مواد غذایی که دندان را خراب می کند و باعث پوسیدگی دندان می شود

مواد غذایی که دندان را خراب می کند

مواد غذایی که دندان را خراب می کند و باعث پوسیدگی دندان می شود

آیا می دانید که کدام مواد غذایی دندان را خراب می کند و باعث پوسیدگی دندان می شود؟ در این مطلب 8 مورد از مواد غذایی که دندان را خراب می کنند معرفی می کنیم تا از پوسیدگی دندان و خراب شدن آن جلوگیری کنید.

باید بدانید که نباید بسیاری از مواد غذایی را بیش از حد مصرف کرد، این بدان دلیل است که بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث پلاک شوند و این آسیب جدی به دندان شما وارد می کند. پلاک یک لایه چسبناک پر از باکتری است که به بیماری لثه و پوسیدگی دندان کمک می کند. بعد از خوردن یک میان وعده قند یا وعده غذایی ، قندها باعث می شوند که باکتریها اسیدهایی را که به مینای دندان حمله می کنند ، آزاد کنند. هنگامی که مینای دندان شکسته شود ، پوسیدگی هایی ایجاد می شوند.

مواد غذایی که دندان را خراب می کند

براساس اعلام مرکز کنترل بیماری و پیشگیری از منبع معتبر ، پوسیدگی ها شایعترین بیماری مزمن است که افراد 6 تا 19 ساله با آنها روبرو هستند. آنها عوارضی مانند درد ، مشکلات جویدن و آبسه دندان ایجاد می کنند. و اگر نخ دندان نکشدید یا مسواک نزنید ، پلاک شما سخت می شود و به تارت تبدیل می شود. تارتار بالای لثه می تواند منجر به لثه شود ، یک شکل اولیه بیماری لثه است.

چگونه می توانید جلوی تخریب پلاک در دهان خود را بگیرید؟ علاوه بر مسواک زدن حداقل دو بار در روز و نخ دندان زدن و مرتبا مراجعه به دندانپزشک ، سعی کنید از غذاهای زیر اجتناب کنید و یا آن ها را به صورت محدودتر مصرف کنید:

مواد غذایی که دندان را خراب می کند

مواد غذایی که دندان را خراب می کند
1. آب نبات ترش

جای تعجب نیست که آب نبات برای دهان شما بد است. اما آب نبات ترش حاوی اسیدهای بیشتر و متفاوتی است که روی دندانهای شما سفت تر است. بعلاوه ، چون آنها جویدنی هستند ، برای مدت طولانی دیگر به دندانهای شما می چسبند ، بنابراین احتمالاً باعث پوسیدگی می شوند. اگر می خواهید شیرینی بخورید ، به جای آن یک مربع شکلات بگیرید که می توانید سریع آن را جوید و به راحتی بشویید.

2. نان

بله نان از مواد غذایی است که دندان را خراب می کند . هنگام جویدن نان ، بزاق شما نشاسته ها را به شکر تجزیه می کند. نان که اکنون به ماده ای مانند خمیر چسبناک تبدیل شده است ، به شکافهای بین دندان می چسبد. و این می تواند پوسیدگی ایجاد کند. وقتی می خواهید برخی از کربوهیدرات ها را دنبال کنید ، هدف از انواع کمتری تصفیه شده مانند گندم کامل است. این مواد حاوی قندهای کمتری هستند و به راحتی تجزیه نمی شوند.

3. الکل

همه ما می دانیم که نوشیدن الکل دقیقاً سالم نیست و یکی از مواد غذایی است که دندان را خراب می کند . اما آیا متوجه شدید که وقتی می نوشید ، دهان خود را خشک می کنید؟ یک دهان خشک فاقد بزاق است ، که ما لازم است دندان هایمان را سالم نگه داریم. بزاق از چسبیدن مواد غذایی به دندانهای شما جلوگیری می کند و ذرات غذا را از بین می برد. حتی به ترمیم علائم اولیه پوسیدگی دندان ، بیماری لثه و سایر عفونت های دهان کمک می کند. برای کمک به مرطوب نگه داشتن دهان ، آب زیادی بنوشید و از شستشوی فلوراید و محلول های هیدراتاسیون خوراکی استفاده کنید.

