکن است دچار درد دندان شوید ، به خصوص بعد از خوردن یا نوشیدن چیزی شیرین ، گرم یا سرد. گاهی اوقات می توانید چاله ها یا سوراخ هایی در دندان های خود مشاهده کنید.

پوسیدگی دندان
پوسیدگی چگونه درمان می شود

درمان بستگی به این دارد که حفره چقدر بد است. بیشتر اوقات ، دندانپزشک قسمت متلاشی دندان شما را با مته برمی دارد. او سوراخ را با یک پر از ساخته شده از آلیاژ نقره ، طلا ، چینی ، یا رزین کامپوزیت پر می کند. این مواد ایمن هستند.

برخی از افراد نگرانی در مورد روش پر کردن به نام آمالگام را مطرح کرده اند ، اما انجمن دندانپزشکی آمریکا ، FDA و سایر آژانس های بهداشت عمومی می گویند که آنها بی خطر هستند و آلرژی به پر کردن برای آن نادر است.

منبع: Healthline

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید