برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کدام مواد غذایی را مصرف کنیم

جلوگیری از پوسیدگی دندان

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کدام مواد غذایی را مصرف کنیم

در این مطلب بهترین مواد غذایی برای پیشگیری و جلوگیری از پوسیدگی دندان را معرفی می کنیم و نشان می دهیم که چه مواد غذایی می توانید از بروز پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرده و موجب استحکام دندان شود

چگونه می توان به طور طبیعی از ایجاد حفره و پوسیدگی دندان جلوگیری کرد

جلوگیری از پوسیدگی دندان

خب البته شاید با خود فکر کنید که بدون لذت بردن از غذاهای شیرین مانند کلوچه ها و آب نبات ها. اما در مورد پوسیدگی دندان ، انتخاب مواد غذایی نقش مهمی دارد. برخی از غذاها می توانند به دندان های شما آسیب برسانند ، در حالی که برخی دیگر حاوی مواد مغذی ضروری برای سلامت و استحکام آنها هستند. برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان ، گزینه های غذایی زیر را در ذهن داشته باشید.

کلسیم

کلسیم یک ماده اصلی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است ، به ویژه برای کودکان در حال رشد. لبنیات با انتخاب هایی مانند شیر ، ماست و پنیر منبع بسیار خوبی است. و کلسیم در چربی پنهان نمی شود ، بنابراین شیر بدون چربی و ماست کم چرب به همان اندازه مفید هستند. گزینه های دیگر سبزهای برگ مانند بروکلی و بو چوی ، ماهی کنسرو شده با استخوان ، بادام ، مغزهای برزیل و لوبیای خشک است.

میوه ، فیبر و سبزیجات

جلوگیری از پوسیدگی دندان

خوردن غذاهای حاوی فیبر بالا باعث ادامه بزاق می شود که به ایجاد دفاعی مواد معدنی در برابر پوسیدگی دندان کمک می کند. منابع خوبی از فیبر میوه های خشک مانند خرما ، کشمش و انجیر و میوه های تازه مانند موز ، سیب و پرتقال هستند. سایر گزینه ها شامل سبزیجات مانند لوبیا ، کلم بروکسل و نخود فرنگی به همراه بادام زمینی ، بادام و سبوس است.

غلات کامل

غلات کامل ویتامین های گروه B و آهن را تأمین می کنند که به سلامت لثه کمک می کند. غلات کامل همچنین دارای منیزیم – ماده مهمی برای استخوان ها و دندان ها هستند. علاوه بر این ، غلات سبوس دار فیبر زیادی دارند. به دنبال غذاهایی مانند سبوس ، برنج قهوه ای ، غلات و حبوبات و ماکارونی غلات کامل باشید تا منابع خوبی برای غلات کامل باشند.
از غذاهایی که باعث ایجاد حفره می شوند خودداری کنید

وقتی می خواهید یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای دندانها و سایر اعضای بدن خود و جلوگیری از پوسیدگی دندان دنبال کنید ، سعی کنید به هرم غذایی بچسبید. این هرم به گونه ای ساخته شده است که از تمام گروه های غذایی لازم که در طول روز به آنها احتیاج دارید ، یک سرو سالم به شما ارائه می دهد.

میان وعده های بدون شکر

جلوگیری از پوسیدگی دندان

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ، روی انتخاب غذاهای سالم تمرکز کنید ، مانند غذاهایی که قبلاً به آنها اشاره کردیم. سعی کنید شیرینی ها را پاک نکنید ، زیرا شکر با پلاک باعث ضعیف شدن مینای دندان می شود و شما را در معرض پوسیدگی دندان قرار می دهد. در حقیقت ، هر بار که یک میان وعده شیرین می خورید ، تا 20 دقیقه آینده دندان های شما در محاصره هستند. مسواک زدن با مسواک برقی Oral-B بعد از خوردن تنقلات شیرین می تواند از تجمع پلاک و شروع پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

پنیر ، شیر ، ماست ساده و سایر محصولات لبنی

کلسیم ، فسفات ها و ویتامین D موجود در پنیر ، شیر و سایر محصولات لبنی مواد معدنی مهمی برای سلامت دندان های شما هستند و ماده ای مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان . دندانهای شما بیشتر از کلسیم ساخته می شوند و بدون داشتن مقدار کافی در رژیم غذایی ، در معرض پوسیدگی دندان و سایر مشکلات قرار می گیرید. یک مزیت اضافه شده این است که کلسیم موجود در این غذاها با پلاک مخلوط می شود و به دندان می چسبد ، از آنها در برابر اسیدهای محافظت کننده محافظت می کند و به بازسازی مینای دندان در محل کمک می کند. نگران هستید که به دلیل حساسیت به شیر کلسیم کافی دریافت نمی کنید یا فقط طعم آن را دوست ندارید؟ بسیاری از آب میوه های غنی شده با کلسیم ، شیر سویا و سایر مواد غذایی در دسترس هستند که می توانند به اندازه شیر کلسیم رژیم شما را تأمین کنند

آدامس بدون قند

جلوگیری از پوسیدگی دندان

جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا و میان وعده می تواند به شستشوی اسید مضر دندان کمک کند تا مینای دندان شما را حفظ کند. اما مطمئن باشید آدامس بدون قند باشد! آدامس حاوی شکر در واقع ممکن است احتمال ایجاد حفره را افزایش دهد. آدامس های بدون قند حاوی زایلیتول ، که نشان داده شده است دارای کیفیت پیشگیری از پوسیدگی است ، حتی ممکن است یک مزیت اضافی داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که زایلیتول به احتمال زیاد از رشد استرپتوکوک موتانس ، باکتریهای دهانی که باعث ایجاد پوسیدگی می شوند ، جلوگیری می کند

چای های سبز و سیاه

چای حاوی ترکیباتی است که باکتری ها را سرکوب می کند ، روند تولید پوسیدگی دندان و بیماری های لثه را کند می کند و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک خواهد کرد. بسته به نوع آبی که برای دم کردن چای خود استفاده می کنید ، یک فنجان چای نیز می تواند منبع فلوراید باشد. اگر به چای خود قند اضافه کردید ، مطمئن شوید که بعد از آن با آب بشویید یا مسواک بزنید.

آب با فلوراید

آب آشامیدنی حاوی فلوراید یا هر محصولی که با آب حاوی فلورید درست کنید به جلوگیری از پوسیدگی دندان های شما کمک می کند. این شامل آب میوه های پودر شده و سوپ های کم آب است. اگر در محل زندگی شما آب لوله کشی حاوی فلوراید موجود نیست ، از دندانپزشک در مورد مکمل های حاوی فلوراید س askال کنید.

امتیاز دهی به این مقاله

برای ثبت امتیاز کلیک کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیلز

نظر بدهید

تهران

سعادت آباد ، میدان کاج

09036070721- 02122092813

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - جمعه : 10:00 الی 20:00

ارسال ایمیل

drbanafsheizadi74@gmail.com
نمونه کار
مشاوره در واتساپ