فلوراید چیست و چه فوایدی برای دندان دارد

فلوراید

فلوراید چیست و چه فوایدی برای دندان دارد

فلوراید چیست ؟ فلوراید ماده معدنی در استخوان ها و دندان های شما است. به طور طبیعی در آب، خاک، گیاهان،سنگها و هوا یافت می شود، فلوراید معمولاً در دندانپزشکی برای تقویت مینای دندان ، که لایه بیرونی دندانهای شما است ، استفاده می شود.

فلوراید به جلوگیری از حفره ها و پوسیدگی دندان کمک می کند. همچنین به مقدار کم به منابع آب عمومی در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر اضافه شده است. به این فرآیند فلوریداسیون آب گفته می شود.

فلوراید چیست ؟ فلوراید برای چه مواردی استفاده می شود؟

فلوراید

در زمینه سلامت انسان ، فلوراید عمدتاً برای بهبود سلامت دندان استفاده می شود. بعضی اوقات می توانید آن را در منبع آب محلی خود و بسیاری از محصولات بدون نسخه (OTC) از جمله:

  • خمیر دندان
  • شستشو دهان
  • مکمل

اگر دندان شما بیش از حد دچار پوسیدگی می شود ، دندانپزشک شما ممکن است استفاده از شستشوی دهانی با فلوراید را توصیه کند. این شستشوها معمولاً از فلوراید غلظت بالاتری نسبت به گزینه های OTC دارند.

موارد استفاده از فلوراید

فلوراید

  • در اسکن های تصویربرداری پزشکی ، مانند اسکن PET
  • به عنوان یک عامل تمیز کردن
  • در سموم دفع آفات
  • برای ساختن تفلون ، فولاد و آلومینیوم

مزایای استفاده از فلوراید چیست؟ چرا باید از فلوراید استفاده کنیم

فلوراید برای دندان مفید است زیرا به آنها در موارد زیر کمک می کند:

  • بازسازی (یادآوری) مینای دندان ضعیف شده
  • از بین رفتن مواد معدنی از مینای دندان را آهسته کنید
  • علائم اولیه پوسیدگی دندان
  • از رشد باکتریهای مضر دهان جلوگیری کنید

هنگامی که باکتری های دهان شما قند و کربوهیدرات را تجزیه می کنند ، اسیدهایی تولید می کنند که در مواد معدنی موجود در مینای دندان شما وجود دارد. این از دست دادن مواد معدنی به عنوان خنثی سازی گفته می شود. مینای دندان ضعیف شده دندان های شما را در برابر باکتری های ایجاد حفره آسیب پذیر می کند.

فلوراید به نوسازی مجدد مینای دندان شما کمک می کند ، که می تواند از حفره ها جلوگیری کرده و علائم اولیه پوسیدگی دندان را معکوس کند.

به گفته منبع قابل اعتماد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، میانگین تعداد دندان های مفقود یا پوسیده در کودکان 12 ساله در ایالات متحده از اواخر دهه 1960 تا اوایل دهه 1990 68 درصد کاهش یافته است. این به دنبال معرفی ، و گسترش آب فلوراید در جوامع ، و افزودن فلوراید به خمیردندان ها و سایر محصولات دندانپزشکی بود.

فلوراید
عوارض فلوراید چیست

در حالی که فلوراید یک ترکیب طبیعی است ، اما در مصرف دوزهای زیاد همچنان می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. در ایالات متحده میزان فلوراید افزوده شده به آب معمولاً حدود 0.7 قطعه در میلیون (ppm) است ، حداکثر مجاز تا سال 2015.

فلوروز دندان

فلوئوروزیس دندان هنگامی اتفاق می افتد که فلوئورید بیش از حد مصرف می کنید در حالی که دندان های شما هنوز هم در زیر لثه شما شکل می گیرد. این امر باعث ایجاد لکه های سفید در سطح دندان های شما می شود. به غیر از ظهور لکه های سفید ، فلوروز دندان باعث ایجاد علائم و آسیبی نمی شود.

