دندان های نهفته چه نوع دندانی هستند و علائم و درمان چگونه است

دندان های نهفته چه نوع دندانی هستند و علائم و درمان چگونه است

دندان نهفته چیست ؟ دندان نهفته یا impacted teeth دندانی است که به دلایلی نتوانسته از لثه بیرون بیاید. بعضی اوقات دندان ممکن است تحت تاثیر سایر دندان ها باشد و به صورت نهفته یا impacted دربیاید. در این مطلب درمان دندان های نهفته، علائم و روش کاهش درد آن را بیان می کنیم.

اغلب اوقات ، دندانهای نهفته هیچ علائم واضحی را نشان نمی دهند و فقط در طی اشعه ایکس در مطب دندانپزشک کشف می شوند.

علائم دندانهای نهفته

دندان های نهفته ، علائم و درمان

ممکن است در بعضی موارد علائم را تجربه نکنید. در موارد دیگر ، دندان نهفته ممکن است باعث موارد زیر  شود:

• لثه های قرمز ، متورم یا خونریزی شده است
  • یک طعم بد در دهان شما
  • در باز کردن دهان مشکل دارید
  • درد هنگام باز کردن دهان یا هنگام جویدن و گاز گرفتن

علائم ممکن است در طی هفته ها یا ماه ها به وجود بیاید.

چه عواملی باعث ایجاد دندان نهفته می شود؟ دندان نهفته چیست

به طور کلی ، وقتی دندان شما فضای کافی برای رشد ندارد ، دندان نهفته می شود. این می تواند نتیجه ژنتیک یا درمان ارتودنسی باشد.

کدام دندانها بیشتر مورد تأثیر قرار می گیرند؟

دندانهای عقل، که معمولاً آخرین دندانهایی هستند که رشد می کنند – به طور معمول بین سنین 17 تا 21 سالگی – معمولاً تحت تأثیر قرار می گیرند.

با ورود دندانهای عقل – که به عنوان “مولر سوم” نیز شناخته می شود ، فک غالباً رشد خود را متوقف کرده است. بنابراین ممکن است دهان و فک خیلی کوچک باشد تا آنها را در خود جای دهد. از آنجا که دیگر نیازی به دندان عقل نیست ، در صورت بروز مشکل معمولاً برداشته می شوند. اگر یک فک کوچک دارید ، احتمالاً دندانهای خرد را تحت تأثیر قرار داده اید.

دومین دندان شایع که تحت تأثیر قرار می گیرند ، آسیاب های فک بالا هستند که به آن به عنوان چشم شکاف یا فوقانی نیز گفته می شود. از آنجا که این دندان ها نقش مهم تری در دهان شما دارند ، پزشک شما به احتمال زیاد به جای از بین بردن آنها ، توصیه می کند که درمان هایی را ترغیب کند که این دندان ها فوران کنند.

دندانهای نهفته چگونه درمان می شوند؟

اگر گمان می کنید دندان نهفته دارید ، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند دندان های شما را معاینه کرده و از اشعه ایکس از دهان شما استفاده کنند تا مشخص شود که دندان آسیب دیده باعث علائم شما می شود یا خیر. اگر اینگونه باشد ، آنها می توانند در مورد مزایا و خطرات درمان صحبت کنند.

گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

در انتظار و نظارت

اگر دندان آسیب دیده شما علامتی ایجاد نمی کند ، دندانپزشک شما ممکن است روش انتظار و دید را پیشنهاد کند. با این رویکرد ، به جای برداشتن جراحی دندان ، دندانپزشک شما مرتباً آن را رصد می کند تا بتواند در صورت بروز هرگونه مشکلی را مشاهده کند.

در صورت مراجعه به معاینات منظم دندان ، این کار ساده خواهد بود.

عمل جراحی

اگر دردی را تجربه کرده اید و عوارض جانبی ناخوشایند دیگری را تجربه نمی کنید ، دندانپزشک شما ممکن است عمل جراحی استخراج را به خصوص در مورد دندانهای خردمند تحت تأثیر توصیه کند. در صورتی که دندان آسیب دیده تأثیر منفی بر سایر دندانها بگذارد ، ممکن است آنها استخراج را نیز توصیه کنند.

جراحی کشیدن دندان معمولاً به صورت سرپایی در مطب جراحان دهان انجام می شود ، به این معنی که شما می توانید همان روزی که انجام این عمل را دارید به خانه بروید. این عمل معمولاً 45 تا 60 دقیقه طول می کشد و احتمالاً تحت بی حسی موضعی قرار خواهید گرفت. بهبودی ممکن است 7 تا 10 روز طول بکشد ، اما شما باید در طی چند روز از انجام این روند به کار یا مدرسه برگردید.

کمک برای بیرون زدن

هنگامی که دندانهای سگ تحت تأثیر قرار می گیرند ، ممکن است از وسایل فوران استفاده شود تا دندان به درستی فوران کند. وسایل کمک به فوران ممکن است شامل پرانتزی ، براکت یا استخراج دندانهای کودک یا بزرگسال باشد که ممکن است باعث انسداد سگها شود. این روشها در صورت انجام بیشتر افراد جوان موثرتر است.

در صورت عدم دستیابی به فوران ، باید دندان آسیب دیده برداشته شود و با یک ایمپلنت یا پل جایگزین شود.

عوارض دندانهای آسیب دیده

از آنجا که دندانهای کاملاً آسیب دیده هرگز لثه ها را شکسته نمی شوند ، نمی توانید آنها را تمیز یا مراقبت کنید. اما اگر دندان یا دندان شما تا حدی آسیب دیده باشد ، تمیز کردن صحیح آنها دشوارتر خواهد بود. این مسئله آنها را در معرض خطر بیشتری برای مشکلات دندانپزشکی قرار می دهد ، از جمله:

• پوسیدگی
  • فروپاشی
  • جمع شدن دندانهای اطراف
  • کیست ، که می تواند به ریشه دندانهای اطراف آسیب برساند یا استخوان را از بین ببرد
  • جذب استخوان یا دندانهای مجاور
  • بیماری لثه و پریودنتیتس

درمان درد برای دندانهای هفته

اگر از درد دندان نفهته رنج می برید ، ممکن است بتوانید از داروهای بدون نسخه برای ارائه تسکین موقتی استفاده کنید. آسپرین یافت شده است که منبع معتبر یک درمان مؤثر برای درد خفیف تا متوسط ​​دندان است. با این حال ، آسپرین نباید به كودكان زیر 18 سال داده شود ، زیرا این می تواند خطر ابتلا به سندرم ریه را افزایش دهد.

یخ نیز ممکن است با کاهش التهاب کمک کند ، یا می توانید از آب نمک گرم منبع تغذیه شده در اطراف دهان خود استفاده کنید ، که می تواند درد را تسکین دهد. یا یکی از این 15 درمان خانگی را امتحان کنید.

اگر درد دندان شما شدید است و نمی توانید از داروهای خانگی رهایی پیدا کنید ، پزشک ممکن است مسکن را برای شما تجویز کند. حتی اگر داروهای خانگی به درد شما کمک می کند ، هنوز باید با دندانپزشک خود صحبت کنید. درمان های تسکین درد فقط باید در کوتاه مدت استفاده شوند. اگر دندان آسیب دیده درد ایجاد کند ، به احتمال زیاد با استفاده از سایر مداخلات پزشکی باید جراحی برداشته شود یا درمان شود.

دندانهای آسیب دیده همیشه زیاد نیستند

مشکلی نیست ، و در بعضی موارد ، نیازی به درمان با آنها نیست. اما در موارد دیگر ، آنها باید برای جلوگیری از عفونت ، آسیب به دندانهای دیگر یا عوارض دیگر از بین بروند.

بررسی های منظم دندانپزشکی از سنین پایین می تواند به دندانپزشک شما کمک کند دندانهای آسیب دیده را زود تشخیص دهد و در صورت لزوم یک برنامه درمانی ارائه دهد.