 

4- نوشیدنی های گازدار

از جلمه مواد غذایی که دندان را خراب می کند نوشابه است، همه ما می دانیم که ، اگر وجود داشته باشد ، نوشابه زیاد مفید نیست، حتی اگر کلمه “رژیم” روی قوطی گرفته شود. یک منبع مطالعات معتبر اخیر حتی دریافت که نوشیدن مقادیر زیادی نوشابه گازدار می تواند به اندازه استفاده از متامفتامین و ترک کوکائین به دندان شما آسیب برساند. نوشابه های گازدار پلاک قادر به تولید اسید بیشتری برای حمله به مینای دندان هستند. بنابراین اگر روز به روز سودا بنوشید ، در اصل دندانهای خود را به اسید آغشته می کنید. بعلاوه دهان شما را خشک می کند ، به این معنی که بزاق کمتری دارید. و نکته آخر اینکه ، سودا های رنگ تیره می توانند دندان های شما را رنگ کنند یا لکه دار کنند. توجه: بلافاصله پس از نوشیدن نوشابه ، دندان های خود را مسواک نزنید. این در واقع می تواند سرعت فروپاشی را تسریع کند.

5. یخ

یخ هم از جمله مواد غذایی است که دندان را خراب می کند، تمام آنچه در آن موجود است آب است ، بنابراین جویدن یخ خوب است ، درست است؟ طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا چنین نیست. جویدن ماده سخت می تواند باعث آسیب دیدن مینای دندان شود و شما را در موارد اضطراری دندان مانند دندانهای خرد شده ، ترک خورده یا شکسته و یا تاج های شل حساس کند. می توانید از یخ خود برای خنک کردن نوشیدنی ها استفاده کنید ، اما آن را جوید. برای مقاومت در برابر تمایل ، از آب سرد یا نوشیدنی بدون یخ استفاده کنید.

6. مرکبات

پرتقال ، گریپ فروت و لیمو مانند میوه و آب میوه ها بسیار خوشمزه هستند و دارای ویتامین C هستند اما مقدار اسید آنها می تواند مینای دندان را از بین ببرد و دندانها را در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر می کند. حتی فشار دادن یک لیمو یا لیموترش به آب اسید را به یک نوشیدنی اضافه می کند. بعلاوه ، اسید مرکبات می تواند برای زخم های دهان آزار دهنده باشد. اگر می خواهید دوز آنتی اکسیدان و ویتامین های آنها را دریافت کنید ، در وعده های غذایی آنها را با اعتدال بخورید و بنوشید و بعد از آن با آب بشویید.

7. چیپس سیب زمینی

خرد شدن یک تراشه سیب زمینی برای بسیاری از ما از نظر ابدی رضایت بخش است. متأسفانه ، آنها با نشاسته پر شده اند ، و می توانند قندهایی که در بین دندانها گیر کرده و باکتریهای موجود در پلاک را تغذیه می کنند ، تبدیل شوند. از آنجا که ما به ندرت فقط یک مورد داریم ، تولید اسید از چیپس ماند و مدتی ماندگار شد. بعد از اینکه روی یک کیسه چسبانید ، نخ را بزنید تا ذرات به دام افتاده را از بین ببرید.

مواد غذایی که دندان را خراب می کند

8- میوه های خشک

احتمالاً فرض می کنید میوه های خشک شده یک میان وعده سالم هستند. این ممکن است درست باشد ، اما بسیاری از میوه های خشک – زردآلو ، آلو ، انجیر و کشمش ، به نام چند – چسبنده هستند. آنها گیر کرده و در دندان ها و شکافهایشان چسبیده و قند زیادی به جا می گذارند. اگر دوست دارید میوه های خشک بخورید ، حتما دهان خود را با آب بشویید و بعد از آن مسواک بزنید و نخ بزنید. و از آنجا که آنها قند کمتری دارند ، بهتر است به جای آن نسخه های تازه را بخورید!

همچنین می توانید مواد غذایی مفید برای دندان را از این بخش بخوانید.

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید