تورم لثه چیست و چگونه درمان می شود + روش های محافظت از لثه

تورم لثه چیست و چگونه درمان می شود + روش های محافظت از لثه

تورم لثه یکی از بیماری هایی است که برای دهان رخ می دهد . در این مطلب تورم لثه ، علل ، درمان و روش های محافظه از لثه را به صورت کلی بیان خواهیم کرد.

لثه های شما برای سلامتی دهان بسیار مهم هستند. لثه ها از بافت محکم و صورتی ساخته شده اند که استخوان فک شما را می پوشاند. این بافت ضخیم ، فیبری و پر از رگهای خونی است.

اگر لثه های شما متورم شود ، ممکن است بیرون زده و برآمدگی پیدا کنند. تورم در لثه شما معمولاً از جایی شروع می شود که لثه با دندان اتصال دارند. لثه های شما ممکن است چنان متورم شوند که شروع به پنهان کردن قسمت هایی از دندان های شما کنند. لثه های متورم به جای رنگ صورتی معمولی ، قرمز به نظر می رسند.

لثه های متورم ، که به آن تورم لثه نیز گفته می شود ، اغلب تحریک ، حساس یا دردناک هستند. همچنین ممکن است متوجه شوید که لثه های شما هنگام مسواک زدن یا نخ دندان زدن راحت تر خونریزی می کنند.

تورم لثه
چه عواملی باعث تورم لثه می شوند؟

عفونت لثه شایعترین علت ورم لثه است. این یک بیماری لثه است که باعث تحریک و متورم لثه های شما می شود. بسیاری از مردم نمی دانند که به لثه مبتلا هستند زیرا علائم آن بسیار خفیف است. اما اگر درمان نشود ، در نهایت لثه می تواند به وضعیت بسیار جدی تری به نام پریودنتیت و ریزش دندان منجر شود.

تورم لثه اغلب در نتیجه بهداشت دهان و دندان ضعیف است و باعث می شود پلاک روی خط لثه و دندان ها جمع شود. پلاک فیلمی است که از باکتری ها و ذرات غذایی که به مرور زمان روی دندان ها قرار می گیرند تشکیل شده است. اگر پلاک بیش از چند روز روی دندان بماند ، تارتار می شود.

تارتار پلاک سخت شده است. معمولاً نمی توانید آن را تنها با نخ دندان و مسواک زدن جدا کنید. این در شرایطی است که شما نیاز به مراجعه به یک متخصص دندانپزشکی دارید. ساخت تارتار می تواند منجر به تورم لثه شود.

تورم لثه

لثه های متورم همچنین در دوران بارداری ممکن است رخ دهد. عجله هورمون هایی که بدن شما در دوران بارداری تولید می کند ، ممکن است باعث افزایش جریان خون در لثه های شما شود. این افزایش جریان خون باعث می شود لثه های شما راحت تر تحریک شوند و منجر به تورم شود.

این تغییرات هورمونی همچنین می تواند مانع از توانایی بدن در مقابله با باکتری هایی که به طور معمول باعث عفونت لثه می شوند شوند. این می تواند احتمال ابتلا به لثه را افزایش دهد.

سوء تغذیه

کمبود ویتامین ها ، به ویژه ویتامین های B و C ، می تواند باعث تورم لثه شود. به عنوان مثال ویتامین C نقش مهمی در حفظ و ترمیم دندان ها و لثه شما دارد. اگر میزان ویتامین C شما خیلی پایین بیاید ، می توانید بیماری اسکوریو کنید. این بیماری ممکن است باعث کم خونی و بیماری لثه شود.

در کشورهای توسعه یافته ، سوء تغذیه شایع نیست

عفونت لثه

عفونت های ناشی از قارچ ها و ویروس ها به طور بالقوه می توانند باعث لثه متورم شوند. اگر تبخال دارید ، می تواند به بیماری بنام لثه حاد تبخال منجر شود ، که باعث تورم لثه می شود.

برفک ، که نتیجه رشد بیش از حد مخمرهای طبیعی در دهان است ، همچنین می تواند باعث تورم لثه شود. پوسیدگی دندان بدون درمان می تواند به آبسه دندان منجر شود ، که تورم لثه موضعی است.

درمان تورم لثه چگونه است

اگر لثه های شما بیش از دو هفته متورم است ، باید با دندانپزشک خود صحبت کنید. دندانپزشک شما سؤالاتی را در مورد زمان شروع علائم شما و اینکه چند بار بروز می کند ، سؤال می کند. ممکن است به پرتوهای دندانپزشکی کامل دهان نیاز باشد. آنها همچنین می خواهند بدانند که آیا شما باردار هستید یا اینکه تغییر رژیم جدیدی در رژیم خود ایجاد کرده اید. آنها ممکن است آزمایش خون را برای بررسی عفونت سفارش دهند.

بسته به علت ورم لثه شما ، دندانپزشک شما ممکن است شستشوی دهانی تجویز کند که به جلوگیری از لثه کمک می کند و باعث کاهش پلاک می شود. همچنین ممکن است توصیه کنند از مارک خاصی از خمیر دندان استفاده کنید. در بعضی موارد ، آنتی بیوتیک ها ممکن است لازم باشند.

اگر یک مورد شدید لثه وجود داشته باشد ، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. یکی از گزینه های رایج ، مقیاس گذاری و برنامه ریزی ریشه است. این روشی است که در آن دندانپزشک لثه های بیمار ، پلاک دندانی و محاسبه یا تارتار را روی ریشه های دندان می کشد تا لثه های باقی مانده بهبود یابد.

درمان خانگی

لثه های متورم را با احتیاط درمان کنید. در اینجا چند نکته برای مراقبت در خانه آورده شده است:

• لثه های خود را به آرامی با مسواک زدن و نخ دندان صاف کنید ، بنابراین آنها را تحریک نکنید.
  • دهان خود را با محلول آب نمک شستشو دهید تا دهان از باکتری ها خلاص شود.
  • آب زیادی بنوشید. آب به تحریک تولید بزاق کمک می کند ، که باکتری های ایجاد کننده بیماری را در دهان تضعیف می کند.
  • از تحریک کننده ها ، از جمله دهان شویه های قوی ، الکل و دخانیات خودداری کنید.
  • یک کمپرس گرم روی صورت خود قرار دهید تا درد لثه کاهش یابد. کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم کمک کند.

چگونه می توان از بروز تورم لثه جلوگیری کرد؟

برخی اقدامات پیشگیرانه برای پیشگیری از تورم لثه ها وجود دارد ، از جمله حفظ صحیح مراقبت از دهان و خوردن غذاهای سالم.

مرتباً مخصوصاً بعد از غذا نخ دندان بکشید. برای تمیز کردن حداقل هر شش ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر دهان خشکی دارید ، می تواند خطر ایجاد پلاک و ایجاد تارتار را افزایش دهد. در مورد دهانشویه ها و خمیردندان هایی که ممکن است به این بیماری کمک کنند ، با پزشک خود صحبت کنید.