تمایل دارد فقط کودکان زیر 8 سال که دندانهای دائمی در آن وارد می شوند را تحت تأثیر قرار دهند. کودکان همچنین احتمال بیشتری دارند که خمیردندان را بلعند ، که حاوی فلوئورید قابل توجهی بیشتر از آب فلوریده است.

شما می توانید با نظارت بر دندان هنگام مسواک زدن ، خطر ابتلا به فلوروز دندان را کاهش دهید تا مطمئن شوید که مقادیر زیادی از خمیردندان را نمی بلعید.

فلوروز اسکلتی

فلوروز اسکلتی شبیه به فلوروز دندان است اما استخوان ها را به جای دندان درگیر می کند. علائم اولیه شامل درد مفاصل و سفتی است. با گذشت زمان ، می تواند ساختار استخوان را تغییر داده و باعث کلسیفیکاسیون رباط ها شود.

این امر ناشی از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض منبع معتبر به مقادیر بالای فلوراید ، اغلب در آب آشامیدنی است. چندین مورد می تواند باعث ایجاد بیش از حد فلوراید در آب ، از جمله آلودگی تصادفی ناشی از آتش سوزی یا انفجار شود. برخی از مناطق از جمله بخش های وسیعی از آفریقا و آسیا نیز دارای ذخایر زمین شناسی زیادی از فلوراید هستند که می توانند منابع آب را آلوده کنند.

همچنین مواردی از فلوروز اسکلتی در ایالات متحده گزارش شده است ، هرچند این منبع نادری قابل اعتماد است. در مورد مورد اعتماد یک مرد 52 ساله آمریکایی که دارای فلوروز اسکلتی است ، متخصصان نتیجه گرفتند که احتمالاً به دلیل بلع خمیردندان است.

فلوراید

آیا آب فلوراید خطرناک است؟ فلوراید چیست

محققان در سراسر جهان صدها مطالعه انجام داده اند که به بررسی ایمنی اضافه کردن غلظت کم فلوراید به آب آشامیدنی است. هیچ مدرکی مبنی بر افزودن فلوئورید به منابع آب محلی در ایالات متحده وجود ندارد ، گذشته از موارد خفیف گاه به گاه فلوروز دندان.

با این حال ، برخی از مردم ادعا می کنند که آب فلوئوره شده باعث ایجاد انواع مشکلات سلامتی ، از جمله:

  • نمرات ضریب هوشی پایین در کودکان
  • سرطان استخوان
  • آرتروز
  • بیماری کلیوی

تحقیقات پشت این ادعاها مختلط است. به عنوان مثال ، یک منبع معتبر در سال 2006 نشان داد كه قرار گرفتن در معرض كودكان در معرض آب فلوئوریده با میزان بالاتر سرطان استخوان در مردان ارتباط دارد. با این حال ، یک منبع بررسی معتبر در سال 2011 و یک تحقیق در سال 2016 هیچ ارتباطی بین این دو پیدا نکردند.

مطالعاتی که به ارتباط بین flouride و ضریب هوشی پایین در کودکان نیز می پردازند نتایج متفاوتی دارند. یک منبع معتبر از تحقیقات موجود در سال 2012 به این نتیجه رسید که ممکن است بین این دو ارتباط وجود داشته باشد ، اما خاطر نشان کرد که مطالعات بزرگتر و باکیفیت بیشتری لازم است.

اگر نگران دریافت فلوئورید نیستید ، می توانید میزان مواجهه خود را از طریق:

  • یافتن منابع جایگزین آب آشامیدنی ، مانند آب بطری
  • با استفاده از یک فیلتر فلوراید ، موجود در آمازون ، برای آب شیر
  • انتخاب خمیردندان بدون فلوراید ، که می توانید در فروشگاه نیز پیدا کنید

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

بین میدان کاج و میدان شهرداری , نبش خ مروارید , ساختمان پزشکان مروارید , طبقه 4 , واحد26

09036070721

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید